Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 951 ggr
mikeiko
0

Andnöd och nosblod

Kom hem efter att ha sovit borta en natt och hittade min finaste Pyret uppburrad och med andningsproblem som blev värre och värre. Satt uppe hela natten och masserade henne för att underlätta hennes andning och hålla henne varm. Det lugnade sig lite och jag kunde ge mig av till veterinär.

Veterinären sa att det var inget i lungorna, utan det är troligen en tumör eller någon sorts infektion som satt sig i öron/näs/hals/de övre luftvägarna, alternativt trauma. Tror dock inte på det sistnämnda då den här damen inte gärna lämnar burarna frivilligt om hon inte blir utplockad, och eftersom det kommer blod från båda näsborrarna vilket veterinären uppmärksammade när han nöp i nosen. Jag trodde att det bara var poryforin tills jag såg hur det såg ut när han klämde.

Infektion vet jag inte, men jag tycker att hon luktar konstigt, så misstänker det. Hon har dock inga förlamningsproblem med tassarna eller något med balansen, så öroninfektion borde det inte vara… Hon fick en spruta med vätskeersättning, och jag fick med Baytril hem. Men Baytril ger ju ingen dundereffekt direkt alltid. Just nu märker jag ingen skillnad från igår, hon vill bara ligga i min famn, och får fortfarande episoder när hon inte andas och jag masserar igång så att hon kan det igen.

Har gjort allt, slungat (igår), ångat, försökt suga ur nosen…inget verkar hjälpa. Eftersom hon har så jobbigt att andas, vill hon varken äta eller dricka, funkar inte ens med spruta för det försvårar bara andningen för henne.

Har någon gått igenom något liknande och vet vad jag kan göra (mer)? Känns  ju som att man bara sitter medan hon kommer tyna bort :(

silverorm
0

Köp Vicks salva o smörj runtom buren hon sitter i, fick det tipset av en vet. Har hon inte blivit bättre inom en vecka hade jag tagit bort henne. Vad tyckte din vet att du skulle göra, gavs det nåt hopp??

Lancia
0

Prata med vet om eventuell kortison mot andnöden?

hus-musen
0

Prednisolon mot andnöd ska du ha, ring vetten angående det. Alltid bra att ha hemma.

För övrigt så vet jag inte, men rinnande blod och andnöd på det viset låter inte alls bra..
Du säger att hon luktar konstigt, vad är det för doft? Surt, stickande, varigt, beskt ?

Qui dormit, non peccat

chade
0

När mina råttor blev sjuka för två år sen, så luktade dom väldigt sött och det kändes väldigt vattnigt och tjockt i näsan när man luktade på dem.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

mikeiko
0

Uppdatering

Hon mår mycket bättre idag, hon hade några episoder under natten men sen verkade det vända. Hon har till och med lyckats äta och dricka lite idag, helt själv också! Hon rör sig dock väldigt försiktigt och sakta, och är helt uppburrad. Beter sig askonstigt mot de andra tjejerna också (biter dem så att de ska hålla sig undan/gå bort från hängmattan för den vill hon visst ha för sig själv nu) så hon måste ha ont. Men hon har glansiga ögon igen, och inte helt matta som de var igår, så hon måste ha lyckats sova samtidigt som jag tokdäckade av trötthet också.

#1 Testade Vicks direkt när jag hittade henne så, men det gjorde tyvärr ingen effekt, funkar nog bara som slemlösande, ej mot blod/var.

#2 & #3 Jag tycker att hon luktar var, det sa jag till vetten också…men fick ingen respons på det. Ska ringa dem och kolla om de kan fixa med Prednisolon. Hämtar man det på apotek, och hur doserar man? Låter onekligen som något man vill ha i sin rått-förstahjälpen.

Lancia
0

På min burk här hemma står det 1/4 tablett dagligen. Just prednisolonet har ganska lång halveringstid tror jag. 1/4 var för en "kur" för en rosslare som varade ca 2 veckor, dvs vid akut andnöd så bör man möla på mer än 1/4 för att bli av med det värsta. Lyckligtvis är kostison vid något enstaka tillfälle inte speciellt farligt att överdosera.

mikeiko
0

#6 Tack!

hus-musen
0

Som lancia säger, max 1/4 dels tablett, och kollar hur starka tabletterna är! finns olika styrkor, du ska ha den svagaste.
Man kan överdosera lite någon enstaka gång, men aboslut inte för mycket. Hjälper det inte med max en halv tablett så är det ingen ide att trycka i råttan mer oftast.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
1

#8 Den svagaste, ok! Kom inte fram till vetten idag, så försöker imorrn igen. Pyret mår ju bättre nu men jag vill ändå ha tillgång till medicin ifall hon skulle börja bli sämre igen…

Lancia
0

Mina prednisolon är på 2,5mg för övrigt. :)