Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 565 ggr
kkungen
0

Hemmabygge eller inte?

Jag har några frågor till alla som vill svara på dom, själv är jag nybörjare och har inte köpt mina råttor än men ska göra det snart! Så jag behöver sjukt mycket tips ovh jag har några frågor jag vill ha svar på:

1: Är det bättre med en vanlig bur eller ett hemmabygge? 
2: Om vanlig bur är bättre, kan man fortfarande ha ett hemmabygge eller är det dåligt eller farligt? Isåfall på vilket sätt?
3: Om man kan ha ett hemmabygge vad ska man då tänka på?
4: Kan någon snäll människa säga nån sjuk viktigt infomarion som man MÅSTE veta?
5: Jag gå ju i skolan varje dag i ungefär 6-7 timmar varje dag(tuom lördag,söndag) är det då farligt att råttorna är hemma själv?
6: Hur länge kan råttorna klara sig utan en människa? Exemel om jag reser bort.
7: Tål råttor att man sprejar hårspray/parfym och dyligt i samma rum som där buren är?
8: Tål råttor hög musik? Med tanke på att jag spelar mycket musik med mycket bas ex. Skrillex
9: kan man gå ut och gå med råttorna på t.ex. en väg eller ska man ha dom på gården på gräset?
10: Om man har råttan ute gör det då nånting om den får i sig gräs?

Tacksam för svar!

Ps: Ni får gärna säga tips och sånt som ni tycker är viktigt

kkungen
0

puttar lite

hus-musen
1

1: Är det bättre med en vanlig bur eller ett hemmabygge?

Beror på hur du gör den, träburar brukar inte hålla så länge om man inte lackar och silikonar fogar mycket ordentligt. De är även mer svårstädade än vanliga burar som man bara kan slänga in i duschen och skölja av.
Pluset för hemmabyggda är ju att de kan vara mycket snyggare.

2: Om vanlig bur är bättre, kan man fortfarande ha ett hemmabygge eller är det dåligt eller farligt? Isåfall på vilket sätt?

Klart man kan ha ett hemmabygge, man får bara se till att det inte är vasst galler eller kanter som råttorna kan komma åt eller gnaga sig ur, färgen/lacken ska vara giftfri.
Inga kablar eller liknande får finnas så råttorna kan komma åt dem.

3: Om man kan ha ett hemmabygge vad ska man då tänka på?

Typ det jag skrivit ovan.

4: Kan någon snäll människa säga nån sjuk viktigt infomarion som man MÅSTE veta?

Ja det beror ju helt på hur mycket du vet om råttor.. Minst två och ju större bur desto bättre! Ingen zoomat, blanda foder själv. Se till att de alltid har färskvatten.

Och se till att läsa artiklarna vi har här under vanliga frågor så får du massor av info!

5: Jag gå ju i skolan varje dag i ungefär 6-7 timmar varje dag(tuom lördag,söndag) är det då farligt att råttorna är hemma själv?

Nej det är inte farligt att råttorna är hemma själv så länge de får massor av aktivering och mys när du kommer hem och deras bur är stor, bra inredd och ren.

6: Hur länge kan råttorna klara sig utan en människa? Exemel om jag reser bort.

Du måste ha råttvakt om du reser bort, de kan inte lämnas ensamma mer än två dagar max.

7: Tål råttor att man sprejar hårspray/parfym och dyligt i samma rum som där buren är?

Väldigt dumt över huvud taget då det irriterar deras känsliga nosar och luftvägar. Även på människor förståss, så bästa är väl att spraya i ett väl ventilerat utrymme.

8: Tål råttor hög musik? Med tanke på att jag spelar mycket musik med mycket bas ex. Skrillex

Jag skulle inte spela hög musik med bas runt mina råttor, det är inte bra för dem eller deras hörsel. Inte bra för din hörsel heller för den delen.
Lite ljud är helt okej, men du kan inte dunka på hur högt som helst.

9: kan man gå ut och gå med råttorna på t.ex. en väg eller ska man ha dom på gården på gräset?

Man kan väl, men betvivlar att råttorna får något ut av att gå på en väg. Bättre att ha dem ute på gräsmattan i koppel eller i bur.

_10: Om man har råttan ute gör det då nånting om den får i sig gräs?
_
Nix, råttor är omnivorer och äter både kött och växter. Finns dock blommor och blad som är giftiga så du bör ha koll på vad de äter.

Qui dormit, non peccat

Crapsurraren
1

1. beror helt på råttorna… gnagar dom på trä så är det kanske inte så bra att ha en bur i trä :P

2. Om du gör en bur i trä är det viktigt att du impregnerar träet med et ofarligt lack annars kommer det stinka urin. Så gör det rätt :D

3.Att spackla alla skarvar, grundmåla och lacka med ofarliga färger/lack. Att göra buren laglig och rymlig.

4. Hmm jag kan tipsa om att läsa på lite mer om råttor innan du skaffar dom. Läs allt i denna länk.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor?discussions-1

5. Så länge du inte har en råtta ensam utan att den har en flock så är det ingen fara att du går i skolan. Låt dom komma ut när du slutat skolan och springa av sig, gosa och busa :)

6. Om du ska resa bort måste du skaffa en råttvakt. Råttor klarar sig inte så länge utan sina människor. Dom ska ju ha färskt vatten och mat varje dag.

7. Nej jag skulle inte hålla på med sånt i närheten av råttorna då dom har väldigt känsliga luftgångar m.m.

8. Då råttor är ljudkänsliga så skulle jag inte spela hög musik i samma rum som dom. Visst dom vänjer sig vid ljud men det är nog lite överkant med såpass mycket. Det är nog ganska smärtsamt i deras små öron kan jag tänka mig.

9. Bara det är sommar och varmt så är det ingen fara att ta med sig sina råttor ut. Dom kan få knata runt i gräset och busa med selar på. Eller bara gosa in sig i din munktröja eller liknande. Jag skulle nog inte gå ut med dom på promenad som med en hund :P

10. Nej det gör inget att dom äter gräs.. Man kan faktiskt hitta mycket ätbart ute om somrarna. Det står också i flera länkar härinne på vad man kan plocka ute :)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Crapsurraren
0

Attans husmusen vad snabb du är :P Jag som plitat på så mycket xD

//Ellie

hus-musen
0

#4 Haha ibland har jag raketfingrar Flört Men fler åsikte är ju alltid bra! :)

Qui dormit, non peccat

kkungen
1

Tack så jätte mycket för svaren!

Crapsurraren
0

#5 Hahah ja det har du verkligen men instämmer helt med att ju fler som svarar desto bättre :)

//Ellie