Burbygge klart !
Hej alla råttgalnigar, igår blev jag äntligen klar med den efterlängtade buren som jag hållt på med i 3 månader. Jag köpte först en stor garderob för 200 kr begagnat i somras och råttburen var bara en dröm.
NU har jag äntligen den klar och råttorna flyttade in igår, först var de bara på botten, men började sedan röra sig uppåt i den ca 180 cm höga buren.
Bilder kommer under dagen!

Vill se bild! 
Jag vill också se bilder! :)
*tass*
Jag har även som ni ser, satt in en ledlampa som inte bländar innanför galret som råttorna inte når, så de får belysning eftersom de blir mörkare i en träbur
I lördags köpte jag även två stycken råttbebisar så Bernard och Jack inte skulle vara så ensamma i denna stora bur. Så tänkte visa bilder på alla fyra och göra en liten presentation av dem :)
Han som tittar ut här heter Bernard, han var min första råtta jag köpte nu i vuxen ålder. Han köpte jag på en djuraffär och var osäker på hur jag skulle bete mig eftersom de var första råttan på 10 år.
I början var han LIVRÄDD för mig, han satt inne i sitt lilla hus (som egentligen är ett hamsterhus, som han är alldeles för stor för nu) och vägrade att komma ut. Redan från första början älskade han mat, och jag skrattade åt honom när jag märkte att han var en extrem matfantast och samlare. Efter mycket om och men så har han blivit en tam råtta som är allas favorit tack vare hans starka personlighet.
Han är lite av en fegis fortfarande och blev en gång rädd för en kastrull, och springer undan om något är farligt, men då brukar han springa upp till mina axlar och stanna där tills han får något gott att äta. Han är först vid matskålen ALLTID och äter och samlar på sig som om maten skall försvinna om han inte tar med sig allt han kan.
Kort sagt, Bernard är en stjärna!
Nästa krabat jag skaffade var Jack. Han köptes också i en djuraffär men gjorde mig glad och lättade ägandet av råttor eftersom han var väldigt social redan i början. Han köpte jag en vecka efter Bernard och det är stor chans att de är bröder.
Jack är alfahannen och räds inte för något, han visar att det är ingen som bråkar med honom men är samtidigt snäll som en kattunge. Han är mycket större än Bernard i storleken och rädd klantig.
När han är ute springer han efter en vart man än går och klänger väldigt mycket. Varken han eller Bernard är goseråttor men Jack är väl mer åt de hållet än Bernard. Jack springer runt och kissar små revirstreck överallt, framförallt på fötter och händer, det är inte mycket som kommer men det är ofta han gör det. Han måste hela tiden gå på allting och är lika olydig som Bernard och ska dit han inte får vara.
Jack och Bernard är som ett gift par, häromdagen såg jag Bernard ligga på rygg i hängmattan med Jack över sig. De är lite småbögar, och det är charmigt.
Det här är Pipen och Musse, dem är de nya bebisarna. Dessa känner jag inte så mycket än men de verkar båda rätt så nyfikna och sociala trots att de också är köpte på djuraffärn. De är rädda också och vill än så länge inte bli bärda men det verkar som Bernard och Jack hjälper mig och sambon medvetet genom att springa till dem när vi ska ta in dem i buren igen och håller dem lugna. Bebisarna tyr sig till "storråttorna" och de verkar trivas väldigt bra tillsammans :)
Mussa är han i huset och Pipen är han som rör sig på bilden. Jag satte in "hamsterhuset" för att dem skulle gå lite privacy från "storråttorna" Jack får bara in huvudet i hålen på huset, Så huset är rätt litet
Satan i gatan vad snyggt! :D
tack :)
Väldigt fint! Vilken rolig idé med de små fönstrena med spröjs så det ser ut som ett mysigt litet hus!
Åhh… Gud va fint!
jätemysig juh! :D ska bli kul å se när den blir klar ^^
Vita knutar är väl nästan ett måste på en stuga ;P :D
Vad har du satt för fönstrerna så dom inte kommer ut? =)
ÅHH!! Vad mysigt!! Som ett litet pippihus var min första tanke XD Fast hennes hus är gult.. men skitsnyggt!
Hahaha! Vad roligt med fönster! ;) Kanske försöka hänga upp gardiner åt dem? ;) haha
Mvh. Sanne & Djuren
#19 plastskivor sitter där :)
lätt att rengöra med fönsterputs
#21 jag har faktiskt funderat på att sätta upp små gardiner men dem kommer inte få sitta uppe länge och isåfall kommer de inte vara fina efter en timme :P
tassar då jag gillar denna tråd :D
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#22 Testa går ju alltid ;) haha, om inte annat kommer de ha jätte roligt åt dem.. och slita och dra i dem :D
Mvh. Sanne & Djuren
hehe de har du rätt i
Galet snygg bur! kreativt och nytänkande :D
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
riktigt snyggt! Det är ju en likadan garderob som jag har :3
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
hehe jag köpte garderoben för 200 av en :P
riktigt fin! :) tänk om man kunde haft en sån bur ;D
Har fått massor av inspiration och snart är buren som jag och min pappa har byggt klar!
Kolla gärna in den här http://rattor.ifokus.se/discussions/4f6d921988f47254300013d0-folj-mitt-burbygge?4d71247db9cb462141046a44-1
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
snyggt :)