Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1297 ggr
Braun
0

Nysljud?

Finns det någon specifik anledning till varför min råtta gör nysljud, och när han gör nysljud puffar han upp sin bakdel och drar sig mot saker.. Snälla hjälp? Kliar sig mycket gör han också..

hus-musen
0

Han är överdominant och stryker sig mot saker för att markera på dem. De fnysande ljuden du hör är en markering på att han inte är särskilt glad utan upprörd/retlig7visar upp sig. Samma med rumpan, en överdominant hane går med upprest ragg och trycker upp rumpan för att se stor ut.

Kliandet kan vara för att han har ohyra, har du kollat igenom pälsen på honom? Några sår eller ser du löss tex?

Qui dormit, non peccat

Braun
0

#1 Tack så jätte jätte mycket! :-) Det förklarar fakiskt en hel del. Ja, min mamma har sökt genom pälsen efter löss osv. Och han har bitat mig typ tre gånger också, just då han nyser och rör upp med rumpan. Hur ska jag få honom att sluta markera revir? Tycker inte det är alls kul, blir sjukt deppig när han gör så. Jag asså.

hus-musen
0

Hur gammal är han? 
Hur är hans föräldrar och syskon?

En råtta med de dominansproblem som du beskriver och om han är ung kommer att vara mycket svår att jobba med och det är inte säkert att det går att få bort det beteendet.
Ibland får man kastrera råttan, ett ingrepp som är ganska farligt som med alla smådjur eftersom de sövs. Kostar allt från 800 kr- 1500 kr.
Jag har själv fått avliva en hane som betedde sig så, för han blev totalt ohanterlig och det fanns inget alls jag kunde göra för att förändra honom. 
En sådan råtta ska tex aldrig någonsin gå i avel, och hans syskon ska utvärderas noga eftersom överdominans och bitighet går i arv.

I vilka situationer biter han? Är det bara när han är ute eller är det i buren oxå?

Det du ska börja med är att varje gång han försöker bita eller markera på dig pipa till och säga ditt nej-ljud. Försöker han ändå så peta till honom i sidan, inte hårt men inte löst heller.Så skulle en annan råtta göra om den inte godtog den andras beteende.
Jag vet att det tipsas hejvilt om att man ska lägga råttan på rygg, det ska du absolut inte göra om du inte vill ha söndertuggade fingrar och inget förtroende alls mellan dig och råttan. 
När du ser att han stressar upp sig och reser pälsen så plocka upp honom på en gång och sätt in honom i buren. Eller gör något som bryter beteendet, tex klappa händerna högt osv.
Det kan fungera men det finns inga garantier.

Om det är hormontjaffs i tonåren så brukar det börja när de är 4-5 månader och blir bättre när de är runt ett år gamla eller kastreras.

Qui dormit, non peccat

Braun
0

http://rattor.ifokus.se/discussions/4f6f2b1fd3b4fd67ca0046a3-min-alskade

Skrev en till tråd, om det inte är svar på dina frågor skriv ett meddelande till mig.

Kram

Braun
0

Han är ett halvår.. Min lilla åh..