Hur går en parning till?
Hejhej, jag med mitt avelintresse har funderat på en sak, nämligen exakt hur en parning går till. Då menar jag mer detaljerat, vi säger att honan är i höglöp, para dom sig med en gång, eller kan det ta någon timme, trots det? Nosar dom först på varndra, tvättar varndra?
Jag skulle också uppskatta om någon kunde lägga upp någon bra video när två råttor parar sig. :)
(Jag vill helst inte ha några länkar till artiklar här på rif, har läst alla^^)
Och så är det en till grej jag undrar, om man sätter ihop en hona och en hane i en bur, så får de vara med varndra i flera dagar, är honan garanterat dräcktig då, efter någon vecka eller så? Eller kan det vara så att de inte parar sig, även fast honan löper?
Lugn bara, jag ska inte börja para råttor nu huxflux, tycker bara att det är intressant. x)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Har ingen video, men kanske finns på youtube?
Om honan är i höglöp så är det lite sniff, honan spänner upp sig alternativt skuttar iväg en bit och hanen försöker hoppa på och juckar i 2 sekunder och så är det klart. Sen fortsätter det så, hanen jagar, sniffar honan rör sig lite, ställer upp sig och så får hanen jucka igen i 2 sekunder. Råttorna parar sig många gånger under en kort period, men det är inte säkert att det blir några ungar för den sakens skull. Det finns inga garantier för dräktighet.
Att de går tillsammans under flera löpperioder garanterar inte heller dräktighet.
Om honan inte är i löp så kan hon bli aggressiv och jaga iväg hanen, bita och sparkas och ha uppburrad päls.
Det kan hon göra ändå om hon inte vill para sig fast hon löper oxå.
Det kan även vara så att de inte parar sig alls fast hon löper, hanen kan vara ointresserad eller så är honan det av någon anledning.
Qui dormit, non peccat
Tack så mycket! :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Och nu pluppade e till fråga upp i huvudet; Är "vaxpluggen" som kommer fram efter parning vitvitvitvit? Eller är den mer gulaktig, för det känns ju lite mer naturligt? :)

Om man nu ens ser den där vaxpluggen så är den inte kritvit, den ser ut som en ljus vaxpropp. :)
Qui dormit, non peccat
Men när kommer den fram, precis efter parningen eller någon timme efter eller så? Och hur länge är den där?

Vaxproppen bildas när råttorna är färdiga, men honan kan väl pilla bort den rätt omgående om hon vill det. Eller så får en del honor ingen vaxpropp alls, har haft honor på parning där det har blivit ungar men någon vaxpropp har inte kunnat hittas eller ses.
Vet faktiskt inte hur länge den kan sitta, allt från ett par minuter till uppåt några timmar antagligen.
Qui dormit, non peccat