Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 3460 ggr
Ilya
0

Till er som köpt zooråttor!

Är det någon som köpt råttor från Bromma zoomarknad eller Arken zoo?

Hur har dom isåfall varit i temperament?
Gick det fort/lätt att få dom tama?
Har dom bitits nån gång?
Varit mycket sjuka?
Några allmänna problem?

zickan
2

Vill bara lägga till en sak. Råttorna är från grossist. Dvs de komemr från flertalet olika linjer osv. Går inte att kolla av hur andras råttor var från zoo de köpt. Grossister har massor med råttor som avlas för fullt. Troligen även besläktade djur. De tar även in från privat uppfödare.  Går inte att vet om de ens är besläktade ;-).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
0

Jag tog emot två råttor som omplacering som från början var inköpta på Arken Zoo. Ena var vi tvugna att avliva efter en tid, pga att han var aggressiv, den andra lever än med även han börjar bli lite bitig av sig och dominant. Jag kan inte avgöra om detta berodde på att de blev VÄLDIGT misskötta hos sin förra ägare eller om det ligger i generna.

Jag tycker du ska köpa råttor från en uppfödare istället (djuraffärer kan man inte lita på tyvärr), så får du garanterat friska, snälla och sociala råttor :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Ilya
0

Jag visste att sånahär påpekanden skulle dyka upp! Man kan anta en massa.. nu vill jag undersöka och forska lite i hur pass stor skillnad det är mellan zoo-och uppfödarråttor.

Arken Zoo här där jag bor säger att dom inte tar in från grossister.

Bromma Zoo tar in från grossist i andra hand.

Så lite är det att dra alla djuraffärer över en kant tycker jag, när man generaliserar såhär.

Var vänlig håll er till ämnet så vore jag glad :)

[lucke]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en råtta från en Arken-butik. (samt två från CRT, men det var ju inte dessa du undrade över) Tofflan levde länge (nästan 2½år) men jag avlivade henne pga en juvertumör som växte sig enorm. Hon har utöver den varit kärnfrisk. Överlevde mina andra råttor som dött i bla lunginflammation. Så toppenbra immunförsvar förutom tumören. Osocial med människor men toppen tillsammans med råttor. Intron med nya råttor har funkat perfekt. Hon var lite lustig dock, för hon ville aldrig gå utanför buren. Hon kom tydligen från en privat uppfödare, enligt personalen på Arken.

Lurvas
0

Våra är zoo råttor, otroligt snälla men lite nervösa, två av dom och dom är systrar. Dom andra två som också är systrar fast inte med dumbosarna är helt ok i tempramentet. En privat zo butik. Jag tror att Arken i Eskilstuna bara tar in djur från upfödare.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Gahich
0

Jag hade för ett par år sedan en råtta från arken zoo. Hon hade inte speciellt bra temprament men det var inte så att hon bet mig. Hon gillade inte att bli upplyft och var lite smådominant, sedan hade hon uselt immunförsvar. Att köpa en zoo råtta gör jag inte om, mina töser jag har nu från uppfödare är helt underbara Glad

[lucke]
0

Kan tillägga en liten summering av mina 2 andra zoo-råttor: En med dåligt immunförsvar (dog i kronisk lunginflammation) men med ett underbart temprament, fantastisk vid intron. Den andra avlivades pga mkt dåligt temprament som visade sig när hon var ca 1 år.

hus-musen
0

bromma = dominansproblem, aggresivitet, ohyra.

Arken (finns massor av arken, de har samma stora grossist och kan ibland ta in från ormmatsuppfödare och annat) 
Samma sak, dominans, aggresivitet, ohyra. Ungarna efter dem blev en undebar råtta, dog dock tidigt i någon form av inre blödningar, troligvis ett fall. Den andra avlivad pga aggressivitet. Pappan till dem gick inte ihop med andra råttor, aggresiv, bet människor. Ungarnas farbor var en mysråtta tog bra hand om ungarna.
Ungarnas mamma var väldigt osocial, lite skvätten men annars ok.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Har olika erfarenheter av Bromma Zoo. De vi köpte för över två år sen (en lever fortfarande) har inte varit underbara i temperamentet men inte heller aggressiva. En dog i tumörer.

En nakenfis jag köpte var väldigt charmerande, nu har han fått flytta för att han inte accepterades av flocken på ett för mig önskvärt sätt. Men inga aggressioner där eller ohyra.

Två tjejer köpte jag för ett par veckor sedan, de har nysit i början men är fullkomligt underbara i temperamentet, började med bara en men eftersom hon var så go ville husse ha en till från samma kull.

Så min summering av Bromma zoo är 3 av 5.

spikeodumbo
1

Bromma zoo har jag bara posetiva kretik om. Jag köpte 3 råtthonor därifrån tidigare i år. Dom är hellt underbara! Inga problem med ohyra. Hur social som hellst :) Inga promblem alls. Dom frågade till och med mig om jag födde upp råttor eftersom dom är mer intresserad av råttor som är född i hemma miljö å är van med människor.!Glad

deeremf
0

mina är från Dans Zoo i Tibro.

Dom är tama och gillar att vara med mig när jag promenerar runt i lägenheten, att få dom tama tog sin lilla tid men eftersom dom är mina första vet jag inte om det är normalt eller inte

Dom har aldrig bitit mig även om jag lyft upp dom när dom inte vill.

Inte särskilt aggresiva.

Väldigt fina och bra båda två, visstnog ena var förkyld men det har gått bra. :)

mickro
0

två av mina är från bromma zoo och är helt underbara!

Pussas och vill komma upp hela tiden och accepterar nya råttor. och vill mysa med alla människor <3

Ilya
0

Intressant :))

mandyosv
0

Arken zoo har ju hur många butiker som helst över hela landet. Vissa arken butiker tar ALDRIG in från grossist, utan har lappar uppsatta där de söker efter uppfödare. Har en kompis som lämnat in Råttor på zooaffärer. Så fråga bara om de kommer ifrån Imazo eller hur de fått in dem!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Doll
0

Har köpt två pojkar från brommazoo.

Elvis fick rätt tidigt problem med tempramentet, dominant och gick endast ihop med sin bror i slutet, bet efter andra så fort chansen gavs, och jag var väl mer eller mindre den enda som fick hantera och mysa med honom utan problem. Elvis fick cancer och gick bort ca 1½ gammal.

Lucifer har haft problem med rossel sen han var liten. Som liten var han burens terrorist och flög runt som en hetting, nu på äldre dagar har har gått över till en riktig mysplutt. Men han sitter nu själv eftersom han inte går ihop med andra råttor alls. Och Lucifer har precis passerat 2 år.

Crapsurraren
0

Jag har 2 grabbar från djurmagazinet. Helt underbara i temperamentet men hade skabb när jag fick hem dom. Tog dock kontakt med djurmagazinet och dom fixade medicinen som kompensation. Mina tidigare erfarenheter med zooråttor har varit positiva då mina tidigare kommit från mobackes zooaffär i bollnäs. En vän till familjen hade den och dom hade helt underbara individer (inte bara råttor) tyvärr finns inte den affären mer då han sålde för att inrikta sig mer på akvaristiken som han är grymt bra på.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/