Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 835 ggr
Fridborg
0

Striped roan som inte bleks?

Lilla Flinga som jag frågade färg på för ett par veckor sedan och som klubbades som en blue (ev beige, faktiskt väldigt svårt att säga) striped roan har inte blekts ett dugg. Hennes ögon är väldigt mörkt röda och det som hänt med hennes päls är att den faktiskt blivit mörkare och mer tickad med beige/röda strån. Ska försöka ta en bild lite senare.

Hennes syster Elsa som är black striped roan har behållt färgen väldigt bra hon med men har ändå endel i rumpan som blekts men inget i ansiktet so far. De är 13 veckor gamla så man tycker ju det borde satt igång?

hus-musen
0

Nope, det behöver det inte alls ha gjort. 
En del börjar blekas redan som 3 veckors ungar, andra har ungefär samma färg hela livet och bleks bara ytterst lite. Gubben på min lilla bild, han är 1½ där och blektes aldrig mer. Mammas black husky roans var helt vita vid 1½ år.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#1 Hur kommer det sig att Flinga blir mörkare då xD

Kan det vara möjligt att hon helt enkelt är en vanlig striped? Om hon nu är blue så läste jag att de ska ha mörkt röda ögon som nästan ser svarta ut, vilket hon har, eller är jag helt ute och cyklar?

hus-musen
0

Hon blir inte mörkare, hon rostar och det är vanligt med färgförändringar när de byter päls. Råttor har ju flera pälsbyten :)
Jag vet inte vad du menar med vanlig striped, det finns bara striped roan.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Eller menar du hooded kanske? Oavsett så lägg upp en bild, en hooded har tex ingen bläs.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#3 Okej, hooded isf? Eller så får jag ge mig och slå fast vid att hon e roan :P

(för alla hennes kullsyskon var ju striped eller husky roan) :P

hus-musen
0

Jag minns inte hur hon ser ut, så bild eller länka till det tidigare inlägget ;)

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Ska låna systemkamera senare idag för jag ska ta bild på andra råttor så då lägger jag upp :)

hus-musen
0

Hittade någon gammal tråd, kan tala om att hon är definitivt inte blå på de tidigare bilderna. Beige, amber eller någon knasig cinnamon kanske eftersom du säger att hon har rött i pälsen.

Synd att alla bilder är så suddiga..  
Ska bli spännande att se hur hon ser ut nu :)

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

Kan ju meddela att min Hope (bl ut hu ro) inte hade blekts överhuvudtaget till sin första utställning. Vi var fräcka nog att ställa henne som bl ut ambk just för att hon inte hade blekts och vi ville ha ett uttalande om hennes udda färg (hon är liksom inte blue, men inte blue agouti heller…) Då var hon över två och en halv månad gammal, nästan tre. En månad senare hade hon börjat blekas pyttelite. Nu är hon snart sju månade gammal och har fortfarande bara blekts en liten aning över rumpan, men fortfarande så att man ser färgen - den är bara urblekt.

Så vissa råttor bleks helt enkelt väldigt långsamt. Hopes bror Sméagol är nästan helt vit nu. :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Fridborg
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad lustigt, på bilderna jag fick ser man att hon har blekta hårstrån men inte irl. Nåväl, lustig grundfärg har hon never the less.

Varghund88
0

#10 Just på den bilden påminner hon om min Frodo. Han är russian blue husky roan men började rosta väääldigt tidigt och är därmed väldigt brun bland det "gråa" över ryggen och så nu. Han har heller inte de där klassiska roan ögonen utan har enorma uttrycksfulla svarta ögon att stirra in i ens själ med *ler*

hus-musen
0

#10 Hon har bara rostat och så är det putsfläckar som det ser ut. Hon är fortfarande inte blå :)

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#12 Vet att det ser ut som putsfläckar, men det är det inte, irl är samma färg utspritt över hela kroppen :P