Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1357 ggr
EmelieGustavsson
0

Ta tillbaks råttor?!

Hej! för ett tag sen hade jag och min pojkvän två stycken hon råttor. Vi bestämde oss för att ge dessa ett nytt hem då vi inte hade tid att busa så mycket med dom. Våran granne fick ta över råttisarna och hon lovade mig att jag skulle få hälsa på och se hur dessa mår.

Flera månader har gått och jag börjar bli orolig.. Jag har frågat ett antal gånger om jag får hälsa på, men alltid är det nått så det inte går. Nu har hon varit "magsjuk" i tre veckor men min pojkvän såg henne ute med sin son och pojkvän förra veckan. Är man ute och går när man är magsjuk?

jag har också frågat om jag kan få se bilder på råttisarna. Först hade hon ingen kamera, mobilen var OCKSÅ trasig. Hon skulle skaffa sig en ny. Nu har hon en ny mobil men har "inte tid att ta kort" (ändå går hon hemma och är arbetslös)

Hon har även lånat pengar av mig som jag inte fått tillbaks. Om hon lånar pengar , hur fasiken ska hon ha råd att ta hand om djuren?!

Förlåt för långt inlägg men vet inte vad jag ska göra.. Jag kan ju inte gå dit och bara ta tillbaks dom..

Jag misstänker att hon sålt dom vidare, för deras bur följde med dom. Hon kanske då sålde buren för att få pengar.

pellepojken
2

Om hon kör en ful stil mot dig så kan du göra samma sak mot henne. Finns det inget skriftligt om övertaget på råttorna så säg att dom bara var utlånade på prov. Hota henne sen med att du kommer ta hjälp av polisen för att återfå dina råttor som var till låns. Polisen har skyldighet att undersöka saken om du ringer dom. Är råttorna utlånade o hon inte lämnar tillbaka dom så begår hon ett lagbrott.  Lycka till.    Glad

EmelieGustavsson
0

nej något skriftligt finns ju faktiskt inte… Sant, kör hon en sån stil mot mig så kan jag vara sån tillbaks. jag vet ju inte om hon tar hand om dom, är väldigt skumt att jag inte får komma dit.  tack :)

hus-musen
1

Polisen kommer inte göra ett dugg för att hjälpa dig eftersom du inte har något skriftligt. Kan du ens bevisa att råttorna och buren är/var dina?

Annars är det väl bara att gå dit och knacka på och stå där tills hon öppnar när du vet att hon är hemma.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Jag tror inte heller att råttorna finns kvar, låter ju mer än lovligt suspekt hela grejen…

EmelieGustavsson
0

Jag blir så himla ledsen bara, jag ville ju bara att råttorna skulle få det bra + att det är nära så jag kunde hälsa på… :(

jag ligger hemma och är sjuk och har försökt och få pojkvännen o gå dit och hämta tillbaks dom. han säger bara "men så kan man inte göra".

nej jag kan nog inte bevisa att råttorna och buren var min / är mina.

Ska jag gå dit och knacka på? eller ska jag låta det va?

mikeiko
4

#5 Men det är klart man kan o.O Det är bara att ringa på och om de öppnar går man in helt enkelt. De har ju redan gjort fel, ni behöver bara bevis för det eftersom de är ruttna nog att inte berätta sanningen för er. Ställ till med en scen och hota med att ringa polisen, samt säg att ni anmält dem för vanvård av djur eller nåt. Dra på rejält, här har ni ju inte direkt nån grannsämja eller vänskap ni behöver ta hänsyn till med tanke på hur den här tjejen redan betett sig mot er.

EmelieGustavsson
0

Nu fick jag ett sms från henne efter jag frågat om jag kan få se kort och hur det går med råttorna:Det går som de går. Ska be en kompis lägga ut på facebook.

Men va?! förra veckan sa hon att hon hade köpt en ny iphone! det finns väl fan en kamera på mobilen hon kan ta med! och vadå: det går som det går?!

Förlåt att jag svär men nu blir jag arg.

mikeiko
0

#7 Ja, det finns kamera, och människan ljuger uppenbart, och dåligt dessutom :P

"Det går som det går" låter inte bra alls, och ger än mer orsak att göra ett oanmält besök…

hus-musen
0

Jo gå dit och ställ till liv om du inte blir insläppt, något verkar ju vara rätt fel..

Qui dormit, non peccat

EmelieGustavsson
0

fick nu reda på att hon "skänkt" bort råttorna och hon hotar med att polisanmäla mig för trakkaserier.

ringde polisen och de sa att detta inte är ett "polisärende" och att jag ska ringa jurist.

Anvariel
1

Rent lagligt så HAR hon ju rätt att ge bort råttorna eftersom ni gett över äganderätten till henne. Oavsett vad ni tycker om saken så har det inget med saken att göra. Hon har lagen på sin sida.

cissi_1993
0

hon är ju galen vem säger hon att hon gätt dom till?

jag tänkte dom kan ju faktiskt ha det bra där dom är om hon har låtit någon annan ta över

EmelieGustavsson
1

jag har kvitto på att ajg har köpt råttorna och hon har ignet som helst papper som intygar att de är hennes. "nån kompis"

hus-musen
0

Tyvärr, men djurärenden är sällan prioriterade, och definitivt inte prioriterade när ord står mot ord och det inte finns några kontrakt eller liknande Rynkar på näsan
Som den pessimist jag är så tror jag att du får samma svar hos juristen, de kan inte göra något.

Qui dormit, non peccat

EmelieGustavsson
0

mh det tror jag också. Hemsk som jag är, kan jag säga att jag lånade ut dem och hon vägrar att ge tillbaks dem?

[Alenzi]
2

#15 Skulle inte denna tråd kunna användas som motbevis då om TS-kontot kan kopplas till dig?

(hemsk situation för dig förresten, beklagar verkligen :( )

EmelieGustavsson
0

jo det är sant. har dock gett upp försöket på att få tillbaks dom.

pellepojken
0

# 10  Det sägs ju alltid olika när en diskussion skapas. Jag gjorde som så att jag ringde min kusins make som är polisinspektör. Om, alltså OM det är så att du lånat ut råttorna till henne o hon vägrar lämna över dom tillbaka till dig så ska du ringa polisen som då ska komma för att ev lösa saken. Dom kan då be att få komma in i lägenheten för att titta o även ta upp en anmälan från dig. Din pojkvän räknas som vittne. Du kanske har foto o film på råttor o bur.           Det där är väl en start sen kan det sluta i Tingsrätten om det skulle viljas sig så.     Gråter

EmelieGustavsson
0

vad händer om hon lämnat dom vidare? :(

Anvariel
8

Jag kanske är extra korkad såhär på morgonkvisten men jag måste säga att jag inte riktigt förstår problemet här. Ni gav bort era råttor till denna person för att ni inte hade tid med dem. Det har ni all rätt att göra men då ger ni också över ägarrätten till denna människa, som i SIN tur också har rätt att ge bort/sälja råttorna om hon så vill. Att hon sedan sagt att ni får hälsa på och kolla till råttorna är inte riktigt relevant. Det finns så vitt jag vet två typer av "äganderätt" när det gäller djur. Man kan ha ett djur som man äger helt (och därmed får göra precis vad man vill med så till vida att man inte vanvårdar djuret eller bryter mot några andra djurvårdslagar) eller så kan man ha ett djur som ägs av en annan men som man är fodervärd åt. Om man är fodervärd ägs djuret helt av ägaren, inte personen som har djuret. Som jag uppfattade din beskrivning så är detta ju ett klart fall av ägande nr 1 - d.v.s. personen ni gav råttorna åt äger råttorna. Om det är så att jag tolkat saken rätt så ser jag inte vad problemet är. Faktiskt. Ni har ju i så fall helt gett över äganderätten, d.v.s. ni har ingen som helst rätt till råttorna överhuvudtaget. Vad ni sedan kommit halvöverens om angående att få "komma och titta till" råttorna för att se hur det går, det är inget som man kan förvänta sig att någon MÅSTE följa. Det är mera något man hoppas att man kan göra för att det vore roligt och trevlig. Det enda ni kan säga är att denna person är otrevligt för att hon inte låter er träffa råttorna/inte meddelade att hon gjort sig av med råttorna. Och det är ju helt sant, såklart. Men det är inte olagligt på något sätt. Att det förstör ER relation, det förstår jag såklart, men att blanda in polis känns väldigt märkligt. Men som sagt, säg gärna till om jag missuppfattat något. Det här var hur jag reagerade utifrån det jag läst här och hur jag tolkade det som skrevs. Jag kan ju ha väldigt fel.

novaasv
0

jag lägger ett tassavtryck här för jag vill gärna veta hur det går.. Rikigt sjuk asså.. Lycka till!

/Mvh Nova

Kaninerna och råttorna.

htto://novaasv.blogg.se

http://hoppkanin.blogg.se

:holmgreen:
1

Kan inte säga det mycket bättre än #20 :-)

EmelieGustavsson
0

Jag har helt enkelt gett upp om att få tillbaks dom. varken polis eller jurist säger att det är någon ide. Det var väldigt dumt av oss att vi gjorde som vi gjorde.

Människan hotar med att anmäla mig för trakaserier (detta har jag pratat med polisen om, och de säger att om hon skulle göra de så skulle de inte bli mer än en anmälan för att det är en soppas liten grej)

Hon hotar också med massa andra saker. men polisen ser inte detta som ett "polisärende".

jag får helt enkelt skylla mig själv. det är lätt att vara efterklok :/

IzaEleonora
0

Har du fått någon klarhet i varför hon lämnade bort råttorna då? :O

EmelieGustavsson
0

behov av pengar sa hon. :/

Lollo86
0

F*n vad ledsen jag blir när jag läser sånt här.. Det känns ju som att hon tog emot råttorna bara för att kunna sälja dom vidare? Annars så borde hon ha pratat med dig innan och frågat om du ville ha tillbaka dom. Fan vilka människor det finns alltså :(

Fridborg
2

Misstag kan alla göra och i ditt fall gjorde du en dålig bedömning angående din granne, men allvarligt, att ringa både polis och jurist känns ju lite överdrivet, hade jag varit din granne hade jag blivit upprörd och känt mig efterföljd. Om jag inte minns fel så gäller även muntliga avtal även om det inte finns några papper om överlåtelsen.

Så jag håller verkligen med inlägg nummer 20.

Hoppas nu att råttorna kom till ett hem där de både får mycket uppmärksamhet och kärlek Glad Och bättre lycka med dina grannar nästa gång

Väl mött/Fridborg.

pellepojken
0

# !9  Om du vill hålla fast vid att du lånade ut råttorna (för att hon var ful mot dig) så är det (kan bli) en polissak. Om du gör en polisanmälan så måste den behandlas. Anmälan mot henne rubriseras i så fall som Olovligt förfogande. Om du får reda på vilken person hon sålde råttorna till så har du ingen rätt att ta tillbaka dom. Men du kan göra upp i godo med dom. Eller så kanske dom har det jäligt bra där. (man får hoppas)  Men saken kanske är utraderad nu.     Köp ett tjog ruttna ägg åt kärringen som tack.    Glad

Fridborg
2

Nu går det ju faktiskt påvisa i och med den här tråden att du avsiktigt skulle ljuga för att få tillbaka dom och i och med ljuga för polisen, vilket bara studsar tillbaka på dig. Det är faktiskt ett brott att ljuga för polisen på det sättet.

Bit i tummen att du gjorde ett misstag och gå vidare.

Och ni andra som uppmuntrar detta: Ni uppmuntrar till brott, vilket i sig är ett brott.

Varghund88
4

Om jag hade varit du så hade jag bitit ihop lite och pratat med henne.

Be om ursäkt för att du "förföljt" henne, förklara att du bara var orolig för dina pälsklingar.

Berätta att du känner dig väldigt ledsen och besviken att hon sålde dem utan att ens våga nämna det till dig tidigare. Berätta att du känner dig sviken och att du känner som att hon bröt ditt förtroende för henne genom dessa handlingar.

Be sedan snällt och artigt om att få uppgifter om personen hon sålde råttorna till. Förklara att du bara skulle vilja ha kontakt med den människan så att du verkligen vet att de har det bra. Berätta att du oroar dig en massa för dem.

Förklara att det verkligen är kära husdjur och familjemedlemmar, och att du bara saknar dem och är orolig för dem.

Förhoppningsvis genom att göra så så kan du i alla fall få kontakt med den nya ägaren till råttorna. Du kan nog inte få tillbaka dem (det kan man inte direkt begära av de nya ägarna som ju säkert inte har en aning om vad som pågick här) men då vet du i alla fall hur de har det osv.

Efter att jag fått det jag ville ha så hade jag nog aldrig mer pratat med den grannen :P

EmelieGustavsson
0

Jag pratade med henne igår och förklarade att om råttorna har det bra där dom är nu så får dom gärna stanna :) bara jag får veta att dom har det bra. Hon blev då väldigt arg och sa att jag var dum i huvudet och att jag har ingen rätt att veta vad hon gjorde med råttorna. jag svarade då att jag blev väldigt ledsen och ville bara veta om de har det bra.

Hon bad mig då att dra åt helvete och sa att jag skulle gå och dränka mig.. Jag försökte då be om ursäkt men det ville hon inte lyssna på.

Nu finns det inget jag kan göra. Jag får helt enkelt hoppas att dom har de bra :/

Falurven
1

#31: Det där låter inte friskt på en fläck tycker jag. Vilken märklig människa.. Förstår inte för något i världen nur man kan beté sig sådär mot någon som vill veta hur sina fd husdjur mår. Näe fy vad förbannad jag hade blivit!

Vad skönt att råttorna är hos någon annan så att dom slipper vara med din granne i alla fall! Hoppas dom mår fint i det nya hemmet :)

Mvh Nathalie

mikeiko
1

#31 Uwäääh vilken människa! Hade hon ljugit smart hade hon ju bara kunnat sagt att "ja de har det bra och mår bra hos sin nuvarande ägare", och that's that liksom. Då hade hon fått dig off her back, men istället beter hon sig som en galen riksf***a -insert angryface-

EmelieGustavsson
0

kan ju säga att jag var inte så glad heller Skrikandes

men jag får hoppas att dom har det bra och nu har jag lärt mig en läxa iallfall..

Fridborg
0

Nu har ju ingen av oss varit där och det finns alltid två sidor av ett mynt…

EmelieGustavsson
0

tänker jag att dom inte har det bra så mår jag bara ännu sämre :/

Praefatio
2

#35 Måste säga att jag tänker samma sak… Jag förstår att man vill veta att djuren man ägt har det bra men man får faktiskt inse att ger man bort ett djur så har man överlåtit äganderätten och då har man inga rättigheter kvar vad gäller djuren. Att tro att polisen skulle göra någonting åt saken tycker jag är naivt och egocentriskt, varför i hela friden skulle de lägga resurser på att ge TS råttor som inte är hennes när det knappt finns resurser att lösa faktiska brott? Folk som blir våldtagna, misshandlade eller bestulna på stora summor pengar får veta att det inte finns resurser att ens påbörja förundersökning… och så vill TS att man ska ta ett ärende om ett par bortskänkta råttor till tingsrätten. Dumheter.

Hade jag varit TS granne så hade jag förmodligen också känt mig oerhört trakasserad. Jag hade förmodligen inte bett henne att gå och dränka sig men jag hade helt klart sagt till på skarpen. Jag har integritet och skulle jag bli trakasserad av alla människor jag någonsin tagit emot djur ifrån så vet jag inte vad jag skulle göra…

Jag har varit med om en liknande sak, men i det fallet gav jag bort en häst (!) till en person som sa att hen skulle ha honom kvar som sällskapshäst resten av hästens liv. Två veckor efter att den nya ägaren fått passet och ägarbytet gått igenom så såldes han vidare. Det är klart att man blir besviken men ger man bort ett djur så får man stå sitt kast. Då är man inte längre en del av djurets liv, man kan bara hoppas att de har det bra.

deeremf
4

#37 Vad jag förstår från TS inslag så gick hon knappt till polisen och dom blev ju inte inblandade mer än att dom sa till henne att gå till en jurist.

Så det TS gorde var att hon knackade på hos grannen. Det är ju så att grannen inte har någon skyldighet att berätta att hon gett bort eller sålt råttorna, men samtidigt så hadde det sparat henne för en massa frustration.

Felet grannen gör är att hon ljuger om det, hadde TS vetat att hon inte hadde råttorna längre så hadde hon det inte blivit lika mycke (vill jag tro) men istället så ljög hon.

Lögnena var fel, jag tror inte hon kände sig så pressad över själva TS beteende utan snarare att hon kände sig pressad över att bli tvingad (mer eller mindre) till att berätta att hon gett bort råttorna.

När hon väl har berättat det så känner hon själv att hon gort och sagt nog.

(klart det här är ju mer hypoteser än fakta men hoppas folk ser mitt poäng)

mikeiko
2

#38 Jag håller med dig, sen så var det ju en del av överenskommelsen (som jag förstått det) vid överlåtandet att de ursprungliga ägarna fortfarande skulle få viss tillgång till råttorna genom att få hälsa på dem ibland. Detta respekterades inte, och det är klart att grannen känner sig trakasserad när de VET hur fel de handlat och dessutom bara ljuger om det… Det är jobbigt att ständigt bli påmind om att man gjort något väldigt, väldigt fel. Skuld och skam som förträngs med lögner :P

EmelieGustavsson
3

om hon bara hade berättat att råttorna varit omplacerade så hade jag inte gått så långt :)

Däremot ljög hon under flera månaders tid, och sålde bara vidare råttisarna för att få pengar.

jag ringde bara till polisen för att få råd, dom gav mig rådet att ringa en jurist. längre än så gick de inte.