tjuvparning av råtta
För nästan en vecka sedan, när jag kom hem från skolan, hade mina småsyskon låtit Koda och Feline leka tillsammans på golvet. Jag tror Feline löpte då, men jag vet ej om de parade sig.
Nu, sex dagar senare tycker jag att hennes mage ser större ut, som en kula/bulle. Hon har även gått upp ca 20 gram. Jag kanske bara inbillar mig. Jag har läst att magen inte brukar synas den första veckan, eller är det olika?
Feline är 3-4 månader (orkar inte räkna ut exakta åldern nu), alltså för liten för att få ungar, hon vägde ca 200 g innan de fick "leka" tillsammans.
Om hon är dräktig är jag i alla fall bra förberedd, har läst tuuussen artiklar om dräktighet, förlossning och unger, eftersom min dröm är att bli uppfödare en vacker dag.
Lägger in en bild på henne sen, så kan ni säga vad ni tycker.
(det som var ironiskt var att jag för någon månad sen trodde att hon hade blivit tjuvparad, och nu kanske hon är det…. ^^)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

En viktuppgång på en så ung hona är ju naturligt, så kan ju hålla tummarna för att det inte är något!
Eller att hon är skendräktig bara, då brukar man se en stor viktuppgång i början. :)
Qui dormit, non peccat
Fast på ett sätt skulle det vara lite spännande om hon fick ungar… men som sagt, hon är ju så ung och så vet jag ju inte så mycket om deras bakgrund. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
*puuuuttt*
Ser det ut som en bebismage eller är det bara fett?
Får nog medhåll när jag säger att det bara är vänta och se :P
Ok, är lite nervös bara :/

Tjockråtta eller dräktig, svårt att säga.. Om de blir skendräktiga så kan de snabbt gå upp i vikt oxå.
Vänta en vecka till så kommer du se det tydligare.
Qui dormit, non peccat
Som jag har fattat tidigare bor hon väll ensam just nu också pågrund av idiotier från djuraffären? Så då behöver du ju inte oroa dig för att separera hon till en annan bur (eller? Är inte så himla inläst i detta ämne ^^) Bara att du ser till så hon har det bra, vilket du redan gör, och bara håller koll på vikten :)
Ja, hon är ensam (och om hon är dräktig ska jag självklart behålla 3 eller fler honor som sällskap - om det visar sig att hon inte är det ska jag köpa 2 honor till, vill ej att hon ska vara ensam längre), men jag har ändå tänk att sätta henne i en annan bur, som är lite mer bebis-och-dräktighona anpassad om hon visar sig vara dräktig. :)
Lite frågor angående dräktighet:
När börjar magen "hårda"/när känner man tydligt att hon är dräktig genom att enbart känna på magen?
Hon boar ingenting, när börjar de med det ungefär? (förutom att hon drar in tidningsbitar i sin tygtunnel)
Har en dräktig råtta svårt att hålla tätt, eftersom magen trycker på?
Hur pass mycket ändras beteendet under dräktighet? Feline var förut en sprallig lite filur som direkt sprang fram till luckan, nu är hon bara i tunneln/hängmattan/hyllplan och antingen äter eller sover. Är även det ett tecken på dräktighet, eller har hon bara "mognat" lite, ej bebis längre?
NÄR börjar alla tecken på dräktighet? Nu är det en vecka sen hon /kanske/ parade sig. Frågar detta om jag bara överreagerar på att hon har ändrat beteende och lagt på sig lite….
Hon har gått upp 7 gram sen igår. Det är nu 8 dagar sen Koda och Feline träffades.
Hon ser mer dräktig ut än min flicka som är parad… -.-
#14 När blev din råtta parad? Hur långt gången är hon?
När börjar magen "hårda"/när känner man tydligt att hon är dräktig genom att enbart känna på magen?
Det beror på om honan är väldigt smal då syns dräktigheten tidigare. På en tjockare hona tar det längre tid innan man ser att hon ev. är dräktig.
När honan är i 3:e och sista veckan kan man ev. se och/eller känna fosterrörelser, men man ska inte klämma på magen för man kan skada fostren.
Hon boar ingenting, när börjar de med det ungefär? (förutom att hon drar in tidningsbitar i sin tygtunnel)
En del honor boar tidigt, en del honor boar inte förrän strax innan förlossningen.
Har en dräktig råtta svårt att hålla tätt, eftersom magen trycker på?
Inte märkbart, men det kan vara möjligt.
Hur pass mycket ändras beteendet under dräktighet?
Beteendeförändring kan vara ett tecken på att honan är dräktig/skendräktig. Beteendet kan förändras både lite och ganska mycket när en hona är dräktig/skendräktig. T.ex. en lugn och social hona kan bli mer skygg av sig, hon kan ev. bli vaktig, men det finns även honor som det knappt märks något alls på också.
NÄR börjar alla tecken på dräktighet?
Det första tecknet på dräktighet/skendräktighet brukar vara att honan börjar äta mer än normalt. Hon börjar vanligtvis äta mer redan de första dagarna efter parningen.
Beteendeförändring inträffar vanligtvis under första till andra veckan och kan pågå ända fram tills bebisarna är ca 14 dagar.
3-5 gram daglig viktökning under de två första veckorna kan vara tecken på dräktighet/skendräktighet. 3:e och sista veckan brukar honan gå upp ca dubbelt så mycket per dag, dvs ca 10 gram/dag om hon är dräktig.
En dräktig hona sover mycket de sista dagarna/sista veckan före förlossningen och man låter honan vara ifred så mycket som möjligt när det närmar sig förlossningen så hon har ork till att boa och föda i lugn och ro om hon vill ha det så.
Hon är beräknad till att få om 10-12 dagar… Men jag tycker inte det syns så mkt.. Menmen, vi får se ;)
#16 Tack så mycket! :D
#17 Om min är dräktig ska hon antagligen få dom den 11 april (om jag har räknat rätt). Din råtta kanske har få ungar i magen, medan min har 500 st? ^^'
#18 Haha exakt… jo jag tror inte att det blir så många isf… vi får se… :)
När tycker ni att jag ska flytta över henne till hennes "förlossningsbur" (buren hon har nu har alldeles för många hängmattor, hyllplan och tunnlar för att jag ska våga riskera att hon föder där, dvs om hon är dräktig. Jag tror även att bebisarna kan ramla igenom öglorna i gallret..)? Jag har läst att man ska flytta dem till en egen och mer anpassad bur när det är ca 1,5 till 1 vecka kvar.

Nej, det tycker jag inte att du ska. Låt henne vara kvar med hennes kompisar tills du är säker på att hon är dräktig, och flytta över henne runt dag 18-19.
Du kan även låta en annan hona bo med henne tills det mer eller mindre är dags.
Qui dormit, non peccat
Problemet är att hon är ensam (jag vet, vet VET att de är absolut NONO att ha ensam råtta, men det var inte meningen och det var inte heller meningen att hon skulle vara det så länge, jag bor i princip mitt ute i ödemarken och det finns få (=inga) uppfödare här :P)..
Ok, när det är klart att hon är dräktig och när det ung en vecka kvar får hon flytta in i den mer anpassade buren.
Har tänkt att hjälpa lilla Feline med sin ev. kull genom stödmatning, nån gång om dagen med kattersättningsmjölk, dvs, om hon är dräktig. Kommer det att funka bra, någon med erfarenhet? Fördelar/nackdelar? Tänker göra det eftersom hon är så liten, men om det blir få ungar får jag se hur jag gör.

Jovisst funkar det om det behövs, men de första dagarna är det viktigt att ungarna får i sig mammans extra näringsrika mjölk, så då bör du inte mata dem faktiskt. Då är det bättre att kulla om det är väldigt många ungar. Men oftast så blir det inte fler råttungar än vad mamman klarar och skulle det bli för många så tar hon hand om saken själv.
Qui dormit, non peccat
Jag fick för nästan 4 veckor sedan en oplanerad kull på min Kajsa som då var 9,5 veckor. Alldeles för ungt för bebisar
Det blev 9 födda varav 8 överlevande och hon har klarat allt själv utan att jag har lagt mig i. Så jag skulle råda dig att låt din lilla föda upp eventuella ungar själv utan att du stödmater om du inte ser att det behövs. Att planera det innan kan nog göra mer skada än nytta tror jag.
#24 men det kännsju så hemsk att ta bort några ungar..
#25 Fast då skulle jag ju låta ungarna enbart få mjölkav mamman, sen när det är några dagar kan det ev. få lite ersättning.
Jag hade tänk att stödmatningen skulle gälla OM hon fickväldigt många (alt. kulla bort några av dem då) eller väldigt små ungar, när de är några dagar.
Fast vi får se hur jag gör.
Tycker ni ändå att jag ska köpa in kattjölkerstättnig, ut i fall att?
#26 Mamman klarar i de flesta fall att föda upp sina bebisar själv. Så man ska inte stödmata om det verkligen inte behövs.
Man ska endast ge mjölkersättning, Esbilac, om bebisarnas magar är tomma.
Ger man extra mat om bebisarna inte behöver det kan de dö av att de får för mycket mat.
När man stödmatar måste man tänka på att hålla händerna varma hela tiden för bebisen får inte bli kall när man matar den. Bebisar kan inte överleva om de blir nerkylda eftersom bebisarna inte kan behålla kroppsvärmen på egen hand, så de måste hållas lagom varma hela tiden.
Mjölkersättningen måste också ha rätt temperatur, inte för varm och inte för kall och den kallnar väldigt fort, och bebisar är inte alltid så samarbetsvilliga när man försöker mata dem så det är mycket jobb och mycket att tänka på när man ska stödmata små bebisar.
Man behöver inte köpa någon mölkersättning i förväg om man bor i stan i närheten av ett apotek med öppettider även på helgerna. Bor man däremot på landet och har långt till apotek då kan det vara bra att köpa hem mjölkersättning i förväg.
För övrigt har Feline gått upp 5 gram sen igår…
#27 Jag bor ca två timmar till närmaste apotek, det går sällan bussar och eftersom jag bara är 14 år så har jag inte körkort, så om det blir akut kan det ju vara knepigt. Men då väntar jag väll och ser vad som händer. :)
Feline har gått upp från 234 g igårkväll till ca 240 g i morse. 6 gram över en natt. Ska väga henne i eftermiddag också.
I hennes förlossningsbur ska hon ha remsor av tidningspapper och remsor av fleece (inte för smala så de trasslar in sig) som bottenmatrial. Jag tror inte hon sja ha något hus, men vi får se.
Ett litet tips: Om man väger honan precis när hon har ätit då väger hon tillälligt mer, så det bästa är att väga henne en gång om dagen vid exakt samma tidpunkt innan hon äter middag för att få rätt viktuppgång/dag.
Ok tack :)
Nu dom senaste dagarna har jag förberett mig väldigt mycket matväg. Har köpt barnmat med fisk och kött i (eftersom vi här hemma är veggiesar, så har vi inte sånt), fullkornsvälling och leverpastej. Ska även ge henne ägg så ofta jag kan. Visst ska man koka dem i sånna fall? :)
Och om hon inte är dräktig är det ju ändå bra för henne eftersom hon växer ^^
Ge bara en liten mängd protein varje dag.
Ger man för mycket protein växer fostren för mycket och då blir fostren för stora och då kan det bli problem vid förlossningen.
Du kan koka äggen. En del ger rå äggula blandat i maten.
Ok, tack för alla tips och råd! Så jag kan ge henne två måltider med färskmat varje dag, på morgon och på kväll?
Du kan ge henne fäskmat morgon och kväll och Torrfoder ska alltid finnas i buren.
#36vSåklart har hon alltid tillgång till Torrfoder, vad tror du om mig egentligen? *skämt* x)
Jag är jätte tacksam för att du ställer upp och svarar på mina frågor! Jag har ju läst på ganska mycket, men det är stor skillnad på att läsa om det och att uppleva det. :)
Och stort tack till er andra som också har skrivit i denna tråd. ^^
Ja, det är stor skillnad på att läsa om det och att uppleva det :)
Tolfte dagen.
Om ni undrar varför jag tar kort på hennes mage genom gallret hela tiden, är för att hon inte kan stå still när jag håller henne själv och så tycker jag att man ser magen bättre när hon står själv - så jag är inte rädd för att hålla henne eller nåt! x)
Jag glömde skriva att spenarna börjar sticka fram lite, när man tar på magen känner man små knoppar sticka ut, och det har man inte känt förut. :)
Ja, nu ser man magen mycket bättre :)

Oavsett hur ung eller gammal honan är avråder jag starkt från att kulla. Det gör mer skada än nytta och oftast sköter naturen den biten själv. Dom ev bebisar som ska dö gör det första veckan, hårt men sant.
Så länge mamman får den maten hon behöver före, under och efter dräktighet klarar hon att själv ta hand om dom ev bebisarna oavsett kullstorlek.
#43 Det skulle inte falla mig in att kulla, jag tycker det är viktigt att naturen ska ha sin gång. Så nu är jag inte ensam om att vara emot kulling iaf.
#44 Jag är också emot kullning.
vad är kullning? (Ny på råttor)
#46 Kullning betyder att man avlivar bebisar.
Vad hemskt :(
Inte så mycket större mage sen igår, men slänger upp en bild i alla fall.Detta ärdå 13 dagen. Ser den ut som en två veckors mage ungefär?
Magen ser ganska liten ut, men det kan bero på bilden.
Hur mycket har hon gått upp i vikt totalt hittills?
Hon har gått upp ca 50 garm om vågen visar rätt. Hon vägde ca 200 gram innan dem parades, och nu väger hon lite över 250 gram.
Hur mycket brukar honor gå upp de två första veckorna med en normal stor kull i magen (vi säger 9 till 12 ungar)?
söt hon är hoppas det går bra :) jag vill se hela henne :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#51 Vikten kan variera beroende på ålder, vikt vid parning, antal bebisar, storleken på fostren mm.
En normal viktökning dag 14 brukar ligga mellan ca 60-100 gram (ibland mer, ibland mindre) och ger normalstora kullar.
Hon kan få en normalstor kull med en viktökning på drygt 50 gram dag 14.
#52 Ska leta fram någon bildpå datorn där man ser hela henne :) Och tack. ^^
#53 Nu ligger hon uppmot 60 i vikt ökning (vägde henne en gång till igår, och en i morse) fast jag får se vad hon väger i eftermiddad så att det inte är några missvisade siffror.
Det är dag 14 idag.
Vad kul detta är…. :) speciellt eftersom vi ska ha typ samtidigt, min flicka har tre dagar kvar och har gått upp typ 15 gram sen igår :D
På den bilden ser hon definitivt dräktig ut, tycker jag.
Tycker ni att jag är dum när jag säger att jag vill att hon ska vara dräktig? Jag får lite dåligt samvete när jag tänker så eftersom hon är så ung osv. :/ Men det skulle ärligt talat vara roligt och lärorikt om hon fick bebbar… #57 Åh, vad spännande! Vill gärna veta mer om hur det går med din flicka! :D Finns detnågon tråd om henne? Hur mycket har hon gått upp totalt? #58 Vi får se om åtta dagar, men jo jag tycker också hon ser dräktig ut :)
Jag har inte gjort någon tråd faktiskt :)
Jag skaffade inte våg förrän efter typ tio dagar, men sen dess har hon gått upp typ 60 gram :D
Eftersom det är tre dagar kvar så har hennes beteende ändrats lite, hon är lite vaktig och så… men det hade jag väntat mig :P
är väll från denna tidpunkt man kan börja avgöra om hon är skendräktig eller ej om jag fattat rätt :) så om hon mer eller mindre stannar i vikten hon har nu och börjar få ner igen vid 17-18 dagar så var det vara falskt alarm! Är väldigt spänd att se fortsättningen för söta lilla feline
*tass*
#59 Jag tycker inte det är dumt alls, jag hade nog känt likadant om jag var du. Visst, det är inte bra när hon är såpass ung, men är hon dräktig så är hon. Då är det ju bättre att du känner dig lite positiv mot det, hellre än att du känner avsky. Det var ju inget du planerade direkt, och det som har hänt har hänt, då är det helt enkelt bara att ta det som det kommer :)
#60 Lova att lägga upp en bebistråd sen!!
#61 Har också läst att om de är skendräktiga så stannar de i vikten efter två veckor och börjar sedan gå ner, vi får väll hoppas på det bästa helt enkelt (vilket kan vara två alternativ.. menmen.) :)
#62 Trodde nästan att jag skulle få ett pekfinger när jag skrev så! x) Jag ser väldigt fram emot ungarna, och det känns skönt att jag är förberedd och att vet så mycket om hur man ska sköta ungarna och mamman osv. :)
Alldeles nyss när jag vägde henne, så vägde hon 270! Helt otroligt! 9 grams ökning sen i morse! :D Alltså, 70 grams ökning dag 14 ^^
Jag ska lägga upp en bäbistråd ja^^
Vill bara veta att det verkligen blir ngt först^^
#66 Bra! Då kanske det blir en babyboom med våra flickor! x)
Vad fin hon är !
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#71 Vilken härlig pussmage ! 
Jag är 99% säker på att hon inte är skendräktig. Hon går stadigt upp i vikt och sover heeeeela tiden. Hon har inte börjat boa än, men det kommer väll, för det är ju 4 till 6 dagar kvar.
Förresten, om hon går upp några gram till, har hon gått upp 100 gram totalt. :)
#72 Visst är den! Så mysig och go <3
hehe, spännande att följa den här tråden :)
Jag tassar här. ^^
Vad fint att du gör det bästa av situationen, måste jag säga. Att du läser på och förbereder dig. Det kan ju ses som en självklarhet, men jag kan tänka mig att många hade tänkt att "det var ju otur, men var ju faktiskt inte mitt fel så det finns ju inget jag kan göra, och nu får jag ju söta små bäbisar!", och inte brytt sig så mycket om att läsa på och lära sig allt det de borde. Nej, jag är imponerad! :D (Och lite gör jag som du - hoppas på bebisar trots allt.
)
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Tass 
#75 Tack! Dina ord gjorde mig verkligen jätteglad :D
# 74, 76 :D
Nu har hon spräckt 100g-vallen! Min lilla tjej har blivit stooor <3 Igår, när jag vägde henne vid 8 tiden på kvällen, vägde hon 284 gram, nu när jag vägde henne, vägde hon 304! :O Är det normalt att de går upp 20 gram på ett dygn i slutet av dräktigheten, eller är det vågen som spelar mig ett spratt? (jag har läst att de går upp 10 till 15 gram mot slutet per dag, så jag blv lite fundersam)
Hon ser dräktig ut!
I snitt går de upp ca 10-15 gram/dag sista veckan, men någon/några dagar i sista veckan kan de även gå upp både mer eller mindre också, så det är helt normalt.
Tass :)
#80 ååh tjockis :3
// Stephanie och hårbollarna 
Följer dagligen denna tråden. Mycket lärorik och det blir ett väldigt pedagogiskt sätt att lära sig om dräktighet :-) Samma sak med att få se bebismagen. Nog för att det är olika från olika råtta men ändå. Hm, undrar när hon tröttnar på all uppmräksamhet och fotograferande ;)
Längtar tills man får se bebisarna !!
#82 Visst är hon <3
#83 Lite kanske, hon vill aldrig stå stil när jag fotar henne x) När jag började misstänka att hon var dräktig, läste jag MASSOR trådar här, som liknar min; Om dräktighet och sånt. Å jag har lärt mig mycket :)
#84 Jag med!! Tre dagar kvar nu :)
#81, 85 :D
OJ vad hon är rund nu! Hon är mkt större än vad Gwennie var, fast det kanske är för att Feline är väl fortfarande ganska så ung? :O
^^ det ska bli spännande att se hur många hon får!
Jo, hon är ung. Knappt 3 månader.. Och desutom är det 3 till 5 dagar kvar.. Så hon kommer få ännu större mage! :o
Magen växer hela tiden, man ser skillnad från dag till dag. Hon är ett riktigt matvrak, det enda hon gör är att äta. Igår tycktejag mig känna rörelser i hennes mage, eller krurrade det bara i hennes mage? Är det för tidigt att känna fostren än, då var det dag 18?
Magen är större än vad den ser ut på bilden… :)
#18 jag kände Kajsas bebisar röra sig runt den dagen också, så det var nog lite bebisar du kände :)
Oj vilken mage :) Jag tassar här :D intressant att följa :D
Spännande detta! :D Jag sätter en tass jag med.
Följer också :D
Dag 20 idag, ni behöver inte fråga om jag är nervös….. Feline boar för fullt, röjt om i buren hela natten. Vält matskålen och puttat bort det lilla huset jag satte in till henne…
Magen har blivit ÄNNU större, om det nu ör möjligt… ;)
#94, 95, 96 Kul! :D
Pappa lyckades laga vågen, och Feline väger 346 gram!! Helt otroligt!! :O Då har hon nästan gått upp 150 gram totalt ju! Och så har hon gått upp ca 40 gram på två dagar!! :O
Helt otroligt! Jag har inga råttor men tkr väldigt mkt om de :) Kul att se från nästan början ;)
Det borde vara dags när som helst ju, åh så spännande :D
Tass. Väldigt spännande trån. Hoppas det går bra för dig och din sötnos :)
Ett råd: Låt inte en dräktig hona träffa/komma nära någon hane/hanar eller andra honor som inte tillhör hennes flock. En dräktig hona kan bli stressad och känna sig hotad av situationen så att hon resorberar bebisarna.
En dräktig hona behöver få vara ifred, boa i lugn och ro så hon känner sig trygg inför förlossningen.
#104 Ok tack! Om det var bilderna du tänkte på, så är dom tagna för länge sen… :)
Ja, det var bilderna jag tänkte på, så det är bra att de inte har träffats nu. :)
Vad sorgligt med en gravid hona som gått upp 150 gram och då väger… 346… Jag hoppas verkligen att hon klarar det och inte dör. Har du funderat på ammor och så, och hört runt om det finns någon som har en hona som nyss fått? Kan vara bra att förbereda sig för alla eventualiteter.
Ja, det är synd att hon är så liten… Det finns INGA uppfödare där jag bor på relativt nära avstånd, inga djuraffärer heller för den delen..
Hur stor är risken att hon inte klarar födseln? Vill inte förlora min flicka :(
Virkan, var bor du? (jag har ju trots allt en hona med ungar just nu)
Jag har följt den här tråden med spänning. Lärorikt också. Hoppas att allt går bra. Väntar spännt på upplösningen. Lycka till. 
Nog skulle jag ändå säga att chansen är störst att det går bra, men man bör försöka gardera sig och särskilt när hon är så ung. Är du säker på att du är helt ensam kring där du är?
Jag hoppas mest på att dina småsyskon inte gör om samma stunt när alla de söta ungarna har fått flytta eller blivit gamla. Det skulle vara min värsta skräck nämligen, att de skulle fortsätta se till att honan tjuvparades för att då får man söta små ungar att leka med.
Lycka till med sötnosen och hennes blivande små. Har följt den här tråden i det tysta, det är intressant och lärorikt. :)
💣
Har läst igeom nästan hela tråden och fick i slutet se att inget hänt ännu xD då har jag inte missat något hehe ;) hoppas det går bra för tjejen ^^
//Forgetful
#109 Jag bor några timmar från sundsvall, fast uppåt (om du förstår vad jag menar)..
#111 Jag vet inte, ska försöka kolla upp lite mer i morgon…
#112 Det kommer dom inte våga, de fick en rejäl utskällning av mig när jag fick reda på vad som hade hänt -.-'
Ni andra som har skrivit… tack, å vi får hoppas på det bästa helt enkelt :)
Du bor i ö-vik va? Har fått för mig det ;O
Jag håller tummarna att allt skall gå bra för mamman och ungarna när det blir dags. ^^
#115 Ne inte riktigt, jag bor typ i Sollefteå (om du vet vart det ligger), fast det var i ö-vik jag köpte Feline..
#116 Tack!
#114 Annars får du sätta hänglås på burarna. ;-)
Oj så rund hon är om magen! Hoppas allt kommer gå bra för mamma& småttingarna! :-)
#117 ah då hänger jag med ^^ yäs brukade vara där ganska ofta förut :) Men ah just i de området brukar det vara ganska lite uppfödare/råttägare. Men sitter och håller tummarna att allt kommer gå galant med förlossningen :)
Idag väcktes jag klockan 20 i sju av små pipanden. Jag förstod direkt vad det var och smög fram till Felines bur. Och jo, där ligger Feline med massor av rosa korvar runt sig. När hon hörde mig tittade hon upp, men sen så brydde hon sig om inte om att jag var där. Jag lyckades räkna till 10 korvar genom gallret, man jag kan ju ha räknat samma två gånger eller missat någon (det är ganska svårt att se hur många det är genom gallret, och så ligger ju pinkisarna i ett bo och under mamman)… Jag försökte somna om, men det gick inte och då satte jag mig här! :') Ungarna ser ut att må bra, jag kunde skymta mjölkbanden på magen. Feline verkar också må bra, väldigt duktig mamma. Hon putsar och slickar, och tar dom till sig som ramlar utanför. Åhh jag är så glad!! :'D Dom är så småååå, på kort ser pinkisar större ut än vad de är i verkligheten!
#118 Det ska jag nog göra ;)
Uppdatering:
Jag tror det är närmare 14 ungar, om inte fler. 
Attans då, var hon tvungen att få en sån stor kull? 
Oh :D Grattis. Vad roligt :D
hihi tack! :D
Åg grattis!:D
Grattis :D bara ge henne extra näringsrik mat nu och när hon är uppe och äter kan du ta dig en extra kik lite längre ;)
//Forgetful
Åh, grattis!!
Då hjälpte det att hålla tummarna, då. ^^
men va skoj, grattis så mycket :D
Grattis, och hoppas att du hittar bra hem till de ungar du inte ska behålla
Feline och jag tackar för alla gratulationer ;D
Hon var uppe och gick lite, men hon grävde ner sin ungar innan hon gick där ifrån, så man såg inte så mycket x)
har gjort en ni tråd för mamman och ungarna som ni kan kika på;
http://rattor.ifokus.se/discussions/4f8281d1d3b4fd3860000d2f-bebisarna-ar-har?discussions-1
Det är spännande det här! :D
grattis :D
// Stephanie och hårbollarna 
Grattis!
Grattis!! :D
Tackar :'D
GRATTIS :D