Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3770 ggr
Sathalie
0

Stronghold

Såg precis att man kan beställa stronghold på apotekets hemsida. Om man är ganska säker på att råttorna har drabbats av någon sorts ohyra borde det ju vara ganska mycket lättare att beställa på internet och slippa dyra veterinärskostnader? Vill gärna ha råd om detta. Tack.

zickan
0

Du kan inte beställa från hemsidan. Du kan ju alltid klicka i och testa. Men för att få något så måste ditt namn ha ett recept registrerat på dig. Så till veterinären, få recept, be dom lägga in på databasen och inte bara ge papper. Sedan hem och beställ på internet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

Nej du kan inte beställa stronghold på apotekets hemsida, det är en vara som kräver recept och på apotekets hemsida står det bara information och pris.

Qui dormit, non peccat

Sathalie
1

Åh okej. Det var ju synd. :/ Hade varit mycket smidigare eftersom här nere är det så jävla dyrt med veterinärbesök. Minst 500 för en undersökning och är inte säker på att de har rabatt för mer en ett djur.

hus-musen
0

Du kan ju prova och ringa veterinären, säga att du vet att det är löss och har haft det förut. Är de snälla så kanske de kan skriva ut om du fått stronghold på recept tidigare.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
4

#3 Vet vad du menar, känns som att man får betala för något man redan vet många gånger, istället för att bara betala för den medicin man behöver :P

Sathalie
0

#4 Men jag har inte fått stronghold utskrivet innan tyvärr. Men råttorna kliar sig fanatiskt. Så jag är 99% säker ;)

#5 Precis! Det är riktigt jobbigt. Har ju hört om veterinärer uppe i sthlm som tar 350. Det hade ju inte känts lika farligt. Men 500 bara för att bekräfta xD

hus-musen
1

#6 Syns ju väldigt tydligt om det är löss, det är fullt med röda kryp som man ser med ögat eller förstorningsglas och ägg på stråna. Bläääääää..

Angående veterinärer i sthlm så tar roslagstull 650 kr ;) Ahlbergs tar 350-400 kr. Så det är inte billgare i sthlm direkt heller, eftersom inte alla tar emot råttor och det kan vara fullt hos de man vill gå till.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
2

#6 Det är det jag alltid betalat också (500 alltså), och bor i Stockholm…

Jag trodde mina tjejer åkt på skabb och fick ut Stronghold. Veterinären hittade dock ingenting men sa att "ja NÅNTING är det ju". Ba tjena, jag vet :P Misstänker nu någon sorts foderallergi eller proteinöverskott som kan orsaka samma symptom som just skabb.

Crapsurraren
0

Jag fick betala 560kr för grundundersökningen. Sen skulle dom ha mer för skraptest (370kr) + medecineringen. Men som tur var tyckte han inte att skraptestet var nödvändigt och djurmagazinet betalade medecin som kompensation. Men ja tycker det är grymt dyrt häruppe. Blir oftast summor runt 1000 + eventuell medicin

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Sathalie
0

#7 Men det finns i alla fall billigare alternativ där ;D i staden där jag bor (Karlskrona) har vi två veterinärer. xD

#8 Jo det hade ju kunnat vara något annat, men det känns underligt att båda mina pojkar skulle vara allergiska mot samma sak :o

Sathalie
0

#9 Usch ja.. låter plågsamt dyrt. Hade varit mycket lättare om man kände någon veterinär xD

Crapsurraren
0

#11 det gör jag :p men hon bor i bollnäs och jag har flyttat till valbo så det är inte ofta vi ses hehe

//Ellie

Exoticas
0

#12 Då kan du iaf ringa och be om reccept om du är säker på vad det är och vad som behövs =D

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Sathalie
0

#12 Fuskigt då ;)

#13 Önskar jag hade det så lätt xD Gäller ju också att ta sig till veterinären. Svårare för oss utan körkort xD

Elshira
0

Man kan alltid beställa från england, men då är det någon vecka för frakt som gäller.

Föresten, ni som använt stronghold: Vilken sort har ni använt (typ kitten/puppy, cat, dog osv), och vilken mängd har ni använt?

Hakuna matata!

Sathalie
0

#15 Låter ju relativt smidigt ändå eftersom det kan ta så lång tid att få veterinärtid. :o

Exoticas
0

#14 jag har inte heller körkort men en granne som ALLTID ställer upp, i utbyte mot en fika stund =)

/Josefin

Sathalie
0

#17 haha xD Det var en bra deal tycker jag!

Exoticas
0

#18 Det tycker jag med, obekväma tider så är det Mcdonalds driven hon vill ha i utbyte ;) det blir oftast den på hemvägen ;)

/Josefin

Elshira
0

Satt och kollade lite på engelska sidor. Advocate verkar gå att hitta lika lätt. Det ska vara bättre för råttorna än stronghold. Så då kanske det är lika bra att ta det istället =)

Hakuna matata!

zickan
0

Advocate fungerar lika bra. Men det är starkare än stronghold.

Tänk bara på att utlandet har två olika modeller advocate. Se till så det inte är den billigare piss varianten som inte fungerar. Jämnför svenska förpackningen med den utländska via bild så ser du.
Ena heter advocate, andra advocate vet. Mins inte vilken det är man ska ha.

Sedan så blir det smuggel från utlandet. Dvs har du inge recept att uppvisa och det fastnar i tullen. Så kan du säga by by till pengar och medicin. Det är även bra mycket dyrare i utlandet. Priserna på advocate ligger runt 500+frakt.
Även poängtera att de flesta utländska sidor kräver recept också när man väl kommer till kassan, eller skickar de inte till sv pga de regler vi har. Jag har väl letat på alternativ för det där.
Men lycka till med letandet :-)

Sathalie
0

Usch vad krångligt xD

zickan
0

#9 jäklar vad dyrt. Leta upp mer privat kliniker än de stora?. Jag betalar 250 för en undersökning i västerås. Hon är inte jätte kunnig. Men hon är billig och bra att gå till när det är enklare saker som stronghold osv.
Och för de 250:- så kollar hon alla djuren man har med sig. Sedan receptet som ligger runt 200?. mins inte då jag ännu har advocate från när hunden fick ut.

#22 ja det är knöligt att gå runt lagarna.

Sathalie
0

#23 Tror inte vi har några såna här nere faktiskt. Jag har googlat och bara hittat två.

Elshira
0

Jag tror inte tullen bryr sig om djurläkemedel. Jag har i.af köpt maskmedel till häst från england och det har ingen brytt sig om (man måste ha recept för det idag)…

Hakuna matata!

Sathalie
0

#25 Hade varit mycket smidigare att slippa recept på sådana saker.

Crapsurraren
0

#9 tyvärr så är det dom enda jag lyckats få tag i sen jag flyttade hit. Det var då distriksveterinärerna. Dom privata försökte jag att få tag i som stod listade men det var antingen nummer upphört eller så höll dom inte på med smådjur alls.
(btw är jag sjukt irriterad på dom för hur dom skulle handskas med mina gullegrisar men det tar jag inte upp här)

Så om någon vet en bra och billigare veterinär i gävle så hör gärna av er så man vet till om det nu gud förbjude skulle bli något igen!
Att förlora sparkassan på ett besök suger :P

//Ellie

zickan
0

#25 visst bryr de sig om de hittar det med stick prover eller om det står någon läkemedels logga. Är vänn med en narkotika spanare i sthlm som även brukar stå i tullarna lite över allt och kika. De plockar in allt misstänksamt. Mediciner som inte är lagliga tar de givetvis in om de upptäcker det- Annars vore det nog fler som beställde på det sättet. Är deras plikt. Men testa du. Jag bara varnade.
Men lyckad du så får du gärna skriva om det och säga ifrån var du beställde.

Elshira
0

#28 Fast det är ju skillnad på medeciner och preparat som är narkotikaklassade (men som ev. får tas på recept), dessa kan ju tänkas säljas som just narkotika.

Det är narkotika, och helt förbjudna ämnen som är det man vill få bort.

Visst är det krasst sett förbjudet att ta in t.ex. stronghold. Men vad skulle det användas till mer än för husdjurs parasitproblem?

Kanske har jag haft tur alla gånger jag beställt, men det har stått tydligt deklarerat vad det är i paketet, och 20 sprutor lär väll om något se misstänksamt ut på en röntken. Men jag har i.af aldrig stött på problem, så jag har faktiskt inte trott att tullen bryr sig om det (att de har "viktigare" saker för sig än att kolla upp om jag har recept).

Hakuna matata!

hus-musen
0

Det är alltid en chansning med tullen, det kan bli väldigt dyrt den dag de kontrollerar innehållet. Beställer ofta från utlandet lite allt möjligt, har aldrig betalt tull medan som min sambo som beställde en gång hade oturen att åka på tull. Visserligen för sportsaker men ändå.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

I somras när mina hade ohyra fick jag betala 1185 kr för hela köret.. Så det är inte billigt. Senast betalade jag 248 kr - medicinen och för att vetten skrev ut recept. Han skrev ut över telefon då jag var så säker på min sak och han sa också att det lät precis som ohyra.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Sathalie
0

#31 Då kanske man faktiskt kan lyckas ta det över telefon. Hade ju varit jävligt mycket smidigare.

Ratlings
0

#32 Man kan ju försöka :)

// Lise

Sathalie
0

#33 Ja det skadar ju inte ;D

Ratlings
0

#34 Verkligen inte Glad

// Lise

zickan
0

Här behöver man bara samla upp lite ohyra och gå ned till receptionen hos veterinären för att visa. Det räcker och oftats behöver man inte betala något mer än recept. Har fungerat att bara ringa också. Men efter att de börjat hålla veterinärerna lite hårdare med kontroller. Så brukar det bli att man måste visa upp att man har ohyra.

Pga övermedicinering, styrkan och innehållet, kanske använder det fel, på fel djur än vad man säger osv. Är nog anledningen till att vi inte har det fritt på affären.

Men jag är fortfarande nyfiken om det ens skulle bli billigare att beställa från utlandet. Där kostar det från 500 paketet+frakt.
I sv kostar det veterinärbesök runt 200-500:- + recept 180?:-
Så varför känns det inte som man tjänar något mer än att man säger att man är för lat för att gå till veterinären?

Sathalie
0

#36 Jag hade definitivt tjänat på det ändå eftersom de billigaste veterinärerna här nere kostar 500. Så det har ingenting med lathet att göra i mitt fall.

zickan
0

#37 som sagt. säg till om du lyckas och skriv gärna vad det kostade i slut ändan. känns inte som många kronor man tjänar på det hela om det ligger på max 680 för att kolla och få medicin för ohyra i sv.

Elshira
0

Även jag har fått recept på telefon flera gånger till både katt och kanin. Du kan ju alltid säga att din råtta får panik av att åka transportbur eller liknande om de undrar varför du inte vill åka. :)

Hakuna matata!

Sathalie
0

#38 Jag har aldrig sagt att jag skulle beställa från utlandet :P vet inte vart du fått det ifrån.

#39 Smart ;D där har vi ännu en plan.