Snabb viktuppgång!
Idag så bestämde jag mig för att väga våra bebbs för första gången, då de såg ut att ha växt en hel del.
När vi fick dem, den 24e (5v gamla), så stod det på besiktningen som uppfödaren skrivit att de vägde 74 g samt 97 g.
Idag när jag vägde dem så var det 104 g och 131 g! Är denna snabba viktuppgång normal? De hade visserligen smällt i sig ALLT färskfoder + nästan hela torrfoderskålen under natten, vet inte om det kanske beror på det haha.. Men de behåller väl kanske ändå hyfsat sin "normalvikt" om de ätit?

Du fick dem för 5 dagar sedan?
Det är troligare att ni har vågar som inte stämmer överens isåfall, det kan skilja rätt mycket på vågen.
Fick hem en hane en gång som gick upp 60 gram på en vecka, han var normalstor innan haha. Men han blev inte tjock, han bara fick en växtspurt som hette duga!
Qui dormit, non peccat
Antingen så är det er våg, eller så har de helt enkelt växt en massa och det är ingen fara det heller.
Här har du en ungefärlig viktkurva. Men det gör alltså inget om de ligger lite över eller lite under.
Normal viktkurva för ungar är:
födselvikt = 2-5 gram
1 vecka = ca 10 gram
2 veckor = ca 30 gram
3 veckor = ca 50 gram
4 veckor = minst 60 gram
5 veckor = minst 80 gram
6 veckor = minst 100 gram
2 mån 150-200 g
Här skiljer det sig från linjer till linjer hur mycket och hur fort de växer
3 - 4 mån 200 - 350 g
Honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nåt
Hanar 5-7 mån 350 - 500 g
Hanar 8-12 mån 500 - 800 g
Jag kan ju säga att jag fick mina när de vägde runt 94 och 96. Efter 5 dagar vägde de 111 och 117. Efter en vecka vägde de 130 och 134, och när de var 7 veckor (alltså 2 veckor efter att jag fick hem dem) vägde de 155 och 170. Så de växer väldigt fort där i början xD
Mina väger nu, ca 5 månader, 335 och 350 :)