Jag blandar enligt Teratos recept som finns i artiklarna här på råttor iFokus. ^^
2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö
Det funkar super för mig. ^^ Fast ibland skippar jag hundmaten och ger lite extra protein som färskmat istället. ^^
Här är länken.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#1 vart köper man hel havre, vete, korn och råg ?
AXA grynblandning brukar de flesta här rekommendera att man köper - det innehåller lika proportioner av alla fyra. Men då tar man såklart 8 dl av den. ^^
Själv köper jag det från en sorts BIO-affär som det heter, en lite speciell affär som har gryner och annan hälsokost. Men jag bor i Tyskland så det kanske ser annorlunda ut här. ^^
Just nu är det en blandning av hemmablandad plus köpmix.
Tog över mina damer fö drygt en månad sedan och har alltid med andra djur fått höra att man inte ska byta foder pang tjofs, så tänkte att det var lika bra att vara lite försiktig med damerna också.
Så det är en blandning på osockrad fyrkorsmusli, lite av en anna musli blandning med lite cornflakes och sådant, lite hundfoder och det jag fick med av deras gamla blandning som var Himla konstig. Mycket nötter och frukt och grejor, därför har jag själv varit mycket sparsam med att ha i sådant själv.
Därmot är mina sötnötter lite dåliga på att äta Torrfoder. De äter det baaara om det inte finns en gnutta färskmat kvar. Spelar ingen roll om det bara är morötter kvar (som de verkligen inte tycker om). Morötter går före Torrfoder.
Och självklart är det de gottigaste bitarna som går först, i början var det hundfodret men nu är det lite olika.
Hur är det om man köper råttfoder färdigt i djuraffär?
Det är inte alls samma näringsinnehåll i det, eller?
Ok, jag har Axa grynblandning men jag tycker att den smular sönder sej i burken o i matskålen så jag tyckte det skulle vara lättare med hela

#5 Nope det är skräp och innehåller väldigt ofta ohyra som mott. Inte att rekommendera.
Qui dormit, non peccat
Jag blandar lite liknande Teratos blandning.
8 dl Axa grunblandning
1/2 Bovete
1/2 Hirs
1 msk sesamfrö
1/2 Viltfågelfröblandning (solrosfrön, havre, och massa småfrön…)
någon matsked rat complete
någon matsked torkade groddar
1/2 dl puik hamsterblandning (?) utan pellets
lite nötter ibland.. (hasselnötter, mandlar m.m)
lite torkade frukter, banan, morot m.m ibland
hmmm.. sen tror jag inte det är nått mer :)
Min är också inspirerad av Teratos blandning.
#2 Hel råg, havre& vete el dinkel kan man beställa från: http://www.ekoexpressen.se/ Helt korn kan man hitta på tex Ica Maxi el be hälsokostaffären att beställa hem.
Min blandning:
1 kg hel havre (ca 12- 12.5 dl)
1 kg hel korn (ca 12- 12.5 dl)
1 kg hel råg (ca 12- 12.5 dl)
1 kg hel dinkel (ca 12- 12.5 dl)
200 g hela ekologiskt odlade majskorn (drygt 2 dl)
200 g hel bovete (2.5 dl)
200 g hel hirs (2.5 dl)
50-60g puffad quinoa (50 g= ca 4 dl, 60 g= ca 5 dl)
65 g pumpafrö (1 dl)
60 g hampafrö (nästan 1 dl)
50 g oskalat sesamfrö (3/4 dl)
60 g vetegroddar (ca 4 nävar)
1/4 dl alfaalfafrö (5 tsk, el 20 g)
(småbitarna från botten av knäckebrödsförpackningarna)
Jag började väl med att följa Teratos recept. Sedan blev jag lat och orkar inte måtta upp exakt, så jag höftar rätt mycket. Om de blir för feta eller för magra får jag väl börja mäta exakt.
För tillfället fyller jag upp en trefjärdedel av en tvåliters glasslåda med axas grynblandning, sedan varierar det vad mer jag har i den. Brukar slänga i någon näve var av de andra ingredienserna jag för tillfället har och vill ha i och skaka om. Om det ska vara mer eller mindre av någon ingrediens i blandningen ser jag via receptet så jag höftar på så sätt.
För tillfället är blandningen i lådan lite lyxig för jag hittade billig sockerfri fullkorrnsmüsli med nötter i som jag har blandat i en del av, tillsammans med oskalade pumpafrön, helt bovete, dinkelflingor och osötade cornflakes. Minns inte om jag hade solrosfrön i den, men det hade jag säkert.
Ibland har jag havreringar i blandningen till dem. Ringarna är tydligen jättegoda(tycker inte jag, har svårt för osötat fullkorn), och dessutom smidiga iom att man kan trä upp den på tråd och spänna fast i ventilationshålen i transporten om man ska ta med dem någonstans. Ingen mat som hamnar under småtassarna, utan den får gnagas ned så slipper den förhoppningsvis bli kissad på.
Nu känner jag mig lite dålig som inte står där med måttsatsen i högsta hugg när alla andra är så noggranna :(
💣
# 10 Havreringar låter intressant ! Finns dom i vanliga butiker ? 
#11 Hittade mina på både ica kvantum och willys. Grön kartong, finns mitt bland alla frukostflingor. Det ska stå inget socker på den har jag för mig. ^^
💣
# 12 Ok va bra. Tusen tack 
Finns det någon som räknat på råttors närings behov och sedan räknat ut näringsvärdet i sin egen blandning?
Avelspellets för råttor vad är det? Är det bra? Var in i en djuraffär och frågade eftr råttmat då hade dom "avelspellets" Jätte stora bitar. Jag köpte lite för att testa om råttorna gillade det och det gjorde dom.
Putt

#14 Det är rent skräp, har fel sammansättning för råttor. Allt man kan köpa i svenska djuraffärer är inte bra mer eller mindre.
det är flera som har räknat på det, ska finnas någon gammal tråd på rif om det.
Finns bara ett bra labbfoder och det är Harlan teklad. Kan beställas från england och usa.
Qui dormit, non peccat
Jag kapar den här tråden lite snabbt.
Jag har planerat dåligt, och sitter här med alla ingredienser till Teratos blandning, förutom råg.
Jag bor i Tyskland (som kanske alla vet vid det här laget eftersom jag tjatar så mycket om det… >.<) och här är det friskt på korv och schnitzel och potatis.. och inte lika friskt på "hälsokost". >.< Det enda stället jag kan få tag på råg är i en hälsokostsaffär som har så dåliga öppettider att man blir mörkrädd. Jag kommer inte kunna ta mig dit under deras öppettider på två veckor.
Så, min fråga. Är det bättre att jag ändå gör Teratos blandning, fast lägger till knappt 1 dl vardera av havre, vete och korn så att proportionerna spannmål-frön blir som den borde, eller borde jag sticka till djuraffären och köpa deras dåliga mat?

#17 Du behöver inte följa Teratos "recept" över huvud taget! Det är bara ett exempel på hur hon matar.
Det du gör är att du kollar på näringsämnena så de får i sig vad de behöver, har du inget råg så strunta i det. Det behövs faktiskt inte.
Qui dormit, non peccat
#18 Jag vet ju att Teratos recept inte måste följas stenhårt, men jag trodde ändå att råg var en såpass viktig beståndsdel att det var illa att utelämna det. Men om du säger att det inte är så, så kör jag utan tills jag lyckas ta mig till hälsokostaffären! Tack! ^^
Men hur mycket rekommenderar ni att ge per dag( 2 råttor)
Om ni har tillgång till en större Ica butik så kolla deras "Blanda egen Müsli" Brukar köpa lite osockrde cornflaces och annat där. De var en stor hit.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!