Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 405 ggr
Virkan
0

Frågor ang. mammor

Nu när jag nyligen blivit mormor, finns det lite saker jag funderar på, som jag hoppas ni kan hjälpa mig att förstå.

* När Feline går ut ur boet för att äta eler gå på låda, förljer alltid nån liten korv med, för att dom suger sig fast på magen och så ramlar de av mitt i buren. Tar hon in dem själv sen när hon hör att den piper? När jag ger mat till Feline blir det så, och då stoppar jag in dem i boet igen..

* Hon verkar inte vilja vara med dem mer än nödvändigt. Så fort jag öppnar luckan för att lägga in mat, vill hon ut. Brukar det vara så? (det är inte så att hon övergett ungarna, för alla har tydliga mjölkband osv)

* Ibland så går Feline på ungarna, så de börjar skrika. Kan de skadas av det, eller är det helt normalt?

Tacksam för svar! :D

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

hus-musen
1

Fullt normalt alltihopa! Hon uppför sig som en typisk råttmamma.

Ungarna släpper inte alltit tutten så de släpas med, ibland kan man se mamman kraffsa bort ungen oxå.
Sen brukar hon (om det inte är en flummig mamma) plocka reda på alla sina bäbisar igen så de är i tryggt förvar.
Ser du att hon glömt någon ute så lägg in den i boet bara. 

Att mamman springer ifrån ungarna är inte heller ovanligt, är ungarna matade och varma så kan hon vara för sig själv utan problem. 
Finns mammor som verkligen klistrar sig på sina ungar, andra tycker de är en pest och matar dem bara och går sen.

Inget att bekymra sig över, små ungar låter som fiskmåsar och skränar för allt och inget. Hon kliver inte tungt på dem.

Qui dormit, non peccat

Virkan
0

#1 Vad bra, tack! Då slipper jag vara orolig *andas ut* :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[Glimmersråttor]
1

En hona som visar att hon vill ut ofta bör man låta vara ifred med sina ungar så mycket som möjligt, risken finns att hon tappar intresset för bebisarna och struntar i dem helt.

Virkan
0

#3 ok! :)