Katt och råtta :(
Det är såhär att jag har haft rått sen länge.. Men så i julas fick familjen en katt i julklapp typ ;) Problemet är att det är en bengal.. En "tiger katt"… Som jagar mycket. Råttor blandannat. Jag sa ju dock till mina föräldrar att dom var ju inte helt klara i huvudet som skaffa en katt.. Men jo. Så min pappa säger: Råttor är ju jättefarliga, biter dom till katten i näsan kommer han ju inte våga gå nära dig med en råtta på axlen. Men mamma säger: Tycker inte att vi ska ta några risker .. MEN VEM SKA JAG LITA PÅ !!!!!???!

Beror mycket på hur katten är som individ, svärmor har 5 katter tex. 3 utav dem funkar bra med råttor, de andra 2 går inte att lita på alls.
Qui dormit, non peccat
Din mamma. När man blandar djurarter kan man inte vara riktigt säker. Hinner katten sätta klorna i råttan hinner den ju aldrig bita tillbaka, tyvärr. Jag skulle gått superlångsamt framåt och börjat med att ha katten i samma rum som råttorna i bur, ser man den minsta jaktlust hos katten så skulle jag börja träna, i supersmå steg så att jag vet att ingen råtta kommer bli skadad. Aldrig lita på att råttan hitter först, katter är jäkla snabba de med…
jag har både katter o råttor o det funkar bra… har dock inte råttorna ute oövervakade med katterna. utan stänger in kissarna i ett annat rum när rådisarna är ute o jag inte kan va med o hålla koll.
o även om jag är med i rummet har jag en spray flaska med vatten redo OM nån av katterna skulle få för sig nåt….
dock var jag elak o skrämde katterna för råttorna när de var kissebäbisar… ^^
Förresten, är kissen en bäbis? När de är så små borde man kunna "skrämma" kissen för råttorna lite. Om man ser att kissen är för på är det bara att ta typ en sprayflaska. Så fort katten blir lite för på eller blir lite för intensiv så får den sig ett sprut. Borde funka :)
Ja, jag har ocksÅ vattenflaska.. Plus att när jag har Gucci i buren och ares (katten) kommer in Hoppar hon på gallret och visar tänderna så hon är ju inte så rädd för honom… Men ja, jah tror lite mer på mammas "teori"…
Ja katten är en bebis… Men asso han är en sånn ras som har en EXTREM jaktinstingkt. Och vi har en massa sÅnna "stop barking" för hundar … Men han bryr sig inte om NÅGONTING Annat än äta upp råtta så fort han ser en råtta. :(
#6 Tja, jag har en hund som är avlad för att jaga kaninenr Han har hälsat på en kanin, och slickar på våra råttor.
I sånnafall tycker jag att om du inte vet/tror att det kommer kunna tränas bort. Eller att du känner att det inte är värt det så håll råttor och katt åtskillda. Det KAN gå, med timmars av svett blod och tårar. Det är heller aldrig säkert att det någonsin kommer funka mellan dem små…
Låt aldrig katten vinna. Går den för nära buren, kanske slår med tassen, funkar inte spruta får du själv gå fram och väsa åt den eller putta bort den :)

En bengal är ju inte värre än någon annan katt, det du behöver göra är att helt enkelt skrämma iväg honom. Han måste lära sig vad nej låt bli betyder, och att råttorna är off limits.
Detta genom att träna, träna och träna, och aldrig någonsin låta katten vara själv med råttorna.
Qui dormit, non peccat
Jag har råttorna inne på rummet och stänger alltid dörren när jag inte är där eller har råttorna ute + när jag sover. Har fyra katter och två råttor (två till på lördag) och att göra som jag gör har inte varit något problem. Försöker samtidigt vänja katterna vid råttorna men jag tror det kan bli lättare när råttorna blivit större, eller inte. men som sagt: lär inte vara något problem så länge du stänger dörren.
Btw, mina katter är också riktiga jägare.
Min katt är livrädd för råttorna (och råttorna är livrädda för henne), men det är ju välsigt inviduellt. Så som alla andra säger, träna, träna och träna. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#8 BENGAL ÄR INTE SOM EN ANNAN KATT NÄR DET GÄLLER MIN IALLAFALL!!! :( han är heeeeeeelt crazy…. han tyyp, asso sitter på mitt rum och tittar på buren. och ett två tre sitter han på buren.. jag har ju en spraj som jag sprajar på honom ofc…. men då tittar han på mig och fortsätter med det han redan håller på med.
Alla katter är ju jägare.
Jag bor i etta så jag har inte lyxen att stänga in något djur förutom på toan, men det är bara att vänja de vid varandra. Min strategi var att mina råttor fick bo hos grannen ett par dagar medan buren var kvar ostädad hemma så hon skulle vänja sig vid deras lukt. När jag märkte att hon ignorerade den och hade bott in sig i mitt hem tog jag hem råttorna. De var självklart rädda men det fick över efter ett tag.
Sedan fick de mötas på sängen och katten blev livrädd för råttorna :) Nu är ju min kattunge fortfarande fast hon är 8 månader, men hon är ju ändå rätt stor. Man ser ibland att det lyser lite i ögonen på henne när hon spanar in råttorna.
Fick en FT igår och toppen på den blev genast hennes :)
Man får se hur individen är.
Jag har hört talas om en Bengal som endast accepterar sin matte, övriga familjemedlemmar och vänner som kommer på besök attackerar katten helt oprovocerat och den är mer som en vildkatt än tamkatt.
Oavsett kattras så kan en katt med så starka instinkter och som är opålitlig även mot människor troligtvis inte tränas till att bli vän med andra människor eller andra djur. Risken är alltför stor att råttorna skulle bli skadade/dödade.
Tack för alla svar !! Har tagit åt mig mycket nu och hoppas att det ska bli bättre ! Vet ju att jag Aldrig kommer kunna ha dom tillsammans. Men vill kunna ha en råtta i soffan utan att behöva sitta med sprayflaskan i högsta hugg ;)
#15 Även om du har råttor eller inte behöver man ofta en sprayflaska när man har katt :)
Ja, men asso inte behöva göra det för råttans skull… Allt annat med uppfostring av katten och sånt gör klart mina föräldrar!!
#17 Ptja jag vet inte. Om man ska vara krass så lever ju katten i 20 år och råttan ca 2, så du behöver inte spruta på den för evigt :P
skit samma :)) :P

#12 Fullt normalt kattebeteende kallar jag det för. Har vänner med bengaler och så extremt jaktintresserade är de inte jämfört med andra katter. Läser du rasstandard så står inte jaktgalna som beskrivning heller.
Qui dormit, non peccat
Jag kanske får hem ett par råttor i helgen och vi har en bengal. Men hon är ganska lugn av sig, men sånt är ju individuellt såklart. Hoppas det går bra för oss med våra råttor och bengaler! ;)
#21 du ska vara SJUKLIGT glad över att ni har en lugn bengal…
FÖR VÅR ÄR DDOCK INTE LUGN OCH NORMAL.
#20, du känner inte vår katt ;P