Böcker om genetik och avel?
Hej!
Jag har på senare tid blivit mycket intresserad av genetik och avel. Jag har sökt på internet och läst artiklarna här etc etc..Men jag vill fortfarande lära mig mer! Så jag tänkte fråga, har ni några bra boktips på böcker som handlar om genetik och avel hos råttor, eller som man kan tillämpa på råttor? Helst på svenska eller engelska (men tyska och japanska funkar också, om ni känner till något på de språken.. =P). Framförallt inavel intresserar mig, risker och fördelar etc. men jag läser gärna om allt möjligt! :D
Den mesta infon finns säkert på internet, men jag tycker att det är lättare att förstå och bena ut om man har det tryckt på papper. ^^
Tack! ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Skk har en del om genetik på svenska. Mycket är ju överförbart på råttorna.

Finns inte vad jag vet.. Du kanske kan hitta någon gammal labbrapport eller något.
Råttor är otroligt tåliga för inavel, mycket mer än många andra djurarter.
Men i det stora hela så kan man ju läsa genetik angående vilka djur som helst, även om jag inte kommer på någon bok direkt.
Qui dormit, non peccat
#1 Jag skall kolla på SKK. ^^
Jag hittade några häften som AFRMA säljer som verkar rätt bra. Kan ju vara ett tips till andra.. men jag vet ju inte hur bra de är. Finns kanske andra med erfarenhet om hur bra AFRMA är vad gäller information och kunskap?

Kunskapen är det inget fel på, men har inte beställt häftena själv så vet inte vad som står i dem. Dessutom är de rätt gamla så det finns troligtvis en del ouppdaterad info i dem.
Annars kan du ju kontakta AFRMA och se om de har några tips :)
Qui dormit, non peccat
#4 Ja, det är klart. ^^ Men så duktig är jag nog inte (än
) att det spelar någon roll egentligen. Det är först när man har fördjupat sig ett bra tag som det kan göra skillnad med nya upptäckter.. har i alla fall jag fått för mig. Det som förändras är väl mest upptäckten om nya färger och gener och geners samarbete etc etc… eller? Det är ofta lite mer komplicerat och blir väl nästa grej jag försöker sätta mig in i. Man måste lära sig basen först, menar jag. Eller tänker jag helt snett nu? XD

#5 Jo fast det som kan hända är att du blir förvirrad, det är inte alltid det är samma genkoder tex eller samma namn på tecnkningar och färger som i sverige. Men grunden visst helt klart :)
Qui dormit, non peccat
#6 Hm, det har du rätt i! Jag får kolla lite till och se om jag hittar något nyare. Annars får jag tänka lite extra på det. Tack för hjälpen! :D