liten knöl på kinden?
Såg precis en liten knöl på min flickas kind. Först trodde jag hon hade proppat munnen full med något men icke….
Någon som anar vad det kan vara? Hon verkar inte har ont när man petar på den och hon äter och så som vanligt. funderade på om det kan vara något med någon tand…? eller något sår inne i munnen som gör det svullet?
Tänkte vänta någon dag och hålla koll och se vad som händer. Hon verkar ju må bra som vanligt nu iallafall!

Hur känns knölen? Stenhård eller lite mjukare? Sitter den "fast" i underliggande vävnad eller bara i huden?
Knölen är hård… jag skulle säga att den sitter i huden. Det är ju lite svårt att undersöka noga själv! Hon är väldigt snäll lilla damen så jag kunde öppna munnen på henne men det är svårt att se….
Lika svårt att på din beskrivning säga vad det är 
Du kan avvakta och se om knölen växer och om den i så fall visar tecken på att kunna spricka dvs är rodnad längst ut osv. i nuläget5 finns inget som pekar på att det är en farlig knöl.
#3 sant så sant! Tack :)
min lilla vän idag. knölen har vuxit ganska mycket och det är en liten skorpa på… hon äter och är pigg och glad som vanligt. hon ska få följa till vetrinären på onsdag med min Sigrid som har en juvertumör vi ska kolla upp och troligtvis operera. inte för att jag tror att vetrinären kan göra så mycket åt en knöl på kinden men… "/ man kan ju i alla fall kolla upp vad det är!

Säkerligen en varböld, inte ett ovanligt ställe för dem att få på. Synnerligen om de tär en skorpa på den.
Qui dormit, non peccat
#6 Jag har hört att det kan vara varbölder om det är skorpa på! Jag blev lite "glad" när jag såg det, vet inte om jag borde bli det men….. :S Har du vart med om varbölder förut? Vad kan man göra för att hjälpa?

#7 Beror mycket på vart dem sitter, en del sitter så dumt till att man får åka till vetten och be dem skära upp och göra rent om man inte kan bedöva och pilla hål själv hemma.
Annars är det enklaste att se till att huden är mjuk, lättast genom fet salva som även bör vara bakteriedödande.
När det bildas en skorpa så blöt upp den tills den är mjuk och pilla bort den om inte råttan kan göra det själv eller har en burkompis som gärna pillar.
Man kan även klämma försiktigt med rena fingrar eller använda tops om bölden är mogen.
Hade en böld på sidan av hakan på en av mina hanar, så jag smörjde den ordentligt. Någon dag efter var den helt borta, funderade om jag inbillat mig och kikade noga på råttan. Då har en av hans burkompisar hjälpt till och tömt den och hållt rent såg jag senare, läkte jättefint.
Andra har jag fått peta i och rengöra själv.
Koksaltlösning är ett bra alternativ att ha hemma och skölja med, svider inte och är skonsamt! :)
Qui dormit, non peccat
#8 Tack så mycket! jag ska smörja skorpan och tvätta och göra så gott jag kan så hoppas vi att det blir bra! :) om det är nått konstigt så har jag ju ändå en tid hos vetrinären på onsdag så då får hon följa om det behövs! :)
skorpan blev större och knölen blev också lite större. igår såg jag att knölen blivit lite mindre och nu har även skorpan trillat av! :) det är ett litet sår, så tänkte hjälpa att tvätta med lite koksaltlösning. Känns skönt att det inte blev nått allvarligt :)