Ljudkänsliga ?
Hej, är era råttor ljuskänsliga ? Mina sticker så fort dom hör minsta lilla ljud eller om man skulle röra dom utan att dom ser så slänger dom sej om…
Jag har ett par råttor köpta från zoo som är ganska ljudkänsliga/ mer nervösa av sig. Mina andra bryr sig inte så mycket om ljud :) om man skulle tappa något i golvet är det klart dom reagerar men…! det gör man ju själv också om det inte var man själv som tappade saken i golvet!
Du säger att när du rör på dom utan att dom ser slänger dom sig om. Så reagerar vi människor också ju! om du inte ser eller hör att någon kommer bakom dig och plötsligt petar någon dig i ryggen så blir man ofta ganska rädd eller hur ? ganska logiskt att de hoppar till och vänder sig om och kollar vad som händer :)
Ok, jag har 3 st. 2 st bröder som är under 1 år och en som är några månader yngre. Den yngre har alltid varit elak mot dom äldre endasen dom träffades nu är det den ena äldre som är elak mot den yngre. Han vaktar på honom o sen hoppar på honom med bakbenen o sparkar på honom ! Vad betyder det o vad ska jag göra ?
Ok, jag har 3 st. 2 st bröder som är under 1 år och en som är några månader yngre. Den yngre har alltid varit elak mot dom äldre endasen dom träffades nu är det den ena äldre som är elak mot den yngre. Han vaktar på honom o sen hoppar på honom med bakbenen o sparkar på honom ! Vad betyder det o vad ska jag göra ?

Jo de är ljudkänsliga, men det kan man träna på! Genom att vänja dem vid olika ljud, spela musik, stampa omkring, sjunga, skramla osv.
Mina är inte ett dugg ljudkänsliga om man inte tar dem till ett nytt ställe. Men ändå så slappnar de av fort och det är inga problem, de blir aldrig hoppiga och fjantar sig.
Råttor är bytesdjur så det är ju till viss del ett naturligt beteende.
Qui dormit, non peccat
Jag började tidigt att vänja mina med ljud :) Det är rätt ro givande när man dammsuger och dom fortsätter och sover utan att bry sig om dammsugaren ^^
Dom bryr sej inte om något när dom är inne i buren utan mest när dom är på golvet eller sängen.
Dom bryr sej inte om något när dom är inne i buren utan mest när dom är på golvet eller sängen.
Hur lätt kan dom vänja sig vid ljud då?? Jag ska snart få hem mina första ordentligt och jag spelar ofta musik på mitt rum och ibland är det högt ibland inte. Sen så hörs det alltid något ljud där och sånt. har en Hamster som brukar föra oväsen och så.