Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 310 ggr
Sunmaid
0

Gammelråtta+ungar?

jag har nu en 3årig råtta som behöver sällskap. Funderar på att sätta ihop henne med två små råttor, ungefär 1 månad gamla. Brukar det fungera bra att sätta ihop råttor av så olika åldrar? Hon är jättesnäll och lugn så det borde gå bra? Vill inte behöva lämna någon råtta, men går dom inte ihop så måste jag ju…Gråter

Annars något bra tips när man försöker sätta ihop råttor?Glad

rattmamman
0

Åh, 3år? Det var kul att hon blivit så gammal!Skrattande Kan säkert funka med nya råttor, men frågan är om hon orkar med två spralliga småtjejer?

cosmonita
0

Jag kan också undra om hon orkar med två ungar? De gamla råttorna vill nog ha lite lugn och ro vilket inte unga råttor bjuder på direkt…

Hur vet du att hon behöver sällskap? Har hon nyss mist en kompis?

Tosca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade det dilemmat också när Fenders två bröder och livskamrater Kassler och Hoppetossen gått bort. Vetrinären tyckte inte att jag skulle sätta ihop Fender med nya råttisar då Fender var strax under två år och kanske inte behövde så mycket bus och stim. Men jag var livrädd att Fender skulle tappa lusten att leva och sympatidö (har haft en råtta som fullt frisk dog en vecka efter hans gamla burkompis gått bort) så lille Nixon, 6 veckor, fick flytta in till honom. Det var en chansning jag tog, med tanke på att Nixon inte heller suttit i karantän, men lyckligtvis gick det bra och numera är Nixon och Fender bästisar och håller ihop i vått och torrt. I buren bor också Rockall och Léon som efter karantänen fick flytta in till Fender och Nixon.

Jag har en ganska stor bur också, och Fender har allt han behöver på nedre plan samtidigt som småråttisarna har två våningar till att springa omkring och stöka på :)

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr