Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 878 ggr
[kattsson]
0

Förvirrad ang färgen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar inte tveka annars när det gäller färgen, men jag har kollat dem så många gånger på dom som är svarta, det finns några ljusare svart oxå om inte mitt öga ljuger :O

Lägger ut lite bilder och så får vi se om kanske ni kan se något?
Själv har jag ett problem Förvånad

[kattsson]
0

Här en till bild :)

[Glimmersråttor]
0

Kan du lägga upp en bild med endast en av de ljusare svarta intill en av de svarta bebisarna?

[kattsson]
0

Hehe ja, då får jag göra det imorn annars så stressar jag mamman :P

[kattsson]
0

Nu har jag lite bilder på bara dom som är "svarta" :P

[kattsson]
0

En till :)

[kattsson]
0

En bild ovanför dem, lite svårare att se på denna bild dock men jag tycker man ser tydligt på de andra :)

[Glimmersråttor]
0

Antingen är de ljusa svarta silverblack eller chocolate. Troligen är de silverblack och de mörkare svarta är black.

Silvergenen påverkar den svarta färgen så den ser chocolateliknande ut.

Silverblack bebisar kan se gråaktiga/chocolateaktiga ut.

Det kan vara svårt att skilja på chocolate och silverblack när de är små.

Vet du om det finns chocolate i stamtavlan?

Vilka färger/teckningar har föräldrarna?

[kattsson]
0

#7 Jag vet inte så jätte långt tillbaks, men mamman är Silver Black European Berkshire och pappan är en Black Husky Roan. Jag har i stort sätt bara fått Silver Black ungar men dessa ser anorlunda ut så började ju fundera :/

123fyra
0

ÅÅÅÅÅH, herregud så söta *-*

[Glimmersråttor]
0

#8 Jag vet att det blir lite förvirrande när jag skriver silverblack eftersom man idag använder namnet silver black för svarta råttor som har vita strån i pälsen.

Jag har de senaste åren studerat silvergenen hur den påverkar den svarta färgen och det jag har kommit fram till hittills är att svarta råttor med och utan vita strån i pälsen enbart bör kallas för black och ej silver black eftersom de är svarta i färgen medans "äkta" silverblack är mörkt "gråbruna" i färgen istället.

Både silvergenen och roangenen verkar ha liknande påverkan på den svarta färgen, men det har jag ganska nyligen noterat och därmed inte hunnit studera mer ingående.

[kattsson]
0

#9 Ja det är dom :)

#10 Okej, vet bara att alla har sagt till mig att mina råttor varit Silver Black då jag bara skrivit Black :O
Finns så många färger som är rätt lik varandra så ibland blir man så förvirrad :O
Kanske lättare att se när de är äldre?

[Glimmersråttor]
0

#11 Alla svarta råttor som har vita strån i pälsen (silvrering) kallas för silver black.

Färgen heter Silver pga silvergenen.

Jag tar tillbaka det jag skrev att färgen bör heta Silver Black Skäms

Det är förvirrande då det finns en annan färg med namnet Silver, men som inte har med silvergenen att göra.

Om man har en silver black (svart råtta med silvrering) intill en Silver (chacoalfärgad råtta med gnistrande skimmer) ser man skillnaden.

Black: svart råtta utan silvrering.

Silver Black: svart råtta med silvrering (olika mycket vita strån i pälsen)

Silver: Den svarta färgen "bleks" till charcoal (mörkt gråbrun) och har ett silver gnistrande skimmer över hela pälsen, även i ansiktet.

[kattsson]
0

Fler bilder :P

[kattsson]
0

Och en till :P

[Glimmersråttor]
0

Svårt att se färgskillnaden på de sista bilderna. Bilderna är lite väl mörka.

Hur många blev det totalt i kullen och hur många i kullen är ljusare svarta och hur många är mörkare svarta?

[kattsson]
0

Jag skulle säga mellan 1-2 är svart och resten ljusare :)
4-5 Ljusare då :) Dom är 10 stycken i kullen då en är Blue och 3 Hooded :)

Ratlings
0

#16 Har du bild på den som är blue? Ser den inte på bilderna. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

[kattsson]
0

#17 finns på bdb, rattways :)

Ratlings
0

#18 Aha se där ja. Haha vi är vänner på dv Flört

// Lise
When nothing goes right, go left!

[kattsson]
0

#19 Hehe japp :P

[kattsson]
0

En sista bild på dem nu, sen får dom lov att vara den färg vi tror XD

[Glimmersråttor]
0

De ser inte ut som chocolate, så de är troligen "silver", men eftersom det namnet redan används till en helt annan färg, är det bästa att kalla de ljusa svarta för silver black.

Namnet Silver Black visar att de har silvergenen och att det är svart färg som är den ursprungliga färgen, även om råttorna kommer att se mörkgråbrunaktiga/nästan svarta ut :)

[kattsson]
0

#22 Ok, då får dom lov att bli Silver Black :P Hehe