Hur bestämmer man antal?
Jag har ju börjat fundera på att skaffa råttor igen, för att råttor är typ det bästa djuret i världen. ;)
Men jag funderar på det, hur vet man hur många man ska skaffa? Jag vet att jag vill ha hanar. Färg spelar inte alls speciellt stor roll, men de ska vara köpta hos uppfödare och (självklart) vara minst två.
Men funderar på ska man kanske satsa på 3 eller 4? Hur avgör man det? Ska man då köpa alla från samma uppfödare? (tänkte om de är kullkompisar kanske de blir mindra chans för oväntade bråk då de redan känner varandra)
Det börjar bli sent och jag känner att jag rabblar lite, men skulle jättegärna höra vad ni säger.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Om man bara ska ha en liten flock hemma och just ska starta upp så skulle jag personligen skaffa tre små först – alternativt om man kan få ta över en lite äldre omplacering och sedan ta två bebisar (då har man förhoppningsvis en redan tydlig ledare som kan hjälpa att "fostra" lite).
När dessa små sedan fått en chans att växa till sig (läs; kommit förbi den jobbiga tonåren) så skulle jag skaffa två små till.
Själv tycker jag att en flock på 4-6 är ganska bra om man inte vill ha så många. Det blir helt klart en flock och på detta sätt är tanken att de ska vara i lite olika åldrar – vilket känns mer givande för dem från min synvinkel. *ler lite*
Detta är som sagt vad JAG skulle ha gjort om jag inte skulle ha så många. ;)
Jag hade för bråttom att skaffa hanflock. De blev snabbt 6 st och plötsligt slog allergin till (har inte varit allergisk mot något annat förr), gick och testade mig och blev tvungen att dra ner på dom helt plötsligt. Idag har jag två hanar och gamblade lite och tog hem två omplaceringshonor (eftersom jag inte känt av min pojkväns 4 honor och jag spenderar en hel del tid där och hittills har jag inte känt av dom).
Nu bor mina tre favoriter hos självaste Varghund faktiskt (jag valde med hjärnan, inte hjärtat, jag sörjer dom än, på något sätt känns det fortfarande inte som samma sak).
Så mitt tips är att starta med 3 och känn efter och ha inte för bråttom!
#1 Men om jag nu då *hypotes ett* köper 3 bebbar (från samma uppfödare vore väl praktiskt?) hur blir det med själva "fostrandet"?
*Hypotes två* köper 2-3 bebbar, och en äldre råtthane. Hur lätt är det då att hitta en passande? Jag vet ju att det är ganksa mycket råttor i omlopp som behöver omplaceras, men hur många av dessa är stabila, trygga och framförallt hand tama?
(Kan inget alls om omplacerings råttor.)
Greetings.
Legacy Mwari.
#2 Grabbarna har det jättebra för övrigt. *ler lite* Och jag förstår att du saknar dem då de är helt underbara.
#3 Klart man kan köpa tre småtingar bara också! Det brukar gå bra ändå. ;) Jag hade lite tur med att uppfödaren jag köpte ifrån hade fått tillbaka två bröder från en tidigare köpare som var ca 1,5 år gamla. Den ena brodern var dock väldigt sjuk i rossel och behövde vandra vidare men så hade hon den andra brodern som var en helt underbar kille. Hon hade inte direkt möjlighet att starta upp en ny flock runt honom så istället fick han följa med mig hem och fostra bebbar (vilket han var väldigt duktig på. *ler* Och för inte så länge sedan blev han pappa! XD).
Om du tar en omplacering som fostrare så bör han komma från en råttkunnig människa – och du bör välja honom lika omsorgsfullt som du väljer uppfödare osv till dina små!
Men som sagt; man MÅSTE ju inte ha en äldre. Jag tyckte bara själv att det kändes väldigt skönt att ha det själv. *ler lite*
Poängen med en äldre är ju en stabil herre som kan lära de små hyfs och ordentligt råttspråk. Om man inte kan hitta en herre som passar så får det vara. De små lär sig ju så småningom i allmänhet – särskilt om de är minst tre så att de kan lära av varandra.
#2 Såg inte ditt inlägg igår!
Allergi tror jag inte är någon fara då jag alltid haft halva huset fullt med djur. Men som du säger kan det vara något att tänka på. Jag känner att jag kanske inte ska ha mer än kanske 3-4, i alla fall att börja med.
#4, Oh det är så svårt! Speciellt eftersom jag inte har bil/körkort så kan ingen bo för långt ifrån heller! (men ska inte börja med inöp av bur osv förens i höst, men det är lika bra att fråga nu :P)
Jag har inte så stor koll, hur många är det som har äldre hanar för omplacering/salu? Jag tänkte också på det kan ju vara svårt att få tag i alla 4 samtidigt, går det bra att introducera den äldre eventuellt lite senare?
(Finns det någon artikell om hur man introducerar?)
Greetings.
Legacy Mwari.
#4 Ja Dax pussar är det jag saknar mest, och kanske Q´s mys…Nu blev det OT, ska genast sluta!
TS: What Varghund sa. Hade tre tonåringar som va sjövilda och hade kanske behövt en äldre stabil hane, men alla råttor e ju väldigt individuella och som hon säger, det är med omplaceringar.. Du kanske kan hitta en vars burkompis dött?
#5 Samma här, har alltid haft djur, allergin kom som en käftsmäll. Inget som behöver hända dig, men det KAN hända och hanar sägs vara mer allergena än honor. Personligen är det så för mig.
#6, det är faktiskt sant. Ja, men det ska jag komma ihåg. Och om fallet är så kanske ägaren är villig att möta mig en bit på vägen.
#7 Det låter väldigt negativt så jag låtsas att jag inte har läst det (förnekelse tar en långt). Jag har bara haft hanar men jag tyckte de var helt fantastiska, mina polare hade honor och de var lite mer.. jag vet inte. Jag gillar det lugna hos hanarna tror jag.
Greetings.
Legacy Mwari.
En sak som man kanske inte tänker på när de skaffar råttor är att de, tyvärr, kommer dö. Skaffar man flera i samma veva som är lika gamla, så kommer man ha en mycket, mycket jobbig period ca 2,5 år efter det. Det är något man skall tänka på lite extra när man skaffar flera. Jag själv började med att köpa 4 bebisar från en uppfödare i september, och har fram tills nu lagt till 2 till bebbar till flocken. Jag har alltså 6 gubbar, med bara några månader i åldersskillnad. Jag ångrar ingenting, men om två år kanske jag förbannar min dumhet och min iver som gjorde att jag skaffade så många samtidigt.
Vad Varghund säger om att ha en äldre hane som uppfostrar tror jag är en utmärkt idé, men det är inte nödvändigt. Jag hade ju inte det, och det har fungerat utan problem hittills. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Personligen kan jag inte skaffa fler råttor. Mest på grund av tiden. De yngsta är faktiskt i det yngsta laget. Planen i början var för mig att adoptera ett gäng vuxna råttor utan hem, iom att jag bara har säkert boende i tre år, och även om jag skulle kunna flytta hem till föräldrarna igen så är min mor allergisk.
Planen gick i stöpet när jag hux flux fick en väns dominanta hanne som då var nära ett år, då han absolut inte ville komma överens med hennes råtttor. Han gillade inte alls att vara ensam, och eftersom han var så osäker så kom jag och hans uppfödare överens om att små ungar var det säkraste valet. Så blir småskitarna tre år så blir det lite krångligt för mig, vilket känns oansvarigt och skämmigt, men det ska banne mig lösas på något sett. I värsta fall får min mor käka allergimedicin konstant och hålla sig från källaren.
Så jag skulle ju säga att så många som du vet kommer kunna ha ett permanent och bra hem hos dig. :)
💣
#5 Kommunal trafik kommer man ju långt med. ;) Om du inte ska köpa bur och så förrän i höst så har du ju gott om tid att börja höra av dig till uppfödare nu. De du gillar reser du runt och hälsar på. Den du sedan fastnar mest för kollar du när den har kullar inplanerade och om någon kull i framtiden verkar falla dig i smaken.
Därefter är det att vänta. Sedan blir det en tur till när bebisarna är sådär 3-4 veckoer så att du kan plocka ut de bebisar som väljer dig.
Efter det så brukar transport kunna ordnas för att få hem de små till dig.
Att välja rätt uppfödare tycker jag är viktigt. Jag besökte flera uppfödare innan jag köpte mina första råttor. Även nu är jag noga med att träffa uppfödaren innan jag ens funderar på att skaffa råttor från den. God kontakt med uppfödaren är A och O för mig. Precis som att jag aldrg någonsin skulle kunna köpa en råtta genom att titta på några bilder på internet och sedna få råttan skickad till mig. Att råttan verklgen väljer mig och ingen annan är så otroligt viktigt.
Så om jag vore du så skulle jag nu börja med att kolla runt efter uppfödare. Hör sedan av dig till de som verkar intressanta för dig och se om du kan få komma och hälsa på. Om du får bra kontakt med uppfödaren först så är det inte omöjligt att de kan hjälpa dig att hitta en omplaceringsherre eller två för bebisfostran. (:
Jag tänkte mig inte alls att jag skulle förlora flera samtidigt och hade efter ett tag 5 i exakt samma ålder och nu är det bara en av de kvar och han börjar vara gammal. Nu dog dom ändå under en period på ca 6-9 månader men det var tungt. Förlorade dessutom ett par till under samma år av lite olika anledningar. Så att förlora 6 råttor (+några hamstrar) under ett år är tungt. Det kan vara det positiva med att skaffa någon äldre samt två bebisar t.ex. Och sen vänta ett par månader om man vill ha fler så att det blir lite olika åldrar i flocken.
Men annars tycker jag att 5-6 st är en lagom flock.
#9 jo det vet jag. Det är en av anledningarna till att jag inte vill ha bara två. Men det blir nog lätt att man skaffar en till och en till och en till.
#10 Min tanke är att inte skaffa råttor förens jag fått lägenhet osv. Därför har jag sagt att jag skaffar råttor tidigast i höst. Sedan ska jag gå i skolan ganska många år så de kommer inte vara ett större problem tror jag. I allra allra värsta fall har en kompis lägenhet som haft råttor innan. (ifa jag blir bostadslös en period)
#11 Kommunaltrafik är min bästa vän! Jo jag har mailat en uppfödare i närheten (bor i Borås) men ska maila en till och visa att man är intresserad osv. Sedan vill jag gärna känna mig trygg med uppfödaren innan jag bestämmer mig :) Jag tror också att den dagen jag ska hämta råttorna så kanske jag kan fixa skjuts på något vis.
Jo ska nog sätta mig och maila dessa uppfödar i kväll. Vet du om de finns några mer än Pippi och den i göteborg? Fanns nämligen inte så många i väsrta götaland.
#12 Jag tänker att det kan vara bra att börja att ha några i samma ålder så att det inte slutar med att jag måste köpa in råttor hela tiden, eftersom om 6-7 år har jag pluggat färdigt och kanske måste flytta osv. Men Djuren går självklart i första hand! Men tänkte bara så att det inte blir så att man hela tiden måste köpa nya för att ha tillräckligt många råttor i flocken. (hoppas inte det lät okännsligt, jag tänkte mest strategiskt)
Greetings.
Legacy Mwari.
#13 I Göteborgstrakten har du ju Silverorm/Candylands. :D De hälsade jag på innan jag skaffade råttor och tyckte verkligen att de var hur trevliga som helst. Nu blev det inga råttor från dem ännu men jag och min syrra hoppas på att kunna köpa från dem någon gång i framtiden om det blir aktuellt *ler*
Annars är det ju helt en fråga om hur mycket du kan tänka dig att resa. :) Finns ju trevliga uppfödare runt Stockholm till exempel om man är villig att resa så långt. Kommer ju vara utställning i Edebo snart. Om du kan ta dig dit så kan du ju träffa en hel hög med uppfödare på en gång! Vet om i alla fall… *räknar* …sex uppfödare som ska dit (oss (jag och syrran) inkluderade haha (vi räknas som en XD)). Visst får man inte samma chans till kontakt på en utställning då alla brukar vara rätt stressade, men i alla fall. Då vet man kanske vilka som är värda att göra ett bättre besök hos senare. ;)
#14 Det är dem jag ska kontakta :) Tänkte kollla hur det ser ut osv :)
Jo men jag vill helst inte att råttorna ska behöva åka hur långt som helst, sedan är jag student och har kanske inte råd att åka fram och tillbaka till stockholm 2-3 gånger, men jag gör vad som krävs.
Men ska kolla lite på det.
Greetings.
Legacy Mwari.