Funderingar - svar uppskattas!
Jag sitter och tänker på lite saker, och svar skulle uppskattas. det är lite olika grejjer men det kändes onödigt att göra flera trådar för varje fundering.
1 - Hundmat, man ska ju ge hundmat av en bra sort för att blanda ut i sin foderblandning. Och den ska vara runt 15% - Varför? ju lägre desto bättre? eller ska det vara mer? är det protein halten? och hur mycket av hundmaten ska man blanda i tunnan?
2 - är plastautomater cancer framkallande? Jag låter säkert sjuk, men känner att det kan vara en ide att skippa sådana om det bara minskar chansen för cancer lite
3 - Jag vill gärna veta hur pass gamla ungar ska vara och vilken vikt osv, vill drilla in i huvudet så jag kan det utantill. Känns som något jag tycker är viktigt att veta
4 - Finns det NÅGON som skulle kunna tänka sig att utbilda mig via nätet om råttor? hårlag, beteende osv. Jag vill lära mig ännumer, vem vet någon dag i framtiden kanske jag vill försöka mig på avel då jag anser att jag kan nog ( det kommer dock dröja ett bra tag… föredrar igentligen att ha avelshannar endast. men det stoppar mig inte att lära mig mer om råttor, så jag vet vad jag kan erbjuda andra uppfödare ).
5 - Om en råtta misstänks att inte veta HUR man dricker ur en automat, hur bör man gå till väga då? vet inte om det bara är så att han dricker då man inte ser, eller om det verkligen är så.
6 - Vad är för mycket stimulans för en liten råtta? ( bäbis ), kan man gå runt med den på nya ställen ofta eller bör man ha x antal hemma dagar/timmar så hjärnan får vila från nya utryck?
7 - Har nån någon aning om det finns nåt program för att kunna kartlägga föräldrar osv för djur? tror det skulle underlätta och göra så man kan göra en bra 'grund' om man ska avla med sina råttor. Kanske också så att i samma program att man kan ha chansen att skriva in notiser om vad den och den råttan dog av osv.
8 - Jag har blivit frågad att vara med i en husdjurs presentation i sommar, har ni tips på vad jag bör tänka på? Detta är vad jag sjäv funderat på och sagt att jag vill ha hittils…
- Handrengöring för att slippa smitta
- alla mina goa råttor ( alla är goa men.. ;) )
- Ett område där jag kan gå undan med djuren om det skulle bli för mycket för dom.
- en 'husdjurs första hjälpen' låda
1, Hundmat. Med 15% menade jag mängden av hundfoder i den totala blandningen. Delar av grunden kommer härifrån www.shunamiterats.co.uk/ men jag läste en period en massa om råttmat och minns inte vart jag plockat allt. Har det som guidelinje generellt, sen får man ju blanda efter vad fodret innehåller, ålder på råttor osv. Rekommenderat hundfoder jag läst är James Wellbeloved senior, lamm och ris tror jag. Provat och råttorna gillade det. Har också gett tex Orijens foder. Poängen med ett seniorfoder är att protein och framför allt fetthalten är lägre.
Men jag är ingen expert, den som kan mer får gärna fylla i.

1. Hundmaten bör ligga på 10-15% proteinhalt, råttor är inte rena köttätare. Och det är inget man måste ha i råttmaten, men det är ett bra tillskott om man inte ger kött annars. Eller så väljer man ett foder med fisk eller kyckling som jag gör eller torkad blodpudding.
Hur mycket du ska blanda i beror ju på övriga ingredienser, en tunna är ju inte särskilt beskrivande ;)
Brukar köra tex en näve hundmat, tre nävar musli, en näve hårdbröd, en halv näve nötter osv.
2. Plastautomater för människor får inte släppa ifrån sig cancerframkallande ämnen, vet inte om det är reglerat för djur oxå. Troligtvis är det reglerat.
3. Varför hänga upp sig på vikter? De skiljer sig så mycket beroende på linje och avel. Vad menar du med pass gamla?
En nyföding bör ligga över 4-5 gram, en 3 veckors unge runt 50 gram, en 5 veckors unge minst 80 gram, en 8 veckors unge 120-150 gram och därefter börjar det skilja sig på honor och hanar. Men det är viktgigare att titta på linjen och storleken på ungarna, är de långa, korta, tjocka, smala osv.
4. Är ingen expert, undrar du över något så svarar jag efter bästa förmåga. :)
5. Då ställer man fram en vattenskål och ser om han dricker ur den eller sätter honom själv i en bur med en vattenflaska och ser om innehåller krymper.
Men de flesta råttor lär sig snabbt om man duttar på kulan med fingret och visar att det kommer vatten eller låter andra råttor visa hur man göra.
6. När det blir för mycket kommer de att gå undan själva. När de börjar sova lite överallt eller när de verkligen studsar upp och ner och är sjövilda kan det vara en bra ide att sätta ner dem i en bur och låta dem lugna sig, äta, dricka vatten osv.
Släpar med mig mina oavsett ålder, ju tidigare du övar dem desto bättre, då får du stabila råttor.
Har inga vilodagar, men när de verkligen varit aktiverade och sett mycket nytt brukar jag lämna dem i fred ett par timmar, de sover som stockar då.
7. Finns en del köpe-program som är till för hundar och katter egentligen, men vet inte om det finns något bra gratisprogram. Kolla med Zickan eller Terato, tror det var någon av dem som hittade ett hyggligt gratisprogram men är inte säker.
8. Handsprit kan vara en bra ide, men funkar sällan eftersom inte alla vill sprita händerna innan de klappar. Plus att hela salen är full i "skit" ändå och det sitter på kläderna.
Stabila råttor är ett måste, och gärna så pass många att de kan "jobba skift", dvs, kunna ligga själva och dricka och äta i lugn och ro och sen gå ut och träffa folk.
Gärna frukt och grönsaker med mycket vätska, de blir lätt uttorkade om de stressas. För det är en stress med så många människor.
Håll utkik efter tecken på att de inte vill, du vill inte ha en less råtta som börjar markera i fingrarna på folk. Syns oftast att de börjar resa pälsen och är sprattliga.
Och akta små barn, de vill jättegärna hålla och kan hålla om man själv står brevid och kan fånga råttan. Inte kul om den smiter på en mässa. Har du koppel så är det ett plus!
Information och bilder på råttor brukar folk tycka är roligt, lite leksaker osv.
Qui dormit, non peccat