kattallegiker behöver råd
Hej!
Jag är allergisk för katter. Reagerar med rinnig näsa, nästäppa, kli i ögonen och tungandad. Reagerar dock inte på alla katter utan främst den katt jag hade när jag belv allergisk (den bor nu hos min mamma) annars är det ok så länge jag inte har dem på mig eller händer i ansiktet.
Kan det vara ok att skaffa råttor? Bor i holland och har kollat med djuraffärer och några uppfödare, men de lånar eller hyr inte ut råttor. Har nu en kompis som vill bli av med sina 2 råttbebisar då de ska flytta. Är det värre med bebisar
Har ni några tips på vad jag kan göra eller någon i smma sits
Tacksm för svar snabbt
Hej!
Vad roligt med någon annan som bor ute i Europa! Själv håller jag till i Tyskland, på gränsen till Holland ungefär. ;)
Jag kan inte hjälpa dig med din allergi, det är ofta väldigt mycket beroende på djuren som individer också, och inte bara art. Rent generellt kan man väl säga att de flesta reagerar starkare på hanråttor än på honråttor, men jag har även hört om de som reagerar starkare på honor, så det är inget "säkert kort" att skaffa honor och tro att man skall reagera mindre på dem.
Vad jag kan rekommendera dig till, är att strunta i zooråttor och bara fokusera på uppfödare. De råttorna är oftast mycket trevligare och de lever längre. Jag vet att min uppfödare tar tillbaka råttor om det skulle visa sig att det inte funkar pga allergi eller familjeförhållanden etc., och jag är övertygad om att du kan hitta en uppfödare som gör samma sak där du bor också. De flesta uppfödare är måna om sina djur och vill inte att de skickas mellan ägare till ägare på grund av sådant. Annars kan du ju åka och hälsa på uppfödaren och gosa med dennes råttor så nära du bara kan - ha råttan innanför tröjan, sticka in näsan i pälsen och gosa etc. etc, så kanske du känner om du får några problem. ^^ Uppfödare har ofta många råttor, så det blir väldigt koncentrerat där. Det kanske gör att du reagerar mer och snabbare än vad du gör om du bara träffar några råttor.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Allergi är ju individuellt, så det går inte att svara på.. Sambon tål inte katter och han tål inte råttor heller tex. Jag klarar katter om jag inte har dem i ansiktet och tål råtthanar. Inte råtthonor eller små bäbisar.
Men om du har en kompis med råttor så kan du väl åka dit och prova hur det känns?
Qui dormit, non peccat
Hej!
Har ju varit hos dem ibland men, det är ju inte så långa stunder och då har det gått bra, men de ska flytta om 2v och behlöver någon som tar dem nu och jag kan ju inte ha dem 1v och sedan upptäcka att det inte funkar och ge tillbaka till dem igen.
Tack för era svar hoppas på fler

Annars har du ju allergitabletter och sprayer, tvätta händerna så fort du hållt i dem och ha dem inte i ansiktet eller i sovrummet. Köp en billig luftrenare (kostar typ 500-600 svenska kronor) och torka ur burarna varje dag så kan det ju funka. Men det är ju inget jag kan lova liksom.
Qui dormit, non peccat
#3 Varför kan du inte det..? Är det bara jag som är väldigt naiv, eller? XD Om hon dessutom är din kompis borde det ju gå att lösa på något sätt tycker man..
Annars håller jag kvar vid att du borde vara med råttorna så mycket som möjligt. Hälsa på hos din kompis lite extra innan råttorna behöver flytta. Gosa "nära" med dem som jag föreslog. Stanna lite längre. Jag vet inte hur gammla ni är/hur bra kompisar ni är, men du kan ju försöka att sova över också kanske. Försök vara runt råttorna så mycket som möjligt, och efter det känner du nog om du kommer få problem eller inte. ^^ Annars är tipsen #4 ger dig bra om du bestämmer dig för att skaffa råttor. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
tack för era svar.
Ska höra om jag kanske kan sova över där en natt och se.