Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 998 ggr
[134643]
0

Vad kan det vara?

Råttorna rosslade ju för ett tag sedan typ den 13/1 och fick en vecka senare Baytril vilket de åt i sammanlagt 10 dagar ( med 2 dagars uppehåll ). Det hjälpte dock inte helt och de fortsatte rossla. Annars var de precis som vanligt, åt som hästar och utforskade som galningar.

Med förövrigt friska råttor har det varit svårt för mig att få mina försäldrar att ringa vetten ( Jag har telefonskräck ) men vi ringde idag till "joanna" här i V-ås men hon skickade vidare oss till djukliniken eller djurdoktorn då hon inte trodde att en till kur baytril skulle hjälpa då den förra inte funkade och hon inte hade resurser för att kolla på dem.

Både djurkliniken och djurdoktorn hade stängt så vi får ringa någon annan dag. 

Men vad kan de göra där? Kolla lungor och så förstår jag ju, men vad kan de skriva ut? Varför? Och hur farligt är det ifall det inte skulle kunna gå att bota? ( De är alltså precis som vanligt, snorar inte och nyser inte mycket )

Är orolig för mina pälsklingar :( Och nej, kom inte och klaga på att jag inte fått de till vetten tidigare och säg inte att jag är en dålig djurägare. Jag lovar, jag vet redan det…

[lucke]
0

Mina fick en kombination av Baytril och Vibranord. (Men enl en vet jag pratat med skulle råttor behöva betydligt starkare antibiotika (de blir tydligen lätt resistenta) än vad som skrivs ut- bara en parantes.)

Elinisa
0

Tror då inte dålig djurägare! -Tvärtom! Tänkt då jag läst dina inlägg, som ofta är positiva& kloka, -att du ger moget& ansvarstagande intryck för din unga ålder.

Telefonskräck.. så jobbigt& opraktiskt.. Kanske du kan prata med någon kompis, föräldrar el storasyskon till någon kompis som du kan ta hjälp av om du behöver ringa& rådfråga veterinär någon mer gång..? Många veterinärkliniker kan man nog maila, om man behöver ställa frågor också. Kanske det är lättare att få fart på föräldrarna då också -att boka veterinärbesök, om du redan fått det rådet från veterinären..?

Jag är nybörjare, så tänkte inte ge råd ang din råtta. Vad jag iaf läst några gånger här på forumet är att man gått vidare med kombinationskur, då en vanlig antibiotikakur inte hjälpt, -som #1 skriver.

Lycka till& hoppas dina små vänner kryar på sej snart!

[134643]
0

#2 Åh tack, det värmer verkligen! <3

Nej, inte är det smidigt iaf… Ja, och annars får jag helt enkelt ringa, förhoppningsvis dör jag inte på kuppen ;) Ska kolla om de tar emot mail, skulle vara väldigt bra.

Då har jag lite grund att gå på iaf när jag/någon förälder ringer imorgon. Vibranord och Baytril hade jag hört talas om och min pappa frågade när han ringde Joanna idag hur det var med det, men hon trodde inte på det då Baytril inte hade funkat. Men jag kollar pådjurdoktorn/djurkliniken imorgon, de kanske har en annan uppfattning :) Vill ingen ringa så gör jag det, inte ska mina små må dåligt för att jag inte klarar av att ringa vetten! :)

HannaRosberg
1

En sak som gör att de blir resistenta mot antibiotika är ifall man gör uppehåll som du gjorde. Man ska ge dem 10 dagar i sträck utan något som helst uppehåll.

[134643]
0

#4 Jo, jag vet. Egentligen var kuren på 7 dagar, men då det inte hjälpte fick vi inte tag på vetten tills efter helgen och blev då rekommenderade att ta resten i paketet, vilket var 2 tabletter till och de gick till Belle som fortfarande rosslade. Men det hjälpte inte helt då heller…

pellepojken
1

# 1  Man kan bli snurrig på veterinärer ibland. Den ene säger så o den andre säger så.  Det sista jag hörde för en tid sen : Nej nej, man ska inte ge Baytril ihop med Vibranord till råttor. Förtroendet sviktar ibland för veterinärerna. Rogslagstull har väl jag det största tilliten  för.    Glad

zickan
1

Finns starkare mediciner man kan testa på.Baytril tar ju bara visa virus och bakterier. Därför kan man ibland få annat eller få två olika att köra sammtidigt som tar allt.
Baytril, bactrim, vibranor,ronaxan, prednistolon. Är de normala jag känner till att man kan få ut. Bactrim och baytril är inte så starka. De två verkar ungefär lika men tar lite olika saker ändå.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[134643]
0

#7 Och den veterinären vi ringde igår sa att Baytril var den starkaste och hade störst användningsområde…
Nu verkar det som om man kan maila både djurdoktorn och djurkliniken. Har du någon erfarenhet om vilken som är bäst av de två? :)

[lucke]
1

#6 Jo visst kan man bli snurrig på dem. Önskar att det fanns en särskild rått-klinik i Sthlm som hade stenkoll på just rådisar…

pellepojken
1

# 9  Det var banne mej ett storartat förslag !   Glad

[134643]
1

#9 I Västerås också tack! ;)

Vi var iaf hos vetten igår. Det känndes ju bra när det första de sa när vi ringde var "Vi kan ju inte råttor, men ni kan komma hit så får vi kolla på dem" och när vi kommer dit googlar vetten på hur länge man kan ge Baytril haha ;)

Iaf så ska de knapra baytril i 10 dagar. Om det inte är någon förbättring ska vi byta till någon annan antibiotika. Så nu har det köpts hem äppelmos i stora mängder och vi hoppas på att de blir bra :)

CamillaS
1

När jag var till Roslagstull sist med en rossel råtta så fick jag Baytril och Vibranord utskrivet, men sen när jag skulle hämta ut vibranorden på apoteket så hade dom den inte inne så jag fick då byta till Ronaxan istället.

#11 Eftersom du redan provat att ge enbart Baytril så kanske du borde ha fått en kombinationskur denna gång istället. :/

[134643]
0

#12 Mjo antaligen. Men jag orkar inte hålla på och ringa och försöka förklara för en vet. att de borde få en dubblekur. Det är drygt att vara "barn" då ingen tror att man inte kan något alls :( Vi kör på det här i 9 dagar till och sen får vi se hur det går :)

[134643]
0

Uppdatering om läget här hemma då. Baytrilkuren på 10 dagar tog slut, och tjejerna rosslade ändå. Ett till samtal till veterinären och vi fick Vibranord utskrivet, flytande. Det ska vi nu ge i 20 dagar, eller ja, 19 då en dag är avklarad.

Issa bestämde sig för att allt som innehöll medicin var skitäckligt så med henne får jag, hur ont det än gör i hjärtat, trycka in sprutan i munnen på henne. Trots att hon spretar emot och ser helt livrädd ut, stackarn. Men med lite godis efteråt hatar hon mig i alla fall inte, hehe.

Så nu håller vi, än en gång, alla tummar här hemma på att det här hjälpär mina små sötnosar :)

hus-musen
0

Roslagstull är ju inte kunniga.. Kan inte rekommendera dem till någon!
Ska man gå någonstans så ska man gå till Ahlbergs.

Kör en dubbelkur, brukar vara det enda som funkar. Baytril och ronaxan, baytril och vibranord osv.
Baytril är ett bredspektrumsantibiotika och tar mycket men långt ifrån allt!

#14 Hoppas det ordnar sig med tjejorna! Annars kan jag gärna följa med och prata allvar ;)

Qui dormit, non peccat

[134643]
0

#15 Jag bor i Västerås, så det blev djurkliniken :)

Men du får jättegärna komma hit och prata med veterinären åt mig, haha. När vi var där gjorde jag allt med råttorna, jag bar dit dem, höll i dem, de satt på min axel, jag svarade på hennes frågor osv. ändå stirrade hon på min pappa och pratade med honom när hon berättade vad de skulle få för medicin. Han har ingen koll alls så jag svarade på allt hon sa, ändå kollade hon på honom. Vuxna människor alltså ;)

Ruzicka
0

#16 Ååhh, jag haaatar när folk gör så! Nu är jag lite över 20 så folk lyssnar äntligen på vad JAG har att säga (eller nja, nu har jag flyttat utanför Sverige och är därmed invandrare, och då får man tyvärr exakt samma behandling.. men den bittra historien tar jag inte idag), men var gång det händer andra blir jag lika upprörd.

Min lillebror diskuterade religion med min farmor och hon sade bara saker som "jag tänker inte ha den här diskussionen med dig innan du blir äldre och förstår hur saker och ting fungerar". Oj vad jag blev arg då. >.< Det är precis samma sak, att tro att yngre inte kan vara visa eller ha saker att säga de också!

Förlåt för att jag gick OT och postade ett helt meningslöst inlägg. Men jag blir så frustrerad av sådant. >.< Lycka till med rådisarna, jag håller tummar och tår att ni hittar en vettig veterinär så att det kan lösa sig för er snart. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[134643]
0

#17 Äsch, det var väl inget meningslöst inlägg! :) 
Men det är verkligen sååååå drygt. Särskilt när lärare kollar ner på en och säger "Men det är ju du för ung för att förstå", men jag kan förstå om de bara förklarar! Eller när man är på stan, och har köpt en tröja eller något och den som står i kassan kollar på en som om man är efterbliven och frågar sen med typ bäbisröst "Vill du ha en påse att bära hem din nya tröja i?" Gah.

Eller när vuxna sitter och pratar vid ett middagsbord om typ att de vill höja pensionen. Flikar jag in något vettigt svarar de på det och fortsätter sen prata med varandra! Säger de något till mig igen är det något i stil med "Vad fick du lära dig i skolan idag då?" eller "Ser du fram emot helgen som kommer snart?!"

Det är inte det att jag vill vara vuxen, jag är gärna barn ett tag till. Men jag kan faktsikt saker jag med, men det känns ju rätt ovärt att plugga på, läsa och faktsikt tänka på saker när ingen bryr sig ändå. Det enda de bryr sig om är att man får ett A på proven sen skiter de i ifall vi kan det i "riktiga livet" *suck*

Tack, det hoppas vi verkligen med :)

hus-musen
0

Haha ja det finns saker man är "för ung" för att förstå, men det är ju helt beroende på ens psykiska mognad! Har träffat 12 åringar som är mer mogna än vad 35 åringar är liksom.
Avskyr oxå när folk pratar över huvudet på mig, försök få en diskussion med vissa läkare säger jag bara.. Skrikandes Och då är jag ändå en -88 så räknas väl knappast som barn längre haha :)

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#18 Varje gång en lärare säger "du är för ung för att förstå" så betyder det egentligen "jag är för dålig på att förklara detta" har jag insett av egna erfarenheter. XD

Problemet med släkten och familjevänner är att man i deras ögon alltid är ett barn. Vi har den fina traditionen (*ironi*) med vuxenbord och barnbord vid middagen, och jag sitter fortfarande vid barnbordet. Kommer nog göra det tills jag blir 45 tror jag. XD

Jag var cheerleadingtränare för 11-åringar, och folk frågade mig hela tiden om det verkligen gick. De var ju bara barn, det gick väl inte att få 11-åringar att göra som man sade? 11-åringar är ju jättegamla! I själva verket hade vi mycket trevligt tillsammans, och vi hade flera tjejkvällar då vi myste och bara snackade strunt i timmar. Men enligt alla andra var de alltså för små för att kunna umgås med.. Jag kan tänka mig att det är likadant att vara gammal. Att man blir behandlad som att man är lite.. tja, vad skall man säga.. lite "efter"? Det är inte lätt när folk mest umgås med de i deras egen ålder..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.