Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 521 ggr
Dumboråttan
0

Ny råtta, den gamla bits.

Hej, jag har 2 råttor och idag så åkte jag och köpte en ny. Jag städade buren och tvättade alla 3 råttor så att dom skulle lukta likadant. I början när dom träffades gick det bra och dom gick runt och luktade på varandra. Men nu får den lilla nya råttan bara vara på nedersta våningen tycker den ena råttan som är den som bestämmer i buren. Så fort den lilla råttan går upp på mellersta eller våningen högst upp så kommer den ena råttan och attackerar den och jagar ner den längst ner igen.

När jag tog ut den råttan som bestämmer så gick det bra mellan dom andra två råttorna.

Är detta normalt att den vita råttan bara vill visa att det är den som bestämmer eller ska det inte vara så hära?

Vill inte att den lilla råttan ska behöva vara rädd.

(Visste inte i vilken grupp jag skulle skriva inlägger i så det fick bli beteende).

[dynamitella]
0

Det är normalt med dominans, ja.

Hur stor är buren? :) Det kan spela ganska stor roll.

hus-musen
0

Nej det är inte normalt med aggresiv dominans, det är ett mycket dåligt beteende som jag inte accepterar i mina burar. 

Du behöver börja om med introduceringen, låta dem träffas utanför buren fler gånger tills allt verkligen funkar toppen. Sen skrubbar du buren med klorin, möblerar om och sätter in råttorna.
Du kan även använda dig av doftprover, små fleecebitar som luktar som den nya råttan och som du lägger runt om i buren.

Qui dormit, non peccat

[dynamitella]
2

Jag sa inte att det är acceptabelt eller bra. Men ovanligt är det väl inte när man för ihop nya råttor sådär?

hus-musen
0

#3 Jo i min erfarenhet så är det ovanligt, har du stabila råttor och en bra flock så händer det inte.
Har man råttor med dominansproblem eller en ostabil flock så händer det om man har otur.

Qui dormit, non peccat