Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 782 ggr
AnnaRamnemark
0

Varför vill ni inte äta?!?!

Asså mina råttor vill inte äta. varje kväll får dem en skål med färsk mat, lite smått och gott från hela kostcirklen.

Men dagen efter har dem knappt ätit något. Ibland har dem till och med lagt papper i skålen. Varför gör dem så? sen petar jag bort pappret och lägger skålen på ett annat ställe så tar dem mat som att dem vore hungriga.

Ger jag skålen till dem vill dem inte ha. Tar jag en bit så dem får ta från handen så tar dem och äter matbiten. Och dem tigger alltid mat när jag ätier eller fixar maten till dem sen vill dem inte ha…

De konstiga är att när mamma passar dem så är skålen alltid tom. Vad gör jag för fel? Jag vill ju inte ha hungriga råttor. De har varit så nu ett tag, ibland kan de hända att dem ätit upp allt men de är sjukt sällan.

Vilken tid på tygnet ger ni era råttor färsk mat?

diddiman
0

Att de lägger papper i skålen kan vara för att de vill gömma maten :) de brukar mina också göra ibland! ibland kan de även gömma maten i någon annan del av buren :)

Vad ger du dem för sorts mat? du säger att du ger dom lite smått från hela kostcirkeln så det lär ju tycka om något i alla fall ;) De kanske äter sig nöjda på sitt Torrfoder?

Jag ger mina råttor färsskmat på kvällen, lite pasta/ris/potatis, lite kött, lite frukt m.m och mycket grönsaker. och de har alltid tillgång till Torrfoder (liknande teratos blandning)

Virkan
0

De kanske sparar till senare rtillfällen. Låt skålen stå kvar till nästa dag, och byt inte ut förrens den är tom (men man ska ju inte låta maten bli gammal, låt den max stå kvar till nästa kväll). Då kanske dom äter, du kan ju prova i alla fall. ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

hus-musen
0

Ett tips är att byta matskål och matställe.

Mina får enbart färskmat på kvällen, då är det slut på morgonen i regel.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Matskål? Hum för ibland äter dem upp men de var länge sedan dem åt upp allt. Imorse så satt jag vid buren och visade dem skålen och gav dem för hand ocj då ville dem ha. Då var alla hungriga. Ska testa byta skål iaf Men vilken tid på kvällen ger ni? Tror min mamma ger dem vid 17-18 och jag ger dem ganska sent ca 22.

Praefatio
0

Testa att ge samma tid din mamma ger om hon nu lyckas få dem att äta :)

Skulle också byta matskål, kanske till och med strunta i skålen och lägga maten på spännande ställen, lägga grönsakerna på ett ställe, köttet på ett ställe, pastan på ett ställe… Bara för att göra det lite mer intressant.

AnnaRamnemark
0

Humm låter intressant. Kan ha fler små skålar på fler ställen. Vet inte om dem inte äter pga att de är två nya råttor i buren. Men dem var dåliga på att äta före med. Men jag ska testa med fler små skålar och på olika ställen och ge dem mat tidigare

sarakaka
0

Mina råttor lägger alltid tyg och papper och sånt över matskålen.Tror det är för att gömma den så att ingen tar, hihi (a)
Jag ger dem mat på kvällen innan de får komma ut och leka. De är ju som piggast på kvällen och natten så då har de maten färsk. På dagen sover de mest eller äter lite ibland bara. :)
Prova att byta mat ofta? Alltså sakerna, typ ärtor ochs sånt. Mina gillar mest de saker de inte fått på ett tag. :)

hus-musen
0

Mina får mat ganska varierande tider, men någonstans mellan 20-24 på kvällen iaf. Oftast runt 22-23.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Jag tror mina lägger papper över maten när dem inte vill ha mer. Fyller jag på Torrfoder skålen så äter dem och när de tråkiga är kvar så lägger dem papper. Undra om dem börjar bli trötta på färskmaten. men de är alltid något nytt med i skålen.

Aja nu har jag iaf bytt skålar, nu finns de 2 skålar på 2 ställen. de ända jag inte gjort är att ge dem mat tidigt. Glömde bort de för försöka göra de i morgon. Men vi får se hur de går i natt…