Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 332 ggr
Praefatio
0

Ensamråtta - vad tänka på?

Det verkar som att mitt steg tillbaka in i råttvärlden blir genom en ensamråtta. Har nämligen pratat en del med en tjej på Sveriges andra stora råttforum om en omplacering hon vill göra och det verkar som att han kommer att hamna hos mig. Råttan är en hane som helt enkelt inte fungerar med de andra råttorna, han är råttaggressiv. Hon har provat allt, inkl. kastrering, men det hjälper inte - han vill vara själv. Eftersom hon har många råttor så blir det dock för lite tid över för att ge honom tillräckligt social interaktion, han gillar mänsklig kontakt och det får han såklart men kanske inte i den "flera timmar om dagen/nästan dygnet runt"-utsträckning som han skulle vilja ha.

Jag däremot kan utan problem ge honom det. Är långtidssjukskriven och är således hemma väldigt mycket. Att han är ensam är på sätt och vis bra, då får min sambo vänja sig vid den nya husdjurstypen i lugn och ro… ;)

Jag har dock inte haft ensamråtta innan, utan bara råttflock. Finns det någonting speciellt man bör tänka på? Det jag kommer på för tillfället är:

• Mycket uppmärksamhet och tid utanför buren, såklart
  • Att buren står på en central plats i hemmet där vi tillbringar mycket tid (svårt att undgå när vi bor i en etta…)
  • Många aktiviteter att pyssla med i buren i form av leksaker, klättermöjligheter, grävlåda mm

Har jag missat något?

[134643]
0

Massor med filtar i buren så att han inte blir kall och lätt kan mysa ner sig :)

Praefatio
0

Det har du helt rätt i, han har ju inga råttkompisar att höga ihop sig med :) Bra tänkt!

hus-musen
0

Ja värme är väldigt viktigt och framför allt putsning!
Råttor putsar varandra hela tiden, det är en social grej som knyter band i flocken.

Qui dormit, non peccat