Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1485 ggr
Ruzicka
0

Hur tjock är för tjock?

Jag har en gubbe här hemma som är 4 månader gammal, men är mycket mycket större än hans kompisar som är 2 månader äldre. Jag kan inte avgöra om han är tjock eller bara stor. Jag tycker att alla råttor ser mer eller mindre tjocka ut (..XD), och därför är det svårt att se var gränsen går.. När är en råtta "för tjock" egentligen?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[134643]
0

För tjock är den enligt mig om det hindrar råttan i vardagen. Att den har svårt att klättra, busa och springa osv. Men sen kan en råtta vara tjock långt innan det också, det är svårt att förklara.

Han är inte bara stor då, bild? :)

Ruzicka
0

#1 Han har alltid varit sprallig och hoppig, och hoppar som en kanin hellre än springer/går.. Han har lugnat ner sig lite nu, men jag tror inte att det är för att han blir hindrad av sin vikt utan snarare för att han börjar växa upp lite.

Hm, jag skall se om jag kan skaffa en bild på honom. Han är inte så lätt att fota då han kan vara en liten skyggis ibland, men jag skall testa. ^^

Ruzicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjockisbild 1.. <3

Ruzicka
0

Tjockisbild 2.. <3

Ruzicka
0

Tjockisbild 3. ^^

Svårt att fota, men jag försökte i alla fall.. ^^

[134643]
0

Nej men gud vilken sötnos! Kyss

Han ser ut att vara väldigt stor, men inte för tjock. Om han skulle stanna där han är nu är det nog ingen fara. Skulle han gå upp en massa kanske det skulle bli problem. Han skulle heller inte bli undernärd om han gick ner några gram, men jag vet inte det om det är nödvändigt det kanske någon annan kan svara på. Söt var han i alla fall! :)

Ruzicka
0

#6 Det vet jag väl att han är söt! Kyss

Okej, tack! Jag avvaktar tills någon annan svarar, annars litar jag på ditt råd. ^^

hus-musen
0

Stor är han helt klart och mullig, men skulle nog inte kalla honom för tjock.
Men det som spelar roll är hur han känns. Är han degig och slapp i kroppen eller är han hårda av muskler?

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#8 Nja, något muskelberg är han då rakt inte.. ;) Han känns rätt degig och slapp..

hus-musen
0

#9 Då är han börjar han bli för tjock som det låter. 
En så ung råtta borde bestå av muskler först och främst, det är annat om råttan är gammal och den börjar bli degig, det är ju naturligt.
Hur ser syskonen ut och föräldrarna?

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
1

#10 Hans pappa är rätt normal har jag för mig. Eller, han är stor, men han är ändå hyfsat muskulös. Jag har bara träffat ett av syskonen sedan de flyttade. Brorsan är också lite sådär småtjock, men det såg inte riktigt lika "slappt" ut, även om han helt klart hade en del fett på kroppen. Mamman har jag aldrig träffat.

Edit: Oj, råkade trycka på "Bra inlägg" istället för hantera.. XD Åh, jag är så klantig. >.<

hus-musen
0

#11 Haha bra inlägg, det har jag oxå råkat göra Glad

En del råttor har lättare att lägga på sig än andra, jag hade två bröder, den ena en muskelråtta och den andra en liten tjockis.. Visserligen var den tjocka ranglåg och den muskulösa ledarråtta men ändå.
Du kanske får se över maten till dem och hitta någon form av aktivering till din pojke, tex klättring, simning eller något så han rör lite mer på sig :)

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#12 Maten tror jag faktiskt inte att det är något fel på.. Jag ger Teratos blandning som Torrfoder och i huvudsak grönsaker som färskfoder. Jag har 6 råttor och det är bara han som är lite mullig, så han har nog bara lätt att lägga på sig. Inte tycker jag att han äter mer än de andra heller, snarare tvärtom, men jag har ju inte stenkoll. ^^

Nej, det får nog bli aktivering istället.

Tack för hjälpen! Nu skall här aktiveras!! :D

mikeiko
0

Så länge man inte vill ställa ut så är det ju inget problem med lite större råttisar, som sagt, det är ju skillnad på fetma och tjockis :)

Ruzicka
0

#14 Det är klart, jag tycker att det är lite mysigt med fett på kroppen. ;) Men jag oroar mig lite, iom att han är så ung och redan så mullig. Jag vill ju att han skall må bra även när han blir äldre, och risken är ju att han med åldern blir större och större tills han faktiskt får problem med vikten. Och då är det ju lika bra att försöka ta tag i det nu. ^^

Ja, nu har vi försökt aktivera honom, men det var inte lätt.. XD Åh, dessa lata rådisar. Nytt försök görs imorgon. =P

mikeiko
0

#15 Haha ja min äldsta tjej är en tjockis hon med, och omöjlig att aktivera…jag lyfter ut henne för att få springa runt i vardagsrummet med de andra, men hon promenerar prompt tillbaka till buren i köket och går och lägger sig xD

mandyosv
0

HAHAH! Gud vad TJOCK! Och söt!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Ruzicka
0

#16 Ja, vi försökte få honom att jaga fingrar och leka med honom men icke. Han försvann in under soffan och satt på ett och samma ställe och tjurade tills buren öppnades igen (vi har en precis nyinflyttad liten grabb som vi inte vill springer helt fritt än, därför är buren stängd just nu). Latis! Om vi retades med honom och bar honom tillbaka till oss när han försökte gå iväg slutade han helt enkelt gå och bara gav upp och satt stilla hos oss istället. >.< Jag får testa det där med simning eller ärtfiske istället för middag..

#17 Tack.. antar jag? Tungan ute

Anvariel
0

Suck. Känner igen det här. Har en "liten" tjockis hemma. Har ju två bröder, men den ena är en KLIMP! Han känns inte tjock så som en av mina honor gjorde - hon hade MAGE. Denna kille har inte mage, men han har stoppning på ryggen och på sidorna. Han är ENORM rent annars också. Längre och större huvud än sin brorsa. Detta är ju mina första hannar så jag är lite osäker på hur de ska se ut riktigt. Men riktig klimpar är de. T.o.m. Dobby som känns superspinkig när man tar på honom väger 450gr vid 4 månader. o.O

Ratlings
0

Har också en liten tjockis hemma. Men sålänge jag ser att hon kan röra sig utan problem och det inte ställer till något för henne så får hon vara så.. Hon är dessutom snart 2 år, och när man blir till åren får man vara lite tjock tycker jag. Kyss

Fick hem två omplaceringsråttor förra året och båda var tjocka, den ena hade tydlig fetma. Han släpade sig fram, magen släpade verkligen i golvet och stack ut tydligt på båda sidorna. Han vart "andfådd" av att gå från buren till min säng vilket inte alls var långt. Han mådde allmänt dåligt, såg ingen livslust i han alls.
När han gick ner i vikt såg man tydligt att han mådde bättre. Han kutade omkring, klättrade som en galning, ögonen glänste och han var lycklig igen. Flört

// Lise
When nothing goes right, go left!

Jokkan
0

Har liknande problem min ena, en liten tjockis på strax över 1 år som tycker det är mycket mysigare att hitta en skön filt att krypa in i än att hitta på dumheter som brorsan. sticker ut huvudet då och då när han vill bli klappad eller springer in i buren för att dricka och/eller använda toan.

jag har har inte riktigt hittat nån bra aktivitet som passar honom, tror inte han skulle gilla att simma men när man tittar på oPupo's youtube klipp ser det riktigt härligt ut Skrattande

Ruzicka
0

Ja, det är så himla knepigt att aktivera råttor som inte vill.. Hur gjorde du, #20, för att aktivera honom?

Ratlings
0

#22 Vande honom vid vatten och lät honom simma / dyka efter grejer och köpte en fjädervippa till katt som han lite smått jagade mer och mer.. Glad

// Lise

Ruzicka
0

#23 Tack! :D Fjädervippan har jag testat många gånger. Den älskade han i början, men tycker den är helt ointressant numera. :/
Vi hade ärtfiske igår istället för ärtor i maten, deras första kontakt med vatten. De fick ju jobba liite mer i alla fall. Men det går nog att utveckla till simning till slut. ^^

Ratlings
0

#24 Ja det tar ju ett tag att få ner råttor, det är lätt att få dom å gå upp men mycket svårare att få dom å gå ner, tyvärr. Men det är däremot inte omöjligt! :)

// Lise