Något i nosen, men inte förkyld
Igår började en av mina honor låta i nosen, lite av ett pipande ljud. Ungefär som att något skulle ha fastnat.
Hon har inget snor, ögonen är klara, pälsen fin, hon är pigg osv, men ljudet försvinner inte.
Hon verkar inte ha svårt att andas, utan beter sig som sagt som vanligt. Men det låter ändå som om hon vore förkyld eller hur jag ska säga. Som att det är något där.
Vad kan det vara, och vad ska jag göra?
Hon kanske har dragit i sig damm eller så.
Ja, jag vet inte. Damm borde väl inte sitta i över ett dygn? :/
nää, det verkar konstigt.
Du kan prova att sätta din mun över hennes nos och suga till
lite försiktigt. Snyta henne alltså, som nån annan här på forumet finurligt tipsat
om.

Låter som att hon är förkyld, råttor är ljudlösa annars.
De behöver inte se sämre ut bara för att de är förkylda, i det vilda så dör råttor som visar svaghetstecken. Därför kan en dödssjuk råtta visa nästan inga symtom.
Qui dormit, non peccat
Samma problem med en tjej jag skickade på parning hos en uppfödare. Hon återfick nysningen som blev värre av transporten dit. Nu suttit där länge, har inte vågat ta hem henne ifall det skulle försämras under resan. Testade med Kanjang, te o hemkurer. Men det blev inte bättre. Medicinerades med vibranor utan resultat. Skickade dit baytril och då blev hon frisk ganska fort :-).
Hon nyste på bra, inge snor mer än när hon nös till rejält.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Haha, åh det kommer vara en syn xD
Men ja, absolut. Det kan ju vara värt att testa :)
Det jag reagerade på var att det kom så plötsligt, och just att jag inte ser något snor.
Har inte lyssnat på henne idag, men ska se om läget förändrats något.
Min tös nyser inte, men något verkar det ju ändå vara. Får köra på lite hemmakurer och sedan avvakta lite och se, annars blir det antibiotika som gäller.