gömer mat! :O
hej, jo jag har byt mat till mina råttor för ett tag sen. innan hade jag någon mat till dem som såg ut som små bollar. Dem fick alltid ligga kvar i skålen, dem är maten men den fick stanna där. Nu när jag har byt mat så fort jag lägger maten i skålen så tar dem all mat och gömer i ett hörn i buren med massa spån över och äter sedan det där. Vad kan detta bero på? tycker det är så konstigt för dem gjorde inte så med den förra maten.
Vet inte om det är så i det här fallet. Men råttor älskar att gömma sin mat på olika ställen för att äta senare. Det är deras instinkt att gömma mat för sämre tider. Själv måste jag rensa bort närmare ett kilo frön varje månad (plus massa annat) under spisen som dom sammlat där. Men man får inte ta bort allt för då blir dom alldeles förtvivlat ledsna. 
Mina gömmer jämt mat. Kan säga att det raslar bra när man dammsuger. Å när man städar buren kan man hitta mat som man inte enns kommer ihåg att man get dom :)
haha, okej. för jag tyckte det var så konstigt för dem gjorde inte så med den förra maten dem hade. så trodde kanske att dem inte gillade den maten eller nåt :P
Det är nog snarare att dom gillar maten om dom gömmer den :) Än om dom lämnar den framme . Det är iaf min uppfatning av råttor^^