Bromma Zoomarknad
Hej någon som vet vart ifrån Bromma Zoomarknad
köper in sina tamråttor, alltså uppfödare etc…
undrande..
*sätter ett tassavtryck här* :)
När jag frågade köper de in från privatpersoner/uppfödare för att de ska va så handtama som möjligt.
Såg för några dagar sen att de inte hade en enda råtta, frågade om de ska avvekla råttorna, men de hade bara slut och väntade på en bra uppfödare.
Eftersom jag jobbar på Bromma Zoomarknad så hoppar jag in och svarar här, men man får gärna maila oss frågor på info@zoo.se om man inte vill ringa eller fråga i butiken. 
Jag önskar att svaret var "endast privata uppfödare", men eftersom vi inte har tillräckligt många uppfödare som kan leverera så är så inte fallet i dagsläget. Vi tar dock aldrig in djur från t.ex. familjer som tagit en kull, utan vi vill att uppfödarna har koll på sin avel.
Så, svaret är från privata uppfödare i första hand och "grossisten" Åkello i andra hand. Personalen antecknar vilka djur som kommer varifrån, så undrar man är det bara att fråga. Oavsett vilket så besiktigar vi själva alla djur både när vi köper in och säljer dom, utöver den dagliga skötseln. I princip alla som jobbar i djurrummet har eller har haft råttor själva.
Kan ju passa på att efterlysa uppfödare i Stockholm som vill sälja till oss på regelbunden basis, med eller utan stamtavla så länge aveln är kontrollerad och på friska föräldradjur. Maila mig på cindy@zoo.se med kontaktuppgifter så ser jag till att vår djurrumsansvarige ringer upp!
Vänliga hälsningar
Cindy
#2 Det stämmer till 90%, vi tar som sagt helst djur från privata uppfödare. Och det leder ibland till att vi står med tomma burar. Jag vet att vi får in nya från en privat uppfödare under nästa vecka.
Vänliga hälsningar
Cindy
#4 Det går ju mycket snack om djuraffärer och så; kanske skulle va bra att berätta lite hur ungarna får det, er policy och såna saker? För det är ju rätt många här inne som är emot djuraffärsråttor… även om de flesta fastnat för en liten krabat själva :P (jag har köpt från er och är mycket nöjd).
En av era fick tumörer tyvärr, men Seska lever vidare, 2 år och 2 månader gammal, dessvärre kronisk myco men som inte är så farlig. Och tyvärr har hon inte haft så bra temperament men de två jag köpte senast hade fantastiskt temperament, ni har verkligen blivit bättre med åren!