Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 940 ggr
[Reborn_Råttmamma]
1

Råttan Whiskey uppdatering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det hemska öppna såret efter Whiskeys varböld har jag tvättat noga och ofta varje dag. Idag, när jag kollade till honom innan jag käkade frukost, såg jag att skinnet eller kanterna, som förut hängde och gjorde så såret var en enda stor öppning, har läkt och såret ser nu mindre ut som ni kan se på bilden :) Frågan är om jag fortfarande bör uppsöka vet eller om jag kan låta såret läka sig självt med hjälp av det jag använder för att hålla såret rent? Jag ser liksom inga sår alls efter en skorpa… om det hade bildats en ny skorpa, så hade jag inte skrivit här, utan ringt vet direkt, då det kan hända samma sak igen om det bildas en ny skorpa. Men nu läker det jättefint och såret är rött och fint så att säga. Men ska jag uppsöka vet. ändå?

hus-musen
0

Som sagt, jag hade inte sytt ett sådant sår, råttor läker bra ändå.
Så länge det inte blir inflammerat igen så han behöver medecin så skulle jag inte åka till vetten utan bara hjälp till att hålla rent vid behov.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Vår gamla tant Seska hade ett ännu större sår gapandes i halsen, vi höll det bara rent och det läkte fint trots att jag aldrig trodde det skulle gå när det va så öppet. Ge det tid :)

pellepojken
0

Det är ingen fara med ett sådant sår så länge det inte är någon infektion i såret. Råttor har en förmåga att läka ut riktigt otäcka sår.    Glad

[Reborn_Råttmamma]
0

Tack så mycket för alla råd och tips :) Tvättar rent varje timme ungefär och det har gett bra resultat. Det jobbigaste just nu är att båda två brödrarna är deppade och äter inte så himla mycket, men jag hoppas det läker snart så dem kan vara tillsammans igen :) En annan sak som slog mig då jag tittade på deras svans, det är att på tippen av svansen ser det lite väl tunt ut och jag vet inte om det är bråsket som syns eller om det ska vara så :S Ska söka på google om det.

LindaBlue
0

Det ser ut så på en del råttor. :) Men när man väl tänket på det ser det jättekonstigt ut!

hus-musen
0

#4, inget konstigt, det är vanligt på råttor.

Qui dormit, non peccat

[Reborn_Råttmamma]
2

Han mår MYCKET bättre och såret har blivit ett litet ärr nu och är i princip helt läkt, tack för alla tips, här är bara glada miner nu när brödrarna kan vara i samma bur igen :D