Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 4471 ggr
Nicciz
0

Nicciz Virtues Kull

Den 26/9 Födde Mozan (No name worthy enough for this lingonmuffin) Bad Seeds bebisar. Det resulterade i 13 ungar. 6 hanar och 7 honor. Ganska många av de finns här på Rif.

Hanar:

Defiance- (Bläääs) Betar i Norrpan

Blithe- (Yoggie) Hamnade granne

Justice- Blev en liten Gävel

Reality- äter sbiiitttikooowge dagarna i ända ;P

Esteem- (Spencer) Flyttade in hos två syntarråttor

Honor:

Modesty & Essence- (Rut och Elsa) Flytta två km

Bliss- Bor kvar

Integrity- (Headwig) Hos snälla rara söta Anna o hennes gäng

Charming & Stability- (Svea och Sonja) Hos en go familj i sthlm

Dulcet- (Frances) I krokarna

Gemensamt för dessa är att alla är småväxta, fick allt det från mamma uppenbarligen. Pappans gener fick inte va med i storlekslotteriet. Minst som jag vet är Elsa. Hon ser ut som en dvärgråtta hittills… <3

Men alla är oerhört kontaktsökande och mjuka. Några har dunderhäng. De andra gör som deras mamma.. spretar fast är helt avslappnade.

Enligt alla rapporter är de oerhört lättlärda och aktiva. (Kanske på gränsen till för mycket tom.) Något rädda för nya stora ytor och miljöer i början. De var lite för skvätträdda för min smak när de flyttade. Jag hoppas det växt bort. Men i helhet sofar har de utvecklats som jag hoppats. Mjuka uppmärksamma, människotörstande klister råttor!!

*Hålla tumme det håller i sig*

Terato
0

Justice är en glad och väldigt snäll råtta. Liksom pappa och faster är han väldigt kontakstsökande, charmig och speciell och härlig att hantera.

Han drar en i kläderna om man står för nära utan att ge honom uppmärksamhet! Kelig som få är han och verkligen älskar människor. Alla människor. Men Agnes, syrran, är storfavoriten.

Han har varit sen med att våga sig ut ur buren men nu går det bra och han gillar att klättra och vara överallt. Men helst av allt letar han upp en människa att få sitta med och gosa. Han är pyttelite skvätträdd fortfarande men det tycks växa bort mer och mer hela tiden.

Lång och smal är han men även på det planet tycks han komma ikapp. Ska väga honom imorgon och lägga upp vikten här.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#1 Weei låter som resten ;P Kanske borde varit klister tema på kullen istället XD

Bild? ;P

Absinthe
0

Reality bor här.. mysisen.. =)
Just nu sitter han i urringningen och tvättar sig såååå fin. Mysis som vill se sig om, inte ett dugg rädd och underbar att hantera. =)

Lancia
0

Defiance (Bläääs) bor hos mig. Jag har dessvärre varit utomlands mer eller mindre hela tiden sedan han flyttade hit och har inte hunnit känna så mycket på honom. Min sambo har haft hand om honom när jag varit borta och har inte haft annat än positivt att säga. Han funkar superfint med flocken och leker och busar med allt och alla.

Han är mjuk i kroppen och har en alldeles fantastiskt härlig päls. "hänget" har han dock ärvt från sin mor :P Har tyvärr ingen aktuell vikt på honom då batterierna i vägen är slut. :(

Bild kommer!

Terato
0

#2 Ska fixa bild och vikt imorgon tänkte jag.

Just det, glömde bort att tala om att han äääälsar att busa och spoinka runt. Man behöver bara peta honom på huvet för att han ska börja röja runt. <3

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#5 asg jag har ordsmittat XD

Terato
0

Haha, japp! Jag vet att du vet vad jag menar när jag skriver "spoinka". Finns inget bättre ord! :P

teratos.r8or.se

Linboll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Integrity alias Headwig - En råtta med personlighet, minst sagt! Hon är en helt fantastiskt framåt råtta som också är orädd och otroligt flocksmart!
Hon ska vara med överallt. En hoppråtta men ibland även en mysråtta.. :P

Tack Nicciz för min fina Headwig! (som för övrigt ser ut som ett flygplan med öronen på bifogad bild) Hihii.. ;)

Hälsningar Anna med pälsklingar!

Nicciz
0

Sööta, sööta speciella Headwig XD

Tack för bilden Anna :D

Lancia
0

Haha öronen!

Linboll
0

#10 -Jaa.. haha *kramar Headwig*

Terato
0

Jag har gjort två jättefina filmer på Justice både från när han var liten och från idag och redigerat i Movie Maker men jag lyckas itne lägga ut det på youtube eftersom de inte kan hantera Movie Makers format! ><

Hur dumt är inte det!?

Men iaf så väger han 271 gram nu.

teratos.r8or.se

Terato
0

En till..

teratos.r8or.se

myismyname
0

#12 Det går inte att spara i något lite vanligare format då? :O

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Terato
0

Och så en till!

Han äter som en häst men är fortfarande lång och smal av sig. Fast jag tror han kommer att växa i det..

teratos.r8or.se

Terato
0

#14 Nope, bara i movie makers format.

teratos.r8or.se

[FrejaGna]
0

Men jag brukar kunna lägga upp movie maker filmer på youtube.. Man måste typ konvertera filmen, i movie maker programmet.. tror det heter "publicera film" eller något, och sen när du gjort det och sparat ska du kunna ladda upp det på youtube :P

Nicciz
0

Haaahaaahaaaha… Terato hur kan du hålla dig för skratt när du ser han XD såå fulsöt! Alla fel blir så rätt XD Färgen, öronen, snipet, svansen kroppen… allt hihiihi.

Pratade med husmusen, hennes har svingat upp på 400 nu, men det är också den enda stora.

Terato
0

#17 Å, då ska jag testa det!

Haha, ja, han ser rätt töntig ut. Agnes kallar dem för "Biffen" och "Tönten". (Tönten är givetvis Justice). Ja, han känns ändå helt rätt trots att han är så knasig. Typ som en egen sort!

Oj, jäklar!

Ja, men jag tror nog att Justice kan bli rätt stor, han också. Han har ju mkt längd att fylla ut, hihi! Nä, men så matglad som han är vore det konstigt om han inte fyller ut mer sen när han slutat växa så mkt på längden. :P

Men han är jättefin. Och jag är helt kär i hans färg!

teratos.r8or.se

artdesiu
0

Skvätträdd, förstår jag inte riktigt… Rädda för vad för skvätt? :P

Dulcet är som de andra i kullen beskrivits, kontaktsökande som få, pigg och social, försöker klänga sig fast i benen om man står brevid men inte plockar upp & pussas och tvättar som en tok! Väldigt nyfiken av sig och tröttnar snabbt på att vara ute och springa på deras rastplats utan ska rymma iväg till farligare ställen :P
Inte så stor, men inte så liten heller (tycker jag som främst haft miniråttor), vägde henne nyss och låg då på 223 g, väger henne varje vecka och hon har gått stadigt uppåt hela tiden. :)

Och självklart har hon ärvt sin mammas "fula" häng :P

KexChoklad
0

Jag har lille Blithe ( Yoggie ) , han är otroligt söt och snäll och social! Väldigt liten dock , men det jobbar vi på :) Han trivs mycket bra med sina två burkamrater . Mycket nyfiken är han! Och lekfull.. heeerregud han verkar aldrig sova ;) haha

(ursäkta att det står kläder under bilden.. den hamna i fel kategori)

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Nicciz
0

#21 Ååååh vad fin han har blivit <3 Han var ju minsta hanen så han får vara liten lite längre ;)

KexChoklad
0

#22 precis hihi , men att han är liten har vi inget emot ;)

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

EternalWinter
0

Hejsan jag fick tips om att du kanske hade några råttbebisar som du säljer, undrar bara om du har någon kvar eller på gång, jag är jätte intresserad av en liten råttbebis, tack på förhand =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Nicciz
0

#24 Jag har en kull nu TRÅD

Eller så har jag lånat ut råttor som precis fått ungar hos två andra uppfödare, i denna ena är det svarta variegateds och irish, i den andra vet jag inte ännu de föddes igår, men det bör bli black och choklad. Men det är många tingningar på den senare så vet inte om det finns någon kvar. Ska sammställa med uppfödaren som har kullen.

Sen väntar jag en kull om ca 1 vecka. Men där är det också väldigt många tingningar.

Men man kolla på min Hemsida eller pma mig för kontaktuppgifter till andra uppfödare :)

artdesiu
0

Ser NU, lagom långt i efterhand att jag inte länkade någon bild på Dulcet. Så här kommer en som är tagen i julas :)

Nicciz
0

Åååh vad fin hon är !! Kyss ser stor och fin ut :D

artdesiu
0

Ja, världens fredligaste råtta. Hur snäll och go som helst. :)
Hon ligger på ungefär 245 gram nu, och har haft en stadig viktuppgång sedan vi fick henne.

Nicciz
0

Skönt!!! Och kul att hon funkar bra Skrattande

Terato
0

Å, vad fin Dulcet var!

Ska ta lite fler bilder på justice. Han är fortfarande en långskånk.

Men så fin och go och supersnäll!  Kyss

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Jag är arg på mig själv att jag glömde kameran hemma i söndags när jag hälsade på Elsa o Rut.. men iaf.. de introducerades med en 7månaders hona från mig och de var extremt tydliga i sitt kroppsspråk.. Det gick som en dans, bättre än jag trodde då Elsa har domderat runt med Rut sen de flyttade. Jag hoppas det är något som förs vidare, så tydligt flocksmarta råttor är inte så vanligt.. hoppas det finns i alla syskonen med :)

artdesiu
0

#30, tack tack, eller går det att tacka för att man har en stilig råtta? :P

Terato
0

#31 Jag har ju inte introducerat något till Justice än men kan säga att i min lilla duo funkar han väldigt bra. Som du säger om de andra känner jag igen det där med det tydliga flockspråket.

Han är också väldigt lättsam av sig och tar allt med bus och lek så jag oroar mig inte ett dugg för intron med den grabben.

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Hej allihopa !! :)

Hur växer era barn? Skulle vilja få en 5månaders rapport Glad

Lancia
0

Uhhm, vad sa vi om Dolphen, 360 gr?

artdesiu
0

Vid senaste vägning (idag) låg Dulcet på 256 g.

Nicciz
0

#35 ja det har jag för mig iaf, men jag o siffror XD

#36 Lätt o lagom alltså, hur är hon i temperamentet? Några förändringar åt ngt håll?

artdesiu
0

Ja nåt sådant, hon är ju varken smal eller tjock, rätt liten i kroppen (yngre burkompisarna börjar växa om henne nu) men fint hull och proportionerlig i kroppen.

Inga direkta förändringar i temperamentet, hon växlar dock lite mellan att föredra att ta det lite lugnt för sig själv och att vara kontaktsökande mot kompisar och mot oss. Inga stora toppar och dalar eller så, utan hon tar väl helt enkelt dagen som den kommer.

Jättesnäll och social, trivs bra i flocken, en liten upptäckare som älskar att springa runt och nosa (knastrar jämt när hon är ute och ränner), men är samtidigt väldigt mammig/pappig och kommer och sätter sig i knäet eller på axeln. Så både gosråtta och äventyrare på samma gång.

Ska försöka mig på att ta lite bilder på dom imorgon, så jag kan passa på att slänga upp en bild på henne då, hon har blekts en hel del sedan senaste bilden jag lade upp här i tråden :) (men polisongen syns fortfarande!) :P

Absinthe
0

Jag uppdaterar här i eftermiddag om Reality. Kan bara snabbt slänga in att han är en pussfis och är välhängd.. *skrattar* Tungan ute

[FrejaGna]
0

#39 Och han älskar att kissa på en när man har som mysigast *asg* Mitt minne av honom när jag var hos dig ;P

Absinthe
0

Haha men Reality blir kissnödig ibland.. =P

Reality är en gosig kille som likt Action här hemma bara rinner i händerna på en. Han är inte lika ranglåg som några av de andra, men introducering med bebis gick kanon. Inte ett pip i hanburen ens.

Reality är inte så stor, eller stor och stor, han är väldigt väldigt lång, men han växer inte lika fort på bredden som han växer på längden, men det tar kanske igen sig när han blir lite äldre, han har fint hull men inga tendenser what so ever att bli tjockis. Han har snorat lite men inget märkvärdigt eller ihållande.

Han är lugnet själv, tills man busar med killarna i buren så blir han som ett popcorn och studsar runt och ska busa med allt och alla. Jag är jätteglad för Reality, go råtta som man kan mysa med i timmar!

Han är roan, det enda minus jag kan ge honom just nu, han har blekts massor, men man kan ändå urskilja hans teckning ännu. =)

Jag har inte hunnit med några nya bilder, men lovar att fixa ny bild så snart som möjligt och lägga upp.. =)

Terato
0

Hehe, han låter väldigt lik Justice.

Justice är en galen putsare med toppenhäng. Bus, bus bus och en liten portion kel. ;) Han har aldrig snorat eller ens nyst och jag har haft några småförkylningar här hemma där samtliga råttor har fått sig åtminstone en liten förkylningstendens. Men han har alltså klarat sig jättebra så jag hoppas det håller i sig. Han är ganska liten överlag men har en stor personlighet. Sist jag vägde honom låg han på 373 g. Han håller sig till människorna och vill ha mycket uppmärksamhet. Det är mycket Tillan över honom. <3

Hans minus är väl att han ibland är lite blyg för främlingar och kan vara lite försiktig på öppna ytor. Men jag måste säga att hans underbara personlighet väger över det!

teratos.r8or.se

artdesiu
0

Passar på att slänga upp en bild på en (svanslös?) Dulcet :P

Nicciz
0

Esteems ägare rapporterar stolt en vikt på 465 gram. Glad

Lancia
0

Defiance kammade hem 2:a-pris för seniorhanar i pet-class på Gävleutställningen i helgen. Hans andra A-pris. (Men som vanligt så bara skrattade domarna åt honom i standard. :P )

Glömde rosetten och bedömningssedlarna hos Nicciz så kan tyvärr inte bifoga någon bild på/citera domarnas utlåtande.

Terato
0

#44 Härligt att några är stora i alla fall!

Ja, Defiance var så himla cool på utställningen också. Märktes på Justice att han är blygare, han tyckte det var läskigt att bli klämd och känd på av en främling. Fast han gillar ju massage, så han slappnade av när domaren började massera honom och fick hederspris för "massagediggare". :P

Fick tyvärr AB pga. oklippta klor och gul pälsbotten och domaren och sekreteraren tyckte det var synd. Det stod på sedeln att han hade trevligt temperament.

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#45 ska jag maila dem åt dig ;P

Linboll
0

Wii grattis till syskonen önskar Headwig med matte!!

Lancia
0

#37, näh vi tar det när jag kommer hem :)

Haha, tack Headwig och matte! :D

Terato
0

Å, söta Headwig!

teratos.r8or.se

Lancia
0

Defiance fick tredjepris som Senior Pet på helgens utställning i kallhäll! :D

We're aiming for silver pet @ Tierp nu!

Nicciz
0

#51 Grattis!!! Jag väntar fortfarande på kommentarerna u know ;P

Terato
0

Å, vad kul! :D

teratos.r8or.se

Pony
0

GRATTIS på tvåårsdagen syskonen, hälsar Bliss.

Här hemma firas det med rått-tårta. :)

artdesiu
0

Oh, lyxigt värre! Själv har Dulcet bara hunnit "fira" med ett veterinärbesök :/
Men nog ska det bli nåt smarrigt ikväll!

Terato
0

Å, jag hann inte gå in och gratta igår men säger:

Grattis i efterskott, underbara Virtuare!

Justice och hans burkompisar fick en var sin kycklingklubba från donken igår, det verkade uppskattat, även om jag inte hann göra nån tårta! :)

teratos.r8or.se

Linboll
0

Och min fina Headwig lever än och är glad och i lagom hull! =))

Pony
0

Finns några kvar?

Bliss var väldigt dålig och fick somna in i fredags, 13/4 2012. =(

Vila i frid, älskade lilla Bliss ♥

http://uploads.ifokus.se/uploads/c93/c9394592e89ff19f3482b96e808355eb/blissi.jpg

zickan
0

Justice finns. Blev pappa i slutet på februari i år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Linboll
0

Headwig finns kvar!! Pigg och kry!

Liten som alltid men varken tanig eller tjock. =)