Hjälp med trottsig råtta
Hej!
Har en råtta, Tetris, på runt ett år gammal nu som verkar ha kommit in i en trottsålder och jag vet tyvärr inte hur jag skall gå till väga med att fixa detta.
Han har visat aggressiv domenans mot hans äldre rumskompis och verkar inte sluta när han ens har vunnit striden. Han verkar bara vilja bråka med Remus vilket är inte ens en gnutta domenant nånstans. Han har förvisso inte skadat Remus på någon vis men vill dock inte släppa honom även om Remus lägger sig direkt i förlust.Han verkar bråka ganska ofta med Remus och jag har sagt i från och separerat dom en gång när det blev som värst.
Bortsett från detta verkar han lugn, dock vid två oväntade tillfällen har han nafsat till såppas hårt så att det har börjat blöda; första gången var för snart 3 veckor sen när min kompis höll näven utanför gallret för att låta honom nosa på hennes hand, plötsligt bet han ifrån och hon började blöda. Den andra gången var nu senast igår, jag plockade ut honom lugnt ur buren och satte honom på axeln och pratade med honom. Tänkte sätta mig i fötöljen med honom knappt en meter bort och plötsligt bet han till i vingen på vänster öra och skrapade av såppas med hud att det började blöda. Han har nafsat lätt sen tidigare vid väldigt få tillfällen och jag har alltid sagt ifrån, men han har aldrig bitits så hårt.
Jag vet inte vad som skulle få honom att plötsligt bli så aggressiv. Visserligen flyttade jag för snart 2½månad sen nu och jag vet att det tar ett tag för dom att anpassa sig och att dom kommer att bråka det första då det ofta blir omställt i rangorningen vid ny miljö men allt verkade lugnt och fixat tills nyligen ca. 3-4 veckor sen.
Jag trot själv att det kanske är så att han känner sig rastlös nu när han växer det sista och därmed är det mycke mer energi som behövs slössas. All denna energin som han itne vet vad han ska göra av kanske har råkat gå till att han blir något aggressiv. Jag försöker konstant att finna nya saker för båda att göra men Tetris verkar inte finna aktiviteterna något intressant så jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Hade tänkt gå ut med honom i sele och få honom att arbeta av energin på så sätt men än är det för kallt för det.
Är det någon som kanske har nåt alternativ för mig att pröva som kanske kan funka?
"Is your glas half-full or half-emty? it's based on your perspective and quiet simply, we're the same and we're not." - Nujabes ft. Substantial, Think different