Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 392 ggr
deeremf
0

Deprimerade?

Hej

Dom senaste dagarna har jag inte haft så mycke tid till mina råttor då min flickvän flyttade hemifrån för första gången och inte klarar av att vara ensam över längre perioder, jag har såklart varit hemma dagligen och tittat till och gett dom mer mat. Men dom har inte varit ute ur buren så mycke som dom skulle ha önskat.

Igår när jag kom hem så mer eller mindre ignorerade dom mig, jag upptäckte också att dom inte åt något, först trodde jag att jag hadde förgiftat dom då jag gav dom makrill med lite tomatsås.

Men efter att ha varit igenom forumet hittar jag inget negativt om makrill.

Så jag flyttade buren till brevid min säng så jag kunde hålla ögonen på dom. Dom har legat och sovit hela natten.

Det var inte för nu när jag flyttade deras bo från toppen av buren till botten som dom bestämde sig för att gå och äta.

Kan det vara så att dom blivit deprimerade då jag varit borta så mycket?

Trodde råttor klarade sig bättre om man hadde två stycken?

Tacksam för alla svar.

deeremf
0

Bara för att informera, har nu buren öppen och dom är tillbaka i sitt gammla själv och springer runt som vanligt, var lite läskigt med den nya platsen där buren stod men dom är iallafall friska och glada och jag är lättad.

[Alenzi]
0

Det kan de mycket väl, jag vet att min ena råtta (som är väldigt fäst vid mig) gick ned i vikt och blev slö och allmänt initiativlös när min sambo passade dem en månad förra året - även om han pysslat med dem, matat efter alla konstens regler och haft dem ute varje dag. De första dagarna när jag var hemma igen var hon oförändrad, och jag började bli riktigt orolig, men snart lossnade det och hon började sitta och knastra och mysa och springa på äventyr igen.. Det dröjde inte länge innan hon åter var sitt tjocka glada jag :)

.. Det är ju dock ingen garanti för att det är det som felas dina råttor, men det är i alla fall min erfarenhet och jag tror mycket väl att de kan sakna och sörja sin människa.

deeremf
0

#2 jaha, det låter lite som mina, dom har tappat ca 5 g efter att jag var borta, men nu tycks dom vara pigga som hundvalpar så det var nog det.

hus-musen
0

Japp, de kan bli väldigt deprimerade om de är ensamma för mycket. 

Jag har en hane som jag absolut inte kan lämna ensam eller hos någon annan längre stunder. Han blir folkilsken, deprimerad, vägrar äta och ligger bara i hus eller sin hängmatta och sover.
Inte förrän jag kommer tillbaka och tvångsputsar honom så blir han glad igen och kan äta. Jättekänslig råtta helt enkelt.

Qui dormit, non peccat