Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2492 ggr
[Parlplattan]
0

En fettknöl! Förhoppningsvis!

Hej min råtta har fått en knöl Längre bak på magen. Den ät "lös" .. Det är nog ingen fara men ska jag låta den vara eller ta bort den? Hur uppstår fettknölar?

diddiman
0

Hur gammal är din råtta? Hona eller hane?

Om det är en hona kan det vara en juvertumör. De uppstår ofta på lite äldre råttor vad jag förstått. Det finns godartade tumörer men även elakartade (cancer).

Det kan ju vara en varböld eller en fettknöl också… Om det är en varböld brukar en skorpa bildas på knölen. Fettknölar har jag inga erfarenheter om.

Du skulle kunna gå till vetrinären och kolla upp vad det är.

Min flicka fick en juvertumör, en godartad. Det är som en liten kula, det är mjukt runtomkring och den går att flytta, och den växer jätte fort. En elakartad tumör skulle vara hårdare och knöligare.

Om du ska ta bort den eller inte beror ju på om den växer och så… och hur gammal din råtta är, och hur den mår allmänt.

[Parlplattan]
0

det är en hona hon fyller år den 12 maj. så hon är ett år då.

den e mjuk. men ingen sårskorpa.

Falurven
0

Risken finns att det är en juvertumör. Föreslår att du håller koll på den för att se om den växer.

Fettknölar brukar enligt min erfarenhet inte vara speciellt stora och heller inte växa.
Har haft någon fettknöl på mina tidigare gubbar förut :) Knölarna var ganska platta och satt någonstans på ryggen.

Mvh Nathalie

diddiman
1

Det kanske kan vara en juvertumör då…? Ha koll på den och se om den växer först och främst. Om den växer fort kanske du borde ta henne till vetrinär så de får kika på den och kanske överväga operation med tanke på att hon är såpass ung.

Bilder på tumörer och hur det gått för dem;

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713992b9cb46221d050ae4-bilder-pa-tumorer

diddiman
0

hehe #3 hann före mig!

hus-musen
0

Tror inte det är en fettknöl, det får råttor mer eller mindre aldrig.

Det är allra troligast en tumör eller en varböld. 
Vart exakt sitter den? Hur känns den?

Qui dormit, non peccat