Kokt potatisskal?
Hej! Undrar om man får ge kokt potatis med skal på, eller är det lika giftigt som okokt potatisskal?

Potatisskal är inte giftigt alls, oavsett om det är kokt eller okokt.
Men det kan vara fullt i kemikaler och insektsmedel, det försvinner inte av en kokning, men mängderna påstås vara ofarllga av livsmedelsverket.
Är potatisen grön däremot så är den giftig.
Qui dormit, non peccat
#1 Kan svensk potatis också vara fullt av kemikalier och insektsmedel?
# 2 Svensk potatis i stordrift besprutas också, eller rättare sagt potatisblasten. Men det går ner i jorden o tas upp av potatisknölarna. Så är det ju med det mesta vi odlar i stordrift.
Som en parantes kan sägas att den mest koncentrerade näringen brukar sitta straxt under skalet. Så är det på många av våra växter. 
#3 Jaså, har visst befunnit mig i trygg okunskap om det då jag trodde av någon anledning att potatis var en ganska trygg och oförstörd växt.
Men å andra sidan så när man tänker på att de flesta växter besprutas och att giftet sitter i skalet så antar jag att livsmedelsverket borde kräva skalning om nivån av gifter var det minsta skadlig.
Jag ger iaf mina råttor oskalad kokt potatis. Och ibland äter vi sjäva det också.
Okey, tack för svar! Har haft råttor innan dessa jag har nu och då gav jag kokt potatis och ibland med skal. Nu då jag läste denna artikel:
så blev jag osäker på hur det egentligen är med potatisskal…

#2 Japps, det används väldigt mycket besprutningsmedel i sverige tyvärr. Faktiskt mer än i en del andra eu-länder :(
Qui dormit, non peccat
# 4 Nää, jag skrev att den mesta näringen sitter straxt under skalet. Näringen alltså. 
# 5 Det är grön (solskadad) potatis som innehåller Solanin. Även giftigt för människor i lite större mängd. 
Aaa jo men dåså, då är jag med! Förstod inte vad som menades i artikeln och tyckte det lät konstigt! Tack tack :)
#7 sorry missförtod eller läste dåligt vet ej vilket