råttallergi-hur ofta städa????
Ni som reagerar på era råttor är det bättre att städa buren ofta (typ varje dag) eller bättre lite sällan för att inte allt ska virvla runt?
Har haft råttor ett par dagarn nu och nu är jag lite täppt i näsan och lite tungandad när jag är med dem. Vad tycker ni om städandet? de får bara vara i vardagsrummet, ej i våra sovrum. Ska man även städa rummet ofta eller räcker det med buren.
Vad har du för bottenmaterial? Jag har tidningar med fleecefiltar på, och toatränade råttor som gör vad de skall i toalådor med toa-lätt. Inget damm, med andra ord. Storstädar en gång i veckan, och jag är astmatiker och märker inte av någonting (förutom kanske en liten odör den sista dagen innan städningen).
Har "träflis" i botten som djuraffären rekommenderade vi allergi.
Känner att jag fått lite astmatiska besvär, men vet ej om det beror på min förkylning eller råttorna. är allergisk för katter
Jag skulle nog försöka börja med att toaträna dem och skippa allt vad strö heter förutom i toalådorna. (även om flis är bättre än t.ex. spån både för djur och människor) Jag är själv rätt känslig för damm, och det här med tidningspapper och fleecefiltar är det som funkat bäst för mig. Försök tvätta av om du ser att de kissat någonstans, urin kan vara väldigt irriterande.
Har du förresten hanar eller honor?
har 2 honbebisar.
hoppas att mina astmamediciner ska hjälpa. Just u är det ok.

Flis reagerar jag mer på faktiskt, så du kanske bör titta på andra bottenmaterial?
Och städa varje dag, och köp en luftrenare! Kostar 500-600 kr, men det är värt det!
Qui dormit, non peccat
Jag reagerar på våra rådisar. Testade Ahlspån och det funkade rätt bra. Men kör tidningar och gamla kökshanddukar. Gör rent varje dag och handdukarna går kanon att tvätta. Badar även råttorna regelbundet.