Råttor iFokus

Råttor

Etikett: bilder-videor
Läst 1177 ggr
Fridborg
0

Tjock eller tjuvparad?

Hämtade Lynx och Leona för en vecka sedan och då var båda lika tjocka, men Leona har blivit väldigt tjock på senaste :O

Har inte sett henne löpa heller, men det behöver ju inte betyda någonting.

Pratat med Fawo och det ska isf ha skett via galler, vilket är omöjligt, så jag blir ju lite konfunderad. Bidrar självklart med bilder :)

Och Fawo: Om det blir bebisar tar jag självklart hand om dom, ingen fara. Går bara och fixar lite allergimediciner utifall att och hittar bra hem åt dom :)

(Visste inte rätt kategori till denna)

Fridborg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sittandes

Fridborg
0

Helt utsträckt

Fridborg
0

När hon böjt sig lite åt sidan

Fridborg
0

Har känt försiktigt på magen, hon känns lite spänd men känner inga knölar.

Fawo
0

Ja det vore väldigt konstigt. Hoppas det inte är något. Men om det är ngt så skedde det den 23 mars då hela honflocken rymde.

// Fawo (;

Fridborg
0

#5 Bra att veta isf! Jag har börjat väga henne idag för säkerhets skull.

Men visst tycker du att de va i ungefär samma storlek förut? Jag vägde Lynx också för att ha något att jämföra med och hon ligger på 400-strecket medan Leona väger 423.

Hur länge var honorna ute? Hela dagen då du inte va hemma? Det har ju hänt att de lyckas klämma sig igenom galler…

Fawo
0

Men hon har nog alltid varit lite rundare en Lynx. Ska kolla på mina papper där jag skrivit upp vikterna när jag kommer hem :) brukade väga dem ganska regelbundet förut. Vad väger hon nu?

// Fawo (;

Fridborg
0

#7 Ah okej! Vad bra att du vägt dom! :O Då kan man ju ha en liten fingervisning.

Nu väger hon 423. Räknade att hon isf skulle vara på dag 10 och det är väl då det börjar synas lite? :S

För jag tycker bullen på bild 3 ser lite misstänksam ut…

Men håll tummarna!

[Emma--]
0

Känns som att det ska vara extrem otur om det hänt genom galler. Bajsar hon bra? Så det inte är förstoppning eftersom magen kändes lite spänd

Fridborg
0

#9 Jadå, hon bajsar väldigt fint :) Pigg och alert som aldrig förr, först till luckan när man kommer.

Nu KAN ju honor tränga sig igenom galler och tillbaka om de verkligen vill och som jag förstår det var alla på rymmen när Fawo kom hem, man vet ju inte hur lång tid det hade gått.

Tyvärr tycker jag ju att bulan på bild tre som man inte ser allt för sällan irl liknar bebismagar jag sett från dag 10.

Men man ska inte måla fan på väggen.

Fawo
0

Jag vet inte när de rymde. Någon gång under natten var det. När jag gick upp kl 9 så var alla ute. Ingen aning om hur länge de varit ute. Men jag hittade leona och en annan hona (kava) vid hanarnas bur. Lynx höll sig med nikotin under fåtöljen när jag hittade dem. Men jag har för mig att leona alltid vägt ca 20 g mer än Lynx. Men som sagt, jag ska kolla på papprerna.

// Fawo (;

Fridborg
0

#11 Du har ingen aning om Leona löpte då? Ja de har ju kunnat vara ute flera timmar :/

Det enda man egentligen kan göra är att vänta och se, hör av dig när du vet vikten :)

[Glimmersråttor]
0

Det är mer troligt att hon är skendräktig om hon ökar i vikt och om hon inte har träffat någon hane och parats på vanligt sätt.

Fridborg
0

#13 Får de bebisbulan då med?

[Glimmersråttor]
0

#14 Ja de får en "bebismage" även om de bara är skendräktiga.

Fridborg
0

#15 Där ser man! Då håller jag tummarna!

När kan man veta riktigt säkert tror ni?

[Emma--]
0

Beroende på galleravståndet så är risken liten i alla fall :)

[Glimmersråttor]
0

#16 Vanligtvis går skendräktig honor upp i vikt de första 14 dagarna, därefter kan de stå still i vikt i någon/några dagar innan de går ner i vikt igen. Dag 17-18 brukar man oftast veta åt vilket håll det går.

Fridborg
0

#18 Ser ut som att jag har en veckas grubblande framför mig då :/

Ska väga henne morgon och kväll och hålla koll nu då.

Lilith
1

Jag kan inte avgöra något på bilden, tänkte bara säga att jag har en syster till de två töserna här hemma.
Hon är något åt det större och rundare hållet också, så det verkar gå i släkten i alla fall.

Fridborg
0

#20 Skönt att höra det i alla fall :)

Fawo
0

Jag har haft en skendräktig råtta. Hon var svullen ända till "födseldagen" och bara svällde ner igen :-p

// Fawo (;

Fridborg
0

#22 Skönt! 11 dagars grubblande likt förbannat :P

[Glimmersråttor]
0

#22 Det beror på hur mycket honan ökat i vikt den sista veckan.

En råtta som fortsätter att öka i vikt under den sista vecka med ca 10 gram/dag är troligtvis dräktig och inte skendräktig, och resorberar bebisarna om hon går ner i vikt istället för att föda dem.

Fridborg
0

Hon har gått ner 11 gram idag, kanske bara hade ätit ett riktigt skrovmål precis :P

Men hon har sett ut så här ett par dagar så jag fortsätter att väga och avvakta.

Fridborg
0

När jag vägde henne för två dagar sedan vägde hon 424, nu väger hon 431. Hoppas fortfarande på skendräktighet eller tantmyskilon!

Nu skulle det vara skönt, Fawo, att få reda på siffrorna du har där hemma :)

Fawo
0

Ops hade glömt bort. Har ju flyttat o allt har inte kommit till det nya hemmet än. Tack för påminnelsen. Ska göra det så fort jag kan :) Min skendräktiga råtta gick från 315 g till 360g. Sedan sjönk hon till 350g o stannade där. Idag väger hon som leona o Lynx.

// Fawo (;

Katoz
0

Jag tror hon bara blivit knubbig nu efter 1-års dagen. Hennes faster kämpade jag med att hålla under 500 gram. Och vet att flera andra syskon på pappas sida är stora. På hennes mammas sida är det olika. Hennes mamma ligger på en lagom vikt på 380 gram. Men tanke på ålders och att hon inte fått kull innan, så håller jag tummar att hon inte är parad.

Katoz

Fridborg
0

#28 Om knubbighet ligger i släkten är det ju klart att det kan ha hänt :) Oron är ju mest för att det finns ett scenario då en tjuvparning KAN ha hänt (även om risken är liten). Blir bara så chockad då hon bara explotionsartat blir så tjock :P

För säkerhets skull (och för att det är skoj) har jag läst på massvis om födslar och speciellt de som går fel (ratguide.com har varit väldigt bra, de har bilder på hur en födsel ska och inte ska se ut).

Om det skulle råka vara en tjurparning.. ja då får jag göra det bästa av det. Åka in vid första tecknen på trubbel!

Fridborg
0

Bild från ikväll, i alla fall jag tycker bara hon ser tjock ut… pjuh!

Fridborg
0

Magen växer markant men inte vikten, vad i…?

Känt försiktigt på magen, kände lite ojämnheter. Hoppas verkligen inte på bebisar :(

Ska försöka ta en bild ikväll.

Forgetful
0

Tass

//Forgetful

Fridborg
0

Magen idag :S

Fawo
0

Hur mycket väger hon?

Hon borde som sagt inte vara dräktig då hon ej varit i kontakt med en hanne på det sättet. Vore väldigt konstigt om de lyckades akrobatisera o para sig genom gallret Foten i munnen

Jag ser ingen skillnad på den där bilden och de andra, tycker du att hon blivit större?

// Fawo (;

Fawo
0

Ooppppss. Glömt kolla vikterna igen. Så svårt när de är i lägenheten där jag inte bor just nu :-p

Men har för mig att hon vägt ca 430 och lynx upp till ca 20g mindre. Vikterna kan variera väldigt mycket från dag till dag. Speciellt nu också när hon precis har gått igenom foderbyte? :)

// Fawo (;

Fridborg
0

#34 Nu är hon uppe i 440.

Hon kanske är skendräktig då :P Om inte annat får vi se nästa helg :P

Ja jag tycker hon blir större, magen blir större, men hon går inte markant upp. har du fortfarande inte vikten på henne hemma hos dig? Det vore ju bäst att kolla på.

Men något säger mig egentligen att med så lite tid kvar borde hon gå upp mer.