Är det inte en black striped roan eller typ blue striped roan eller något ? Trode Black Husky Roan var när det gick ner mer på sidorna typ grå vit päls :-)

Nope, det är inte en black eller en blue, helt fel färg för det.
Skulle gissa på en agouti, är hårstråna tickade?
Han är en striped roan iaf, tycker han har för lite färg på sidan för att vara husky. Men du kanske kan ta någon mer bild från annan vinkel?
Qui dormit, non peccat
Har inte fått hem honom än, ska hämta på lördag
Inte jag som tagit bilderna alltså.
Jag är inte så bra på färgbeteckningar haha, han kanske inte alls är husky, men roan iallafall! Jag tycker inte hans päls ser särskilt tickad ut att bedöma på närbilder, men här är en till iallafall som jag fått. :) Är inte agouti mer brunaktig? Tycker att han ser lite gråaktig/ljusbrun ut.

Den på bild #4 är en black husky roan :)
Qui dormit, non peccat
#6 Vet inte uppfödaren det? :)
#8 Nej, ljusbrun är ingen färg. Jag är rätt värdelös på färger, men om den är tickad är det ju en agouti annars vet jag inte. Mink är mörkare tror jag ^^
Kan det inte vara en tidigt blek Mink då?
Mink finns ju i Mågna olika nyanser
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ser helt klart ut som en mink på min skärm. Mink striped roan.
Åh, jag hade rätt! 
Hon var iaf väldigt söt Cederin! :)
Mink stripe roan och black husky roan
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vilken uppfödare kommer de ifrån *nyfiken*?
Jättesöta är de hur som helst, även jag är tyvärr dålig på färger…
Haha jo de känner nog de flesta till på denna sidan.
En tanke. Eftersom de föder upp råttor. Borde inte då dom kunna vilka färger ungarna är?. De har vanliga teckningar och basic färger.
På min skärm ser råttan gråblå ut med lite "ljusbruna" inslag.
Minkfärgade råttor brukar vara brunare i färgen.
Det finns en gen som kan påverka den svarta gruppens färger och ge gul/orange/rostbrun/röda inslag i färgen.
Teckningen är striped och det är en roan.
#22 vad är det för gen? Det var något nytt för mig
#23 Det finns ingen info om den här "genen" utan det är endast genom mina egna studier som jag har förstått att "genen" verkar ha ett samband med silvergenen och vitfläcksanlaget att göra.
Jag vet inte om eller hur den påverkar roangenen, men det kanske finns ett samband även där.
#25, vem eller vad var länken till för något? :P
ser lite ut som en Havana Hasky Roan
#21 Du kan söka om det, har varit uppe ett par trådar där de diskuterats.
#27 fast havana har röda ögon, den där råttans ögon ser svarta ut
Men annars var det lite likt
//Jacqueline Thawelin
"Lilla råttan omplaceringshem" gav
http://rattor.ifokus.se/discussions/4f4170bed4ebea0555000d89-slatslatrex
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713063b9cb462227047291-jisses
Men man får väl alltid skapa sig en bild själv av de man köper ifrån genom att helst träffa dem och prata igenom deras etik och allmänna kunskaper ordentligt, och kanske även prata med tidigare köpare. Man kan ju inte alltid gå på anonyma kommentarer som enda källa om man själv känner att det är en jättebra uppfödare som man fått fin kontakt med.
Jag håller med bankfack om att det viktigaste är att träffa en uppfödare själv – helst flera gånger! – innan man ens funderar på allvar att skaffa råtta från dem för att vara säker på vad man egentligen tycker om just den uppfödaren.
På det viset kan man verkligen skapa sitt eget omdöme.
Innan jag skaffade råttor första gången så åkte jag runt till flera olika uppfödare för att se vilka jag gillade och för att skapa mig en bild av hur jag trodde att en uppfödare av råttor skulle vara överlag (klart jag hade en bild innan men eftersom jag aldrig hade haft någon riktig kontakt med råttor eller råttfolk tidigare så hade jag ju bara läst mig till en bild och var inte säker på att den var rimlig).
Detta gjorde att jag hittade en uppfödare som jag är grymt nöjd med och som jag efteråt bara har blivit bättre och bättre vän med och hon är alltid där för mig.
Efter att jag hade skaffat mina första råttor så har jag fortsatt hälsa på och träffa uppfödare. Det känns bra att veta om och känna flera de gångerna man ska utöka flocken.
Om man tar sig tiden att verkligen träffa och prata ordentligt med tilltänkta uppfödare så burkar saker inte gå fel i min erfarenhet :D
Och då behöver det inte spela så stor roll vad andra säger. ;)
Oj.. Det verkar ha varit väldigt mycket negativ kritik mot dem. :/ Jag vet inte riktigt hur jag ska ta ställning faktiskt.. Kullen vi ska ta ifrån verkar ju sund, föräldrarna är från uppfödare och egen uppfödning. Sen vet jag inte alla detaljer, jag har pratat med dem länge via mail och jag fick ett riktigt bra intryck då. Därför blir jag lite förvirrad då jag hör det motsatta här..
I bakgrunden på bilderna ser man ju små fågelburar till råttorna med ingen inredning i typ… hmm
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#33 Om jag hade varit du så hade jag åkt och hälsat på!
Helst utan att träffa bebisarna med en gång. Åk dit och prata med själva människorna en timme eller två så vet ni hur ni känner för dem sedan. När ni verkligen vet vad ni tycker om människorna så kan ni hälsa på bebisarna också för att se så att ni verkligen passar med de bebisar ni valt (kom ihåg att det inte är du som ska välja råtta! Det är råttan som ska välja dig! ;) ).
Tro mig – om bebisarna plockas fram med en gång så blir man väldigt distraherad och glömmer allt annat *skratt*
- och då blir det lätt att man tar bebisarna ändå fast man kanske inte tyckte så mycket om människorna som man egentligen borde.
I mina ögon ska ju uppfödaren bli en slags "ingift familj". XD Du adopterar ju en ny viktig familjemedlem från dem, så bra kontakt med uppfödaren är verkligen ovärderlig. :)
Så det är alltså mitt råd: Åk dit om ni är osäkra! Så blir ni ju säkra istället. :D
Det är så att vi har tingat ungarna redan för en avgift och det är bindande. Dumt förvisso, men vi känner att vi tar dem iallafall. De får oavsett ett bra hem hos oss och så får vi helt enkelt se hur det går. Tågen är liksom bokade imorgon för flera hundra dessutom, menat för att vi ska hämta dem. Det kan säkert bli väldigt fina råttor ändå tror jag. Det enda jag har farhågor för är deras hälsa om de inte vet sjukdomshistorik i stammen och så. :/ Mer vill jag inte uttrycka mig offentligt om uppfödaren. Jag litar helt enkelt på att det blir bra bara.
Återstår bara att ta reda på vad min har för färg!