Gnager o gnager...
Jag blir galen.
Köpte en ny bur igår.
Den är redan uppäten i hörnen.
Jag blir inte klok på dessa råttor.
De har massa gnagmaterial. De får mat. De får vara utanför buren. Men ändå käkar de upp burbottnen.
Något tips på nåt jag kan sätta på "gnaghörnen" som gör att de smakar blä o inte vill gnaga där längre? xD
All hjälp önskas
// Fawo (;
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=053028 kanske kan fungera? Finns olika antibit-cremer till hästar också, och dessa är ofarliga iaf för dem att få i sig, men smakar illa.
Tack, ska försöka ta mig till ngn djurbutik o se om de har något liknande.
Provat med en nödlösning för inatt. Sprayplåster. Får se om det fungerar. Smakar fördj*vligt enligt mig!
// Fawo (;
Jag vet inte hur jag ska göra. Jag kan inte hantera min ena råtta!
Hon är jätte tjock. Hur jag än gör, så är hon fortfarande fet. Hon går ej upp i vikt, men hon går inte ned heller.
Hon gnager konstant på burbottnen, även fast det finns mycket berikning i buren.
Hon har nu börjat kissa stora fläckar ute. Hon var helt rumsren förut.
Annars för övrigt är hon glad, pigg, kan tvätta sig som hon ska. Men jag vet inte vad jag ska göra?
// Fawo (;

Skaffa plåtbotten och aktivera dem mer kan funka.
Hur gammal är din jättetjocka råtta?
Qui dormit, non peccat
#4 hon är 1år De har bott tidigare i en voljär med plåtbotten. Hon sitter i den nu med kompisar för att inte äta upp den nya. Jag har verkligen provat allt med henne. Även om hon har öppen bur hela dagen så gnager hon sönder buren på natten. Det känns som att hon egentligen inte mår så bra. Speciellt inte när hon också är så tjock :/ förstår verkligen inte varför hon är så stor..
// Fawo (;

har du tagit henne till veterinär?
Qui dormit, non peccat
Ja det har hon, fast inte just angående det. Utan hon var där för ohyra.
Men veterinären kollade ändå lite på henne och de ser det som vanlig fetma. Men det är så konstigt, för de andra råttorna är helt slimmade.
Jag börjar tro att hennes köldkörtel är rubbad och det finns fall då man bara går upp o upp i vikt oavsett. (En i min klass har just så..)
Det borde ju kunna finnas på råttor också, för jag vet verkligen ingen annan förklaring.
Hennes mage är mjuk. Inte upplåst, inget "stopp" i magen.
// Fawo (;

Ah okej, att hon är tjock kan ju alla se om hon är, det hade varit bättre om de tittat närmare på henne.
Har hon några svullna lymfe?
Hur ser hennes syskon och föräldrar ut? Vad får hon att äta? Vilken rang i flocken har hon?
Vad gör du för att aktivera henne fysiskt?
Qui dormit, non peccat
Inget svullet. Hon får fri tillgång på rat Nature blandat med rat complete. 2 ggr om dagen får de mat. typ gurka och bladgrönsaker en gång o"riktig" mat som jag lagat när jag sj ska äta. De syskon jag vet är helt normala. Föräldrarna har jag ingen aning om men ska försöka ta reda på!
// Fawo (;

Oki men det kan förklara en del! rat Nature och rat complete är "tjockisfoder" det är så lätt för en maglad råtta att smaska på! Hade en förpackning till mina och ja, min ena matglada gubbe blev en tjockis, de andra såg normala ut. Bytte foder och han blev normal igen.
Rat complete har hög proteinhalt, vilket kan leda till fetma om det översmaskas på det. 
Qui dormit, non peccat

Qui dormit, non peccat
Hmmm, ja de kan ju vara så! :o Vad finns det för "smalfoder" man kan köpa? :-)
// Fawo (;
Jag föreslår att du blandar eget. Då vet du att det blir rätt. (:
Fick nyss veta att systern också är otroligt tjock. Den tredje systern har gått bort, men ska fråga om föräldrar och brorsorna idag.
// Fawo (;

Fetma kan gå i arv, precis som diabetes mm som verkar bli vanligare på råttor.
Väldigt viktigt med rätt sorts mat till råttor som har lätt att lägga på sig, lagomt med protein och lagomt med kolhydrater.
Prova och ge henne mer färskfoder som broccoli, spenat, sallad, lite nötfärs osv. undvik majs som bara innehåller socker tex och oljor.
Qui dormit, non peccat