OT - Möss inneboende
Vi har möss i vårat hus, gråa små söta. Eller jag tycker dom är söta i alla fall, men pappa vill sätta ut musfällor.. :(
Det finns typ tusen små pluttar i ett rum vi sällan använder, och de har käkat upp en sån där påse som man värmer med havre i, en julbock och massor andra saker. De har också tuggat sönder en plastpåse.
På natten om man är tyst kan man höra dem och se dem ibland. hihi
Så, har ni några "ovälkomna" gäster i era hus? :D
Lägger in bild sen på pluttarna och på plastpåsen de tuggat sönder…
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Tror dom gästerna skulle bara bli uppätna, och hellre det än att dom drar in parasiter till mina djur :c
Nä, vilda djur ska vara utomhus IMHO
Jo, försej, men mössen i vårat hus är på nedervåning och mina små tåttisar är på övervåningen.. för visst kan möss och råttor smitta varnadra, men tanke på sjukdomar o sånt. ^^
Vem skulle äta upp dom i sånna fall? Har du katt, eller ovanligt blodtörstiga råttor? x)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Vi hade möss på det stället vi bodde innan vi flyttade hit. Det var inte det minsta skoj. De gick in i köksskåpen och åt av vår mat och bajsade på den. De hade tidigare nästan fått leva fritt där så under köksskåpen var det alldeles fullt av kiss och bajs, även bakom kylskåpet. Bajsarna gick att dammsuga upp, men kisset var så indränkt så det luktade väldigt illa, varje gång det regnade fylldes stugan av en tjock muskiss-stank. Sen visade det sig även att de kissat och bajsat i den lilla behållaren på baksidan av kylskåpet där kondensen rinner ut och fy katten vad det stank när det blev varmt (av att kylskåpet var igång). Det var flera cm tjockt med blöt bajs.
Mamma och pappa (som fortfarande bor i det hus jag växt upp i) har problem med möss och råttor och har även haft en grävling boendes under huset.
Jag håller med om att de är söta, men jag håller också stenhårt med om att vilda djur ska vara utomhus, helst en bra bit ifrån hus och hem.
vi brukar ha möss på vintrarna men har inte vart nåt efter att vi fick in råttor förr förra vintern. kanske haft möss för ett par veckor sen men e inte helt säker. och min ena tjej tog en av råttungarna :P hade tur för dom gav inte mina några parasiter men nån av råttorna gick på min ena tjej (när hon hade blivit ensam) så hon fick i alla fall 3 sår. ett så illa att svanstippen ramlade av
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
De som är här har som tur är inte upptäckt skafferiet än.. fast om de gör det så är det nog musfälla som gäller tror jag… -.- De brukar vara under spisen också ^^
#5 Oj råttor? Det har som tur är inte vi…
#5 gissar att du menar mig ;P jo råttor..sjukt söta men vill verkligen inte ha dom inne. en satt ju å putsa mitt hår när jag sov xD
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Vi har 2 katter, 1 hund, och en flock rådishanar. Och tror inte möss skulle vara långlivade om dom mötte någon av dem
och även om det är på olika plan mössen och råttorna är så kan dom ändå bli smittade, via dig tex eller mat som du ger råttorna. Du får kortfattat 'hitchikers' på kläder osv som följer med dig
Sedan finns det ju alltid humana musfällor, och tänk också på att om möss finner ett bra ställe att bo på med massor med mat. så Kan dom växa i antal explosions artat.