Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 407 ggr
Therese-jhfd
0

Hjälp behövs.

Hej.

Jag blev för några månader sedan helt oplanerat ägare av två små damer. (Jag tycker inte om att skaffa djur som jag inte vet ngt om, men jag har väldigt svårt att säga nej till friska djur som står under hot om avlivning).

Det blev till att panikplugga råtta. Inte allt för avancerat får jag väl lov att tilläga då råttor nog är något av det tacksamaste djur jag någonsin haft att göra med vad gäller skötsel och mat.

Nu till mitt problem. Den ena tjejen är jättego att ha att göra med, hon är ofta med i tv soffan, sitter på min axel när jag diskar och pysslar runt. Medans den andra (hon som är högst i rang) är jättearg. För att vara ärlig. Jag är livrädd för henne. Hon biter och väser på mig. När jag skall släppa ut henne från buren för att hon skall få röra på sig så får jag använda mig av en liten låda som hon får gå in i medans jag flyttar på henne. Det gör ju så jäkla ont när hon hugger.

Jag har försökt med att sitta alldeles stilla i ett rum med henne lös i hopp om att hon skall komma till mig. Fungerade inte. Har testat med att sitta vid hennes bur alldeles stilla med ena handen inne hos dem så att hon skall vänja sig vid min lukt. Resultat, ett vackert jack i ena fingerblomman. AJ! Jag har provat att ge henne godsaker direkt från handen. Visst hon tar godiset, äter godiset och sen väser hon.

Hur skall jag få henne tam? Tycker det känns så hemskt att det skall behöva vara så här. Någon som sitter där ute med några bra tips?

Mvh: Therese