Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 407 ggr
morbiddoll
0

hjälp.. en magrande råtta!

hejsan.. jag tog för snart en månadsen emot 3 omplacerings råttor.. med stamtavla å allt.. helt underbara killar..

nu e  d så då att när jag hämtade dom så säger ägaren att: detta ät sparris..för han e den som pratar hela tiden! men sa jag jag tror inte d e prat utan d han e sjuk..

å d har bara varit lite förkyldnings rossel trodde jag i början..men nu har han börjat magra av.. så jag ska med han till vet så fort påsk å allt e över…

jag läste om att man kan få baytril och vibramycin mot mycoplastma om d nu är d… nån som har erfarenhet av dessa emdiciner om man tex behandlar alla med d eller bara en? å sen undarar jag: ska jag ta med alla 3 för undersökning eller räcker d med han som e dålig åsen säga att jag har 2 till hemma?  mvh anna

hus-musen
0

Råttor låter inte alls, de är ljudlösa vanligtvis så låter de så är de sjuka. Avmagrande är allvarligt, dricker han vatten?
Ge massor av lätt mat som välling med lite rapsolja i, goda grönsaker mm.

Om alla är sjuka så måste alla behandlas, bästa är om du tar med allihop till veterinären så vetten får titta på dem.

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

ett beprövat knep jag använt är bredbar leverpastej blandat/ihopmosat med smör eller raps/olivolja

You can't spell Bitchy without Itchy

morbiddoll
0

nej jag vet att råttor inte låter i vanliga fall.. utom när dom myser eller protesterar=)    ja han både dricker å åter.. men han har altid varit mindre än mina andra tjockisar… men nu tycker jag att han e bra smal å d skrämmer mig…därför jag naturligt vis ska ta han till vet.  men då plockar jag med allihopa då…   men har ni några mer "gödande" mattipps han kan få så kan kanskne kan lägga på sig lite lite?

morbiddoll
0

btw.. han rosslar å låter inte hela tiden.. just nu e han helt tyst.. men vissa tillfällern låter han jätte mkt?

hus-musen
0

Stress, när de är nyvakna, trötta mm kan göra att de låter mer, det är mer ansträngande för dem då.

Som Itchy säger, leverpastej är jättebra att göda magra råttor med! Rättså lättätet oxå. Annars kommer du långt med barnvälling med olja i. Blodpudding, ägg och räkor innehåller mycket bra, samt broccoli och paprika bla.

Qui dormit, non peccat

morbiddoll
0

ok.. ja för på morgonen när jag kommer upp å dom sover d e typ då han låter mest.. men jag ska se om jag kan göda honnom lite så han iaf inte dör ifrån mig pga d.. så ska vi till vetrinären så fort d bara går…