Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 385 ggr
camilla85
0

Kräsna små djur!!

Trodde råttor åt typ allt men ack så fel man hade. Vet inte hur det är med era men här äts det inte vad som helst heller. Har ni något bra tips på vad man kan göra, läste någonstans att man ska låta maten stå tills de äter upp den men det känns inte så fräscht. Kan man kanske ställa in sånt som man vet att de inte äter i några dagar så kanske de blir så sugna till slut så de bara måste äta den och lär sig på den vägen. Men det känns ju lite taskigt. Är rädd för att de inte får i sig allt de behöver nu. De är inte rädda för att provsmaka, de tycker bara inte om. Nu ställer jag in maten på kvällen och tar bort det finns kvar på morgonen. Torrfoder har de hela tiden.                                                            Vad skulle ni gjort, jag börjar verkligen tröttna på att köpa hem saker som bara måste kastas bort.

AnnaL
0

Det här låter bara för dumt, men jag har helt enkelt lärt mig vad de inte gillar och så slipper de få det. Tomat är blä, svamp också, potatis går bra bara om det är i gratäng eller mos… Ibland är det obegripligt vad de gillar, som bönbiffar!? Eller varför äter de inte lax?

Ja, nog är de kräsna, och vad de gillar eller inte är dessutom individuellt. Det ska inte vara lätt att vara råttägare :) 

Vi gör annars precis som du beskriver, tar bort färskmaten på morgonen. Så kanske de inte äter allt en natt när maten är äcklig, men de tar igen det om de får god mat nästa natt, eller natten därpå.

CamillaS
0

precis så e det med mina med dom tycker inte om äppel, inte russin, banan går ibland jordnötter nja inte nån favorit gurka hmm sådär men dom tycker om räkor avokado potatis, tomat nepp, köttbullar e gott m.m. så ja det är helt individuellt vad dom gillar och inte…Flört

Lollo86
0

shit vad olika det är mellan råttors personligheter. mina älskar och nästan anfaller om dom får en jordnöt. samma med banan :D äpple är det lite lugnare hehe..

tror mina gillar de mesta. dom har aldrig tackat nej till nånting hittills, som jag har gett dom haha! sicka matgladna ungar. får aldrig nog :D

camilla85
0

Okej så då är det inte bara mina då =). Trodde verkligen är de åt i princip allt. Jag vet ju vad de gillar och inte gillar så jag får hålla mig till de och försöka variera mellan de sakerna. Tycker de borde tycka att det blir lite tråkigt med ungefär samma mat jämt men men de får väl skylla sig själva Skrattande.

Allamej
0

Här är det olika från dag till dag vad som gillas och inte… Har jag lärt mig något så är det att jag inte kommer att veta vad som blir uppskattat och inte.

Min korvstroganoff älskar dom, särskilt om dom får couscous till.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ninja
0

De väljer noga vad de ska äta, men jag skulle inte vilja kalla dom kräsmagade.. Mina äter alla vidriga ihopmixade geggor man kan tänka sig. Skrattande Tänk er kokt quinoa blandat med mixade (hela) räkor och grönsaker + rått ägg och lite leverpastej. Mumsigt va?

camilla85
0

#6 Mmm nu blev jag jätte hungrig Hemlis…lät verkligen jätte gott. Eller inte!!!

Stephanie
0

Mina kastar i sig det mesta Skrattande Dom beter sig som om dom aldrig fått mat förut, när man ställer in en skål…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Taci
0

#8, haha mina med ^^ Har lärt mig att dom det dom gillar mest e det som e allra sliskigast å geggigast, tex barnmat, rått ägg blandat me havregryn osv.. usch :P

#6, åh vad gott, kan man få ett komplett recept ? ;)

Daydreams
0

Mina äter det mesta men inte fruktFundersam Jo om jag purear den och blandar i havregrynsgröt etc. De gillar inte morot heller om den inte är finfördelad och blandad i ngt.

Lol trodde morot skulle va jättepoppis att gnaga på men icke sa nice.

Taci
0

#10, mina gillar inte heller morot .. det är nog det som ratas allra mest, därför får dom det aldrig längre :)

Ninja
0

#9 nåt att bjuda på när folk kommer på besök va? ;)

rattmamman
0

Mina får matresterna för kvällen, i princip oavsett vad vi har ätit. De är lite kräsna, men jag tror att det delvis handlar om vad de är vana vid.

lorenz
0

Hej!

Jag har också bortskämda råttor. Minna tycker om majs, ärter, havregrynsgröt, mannagrynsgröt, avokado, gurka. m.m. Dom får frukost och de dom inte har ätit upp kastar jag och ger dom ny mat efter det att dom har varit ute och sprungit på kvällen.

Men de har alltid fröer som finns i buren men de äter bara de goda och låter de andra vara och då byter  jag. Vist kostar det en del men jag tycker att dom är värda det.

/ Cecilia

AnnaL
0

Precis som Cecilia skriver äter även mina råttor bara det av torrfodret de tycker om, och precis som någon annan skrev i någon annan tråd så kissar de i torrfoderskålen när de inte längre hittar något de vill ha. "Ny mat, matte!"

camilla85
0

Mina äter inte heller allt i torrfodret, tycker inte det minskar mycket alls i den. Men de växer iaf och blir stora och det är väl huvudsaken.