Dräktig ung råtta?
Hej!
Min sambo kom hem med en jätte fin råtta åt mig för snart 2 veckor sedan (11/11) som han köpt i en djuraffär.
Jag börjar nu misstänka att hon kanske är dräktig då hon var slank och fin från början och blev något rundare för en vecka sedan, men det trodde jag berodde på att hon fick bättre mat än där hon kom från.
Fast i förrgår började hennes mage hänga lite väl mycket när hon stod upp mot inredningen i buren + tuttarna syns tydligt. Samma kväll vägde jag henne och då visade vågen 144g.
Idag inbillade jag mig att magen växt och vägde henne igen och nu visade den 158g.
Hon är nu ca: 10 veckor gammal och i djuraffären där hon kom från hade dom bara honor. Dock hade dom fått in råttorna samma dag som sambon köpte henne så vi vet inte hur hon bott innan…
- Kan det vara så att hon är dräktig?
- Om hon nu är dräktig, ska hon ha någon extra mat?
Hon får redan dagligen matrester av oss /el. ibland barnmat, sedan färskfoder i form av grönsaker /frukt ibland. Barngröt med äggula till frukost någon dag i veckan.
Blir så orolig, var inte alls så här jag hade planerat det. Vet verkligen inte hur man ser skillnad på en bebismage och en tjockismage. Har haft flera råttor tidigare men aldrig fått någon kull.
Problemet är att hon och kompisen nyser lite med (vi är förkylda här hemma), så tror att vi skulle behövt åka iväg till vetten med henne när pengarna kommer, men går det om hon är dräktig? Tänkte på stressen osv…
Har testat att ge rooibos och det har hjälpt en hel del, men som sagt nyser hon fortfarande…
Jag ska försöka ta en bild på hennes mage imorgon och lägga upp här.
Den enda någerlunda bra bilden jag har på hennes mage är en vecka gammal och man ser inte så mycket, men den är i alla fall tagen från sidan. Bilden är klickad den 16/11:
Tacksam för alla svar och all hjälp!
Mvh,
Catarina
Om tuttarna syns så är hon förmodligen det, om du ska till vet. så kanske du kan lämna ena råttan hemma om hon stressar mycket i transport? Och berätta att du har en till hemma som är dräktig.
Extra mat, ja allt näringsrikt :) Jag har gett mina hela ägg med skal och det äter dem gärna upp också. Vad har du för Torrfoder?
Hon kan nog vara dräktig ja, min syster hitta en råtta utanför överbys köpcentrum på parkeringen som hon sen fick ta med hem och han var slank o fin, dock visade inga tecken på dräktighet försen min syster började höra pipljud i buren.
Det händer väldigt ofta att honor och hanar transporteras tillsammans till djuraffären eller när deföds upp innan de ska till djuraffären. :/
// Stephanie och hårbollarna 
Hon kan mycket väl vara dräktig. Ge henne färsk mat varje dag med kolhydrater, proteiner och fett.
Jag skulle vänta med veterinär om de bara nyser lite. Se till att de har varmt och skönt i buren och ge nyttig mat med grönsaker.
Bor hon med en burkompis? Hur stor bur har de? Om buren är stor med många hyllor eller om det bor många råttor i den så behöver den dräktiga honan bo i en bättre anpassad bur när hon kommer att föda. Hon ska inte kunna föda på någon hylla eller annan osäker plats så att ungarna kan ramla ner mm. Om du haft henne två veckor så kan ju i princip föda när som helst, men hon borde i så fall ha en stor mage nu…
Ja, dom nyser bara. Har lagt mitt öra mot deras sida och man hör inget rossel eller liknande, bara hjärtat som slår. Så tror nästan dom blivit smittade av oss. (om dom nu kan det)
Hon har en burkompis och bor i ett terrarium på 100x50x50cm, men hängmatta och en fastbundet hjul i taket för att få lite klättermöjligheter. Vi håller på att ordna en möbel till dom som dom ska få flytta in i när det är klart.
Hon håller på i deras hus på marken och bär in material där inne och fixar.
Tog lite bilder i natt på henne, men tyckte inte att tuttarna syntes lika bra nu som dom gjorde för någon dag sedan (?) Dock får hon två stora bulor på sidorna när hon lutar magen mot något.
Ska väga henne ikväll igen och se vad hon landar på då.
Slänger in olika bilder så ni kan se magen på henne. Ibland ser den stor ut och ibland inte.
Idag har vi haft henne i 13 dagar.
Mvh,
Catarina
terrarium är ju inte optimalt för råttor. Hjul ska man absolut inte ha till dom. En stor fågelbur skulle vara superbra :)
Dessutom då en lägre ensam bur till exempel duna kanske? åt henne om hon är dräktig.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#6 Ja så ser inte mina honor ut när de lutar sig mot något, skulle nog gissa på dräktighet :/
#8 Vi har haft det lite kallt och dragit här hemma, därför som vi valde att hand om i terrarium nu i början nu när dom var små.
Som jag skrev är hjulet fast bundet, så det snurrar inte,men dom älskar att sova i det och klättra på det :)
#10 Ahh okej såg inte det 
//Ellie
Jag tycker inte riktigt att det ser ut som en bebismage, men å andra sidan har jag inte haft någon kull. Men kan tycka att mina råttor kan antyda att få den formen om de lutar sig på något väldigt hårt. Dvs en kant av något slag. Jag vågar inte säga nej heller om det är så att hon nu har tuttar för då är hon ju troligen dräktig.. Hoppas det går bra om det är så att hon är det. Ge henne mycket proteinrikt och nyttigt fett så ska det nog gå bra.
#12 I bild #6 så lutar hon inte magen mot någonting. Jag satsar på bebisar.
stackars lite dock :(
//Ellie
#11 Ingen fara :) Därför vi ska göra om ett vitrinskåp åt dom med galler istället, men vi har haft en del på balkongen och fixat så dom har fått vara i terrarium då så att dom inte skulle bli dåliga.
Jo, tycker synd om henne om hon nu skulle få bebisar… Hon är bara en bebis själv. Så om fallet är så så hoppas jag att allting går bra.
Men då får hon ha lite extra fet mat och ska koka ägg till dom idag med, så får vi se om hon stigit mer i vikt ikväll.
Mvh,
Catarina
#15 lycka till!! :)
//Ellie
#16 Tack! Uppdaterar här sedan om det blir något eller ej :)
Är typ 99% säker att hon är dräktig. Och kan föda inom en vecka tillochmed! :o Mina tjejer såg ut sådär och födde en vecka efter, "bullorna" är ju ungar förmodligen och dem såg ganska stora ut
Vägde henne för en timme sedan och nu vägde hon 164g.
Så hon har gått upp 6g sedan 22.30 igår kväll.
Mvh,
Catarina

Ser ut som att hon kan vara dräktig.
Vet inte hur mycket du vet om råttor, men jag tipsar om denna artikel http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta#articles-1
Hoppa helt enkelt över parningsbiten, du har ju hittat råttan liksom.
Qui dormit, non peccat
Sätter en tass här, gissar också på dräktighet även om jag endast haft dräktiga möss, men det ser likadant ut. Tror dock det tar iaf en vecka till eftersom magen är rätt liten, antingen det eller att hon får små bebisar/liten kull pågrund av maten hon fått på djuraffären.
I vilket fall; lycka till! 
Honan är nog dräktig har en dräktig hona hemma nu och dom har väldigt lika magar :)
ge henne mycket näringsrik mat ganska mycket brocolli och annat gott :)
tänk på att hon kommer äta nästan hela tiden då de mästa av maten som honan äter går till ungarna i magen ^^
#20 Har ju haft råttor tidigare, dock aldrig avlat på dom, så tack! Ska läsa igenom det ikväll :)
#21 Tack så mycket! Jag tror nästan själv också att hon ska ha bebisar.
#22 Jo, äta gör hon nästan konstant ^^
#23 haha ja ^^ hoppas att allt kommer att gå bra och hälsa tjejen från mig och Soya (min dräktiga hona :) )
#24 Det ska jag göra! :D
Jag hoppas med att allting går bra, min lilla snutta ju 
#25 Förstår de :) om du behöver råd så kan du gå in på länken här http://porlamarkens.webs.com/omavelochuppfdning.htm
Jag har en råtta som har liknande mage som henne, men då mest bild 1 och 3.
Min hona har aldrig varit dräktig, men det utesluter ju ingenting när det gäller din tjej.
Sätter en tass för att se hur det går.
Tass, vill se hur det går :)
//Forgetful
Uhh…och anmäl djuraffären! Det handlar antagligen om en syskonparning och att kullen separerats alldeles för sent!
Tror inte att djuraffären kunde göra så mycket, då råttan kom från Imazo samma dag som vi köpte den. Dock ska jag ringa dit och säga ifrån om det nu visar sig att hon är dräktig…
Har aldrig avlat på råttor så jag vet ju inte, men jag tycker det ser ut som de bebiskulorna som alla pratar om och visar bilder på.
Hursomhelst, lycka till med allt och hoppas att allt kommer gå bra! :)
#30 Gör det, då djuraffären borde vara sjukt måna om att INTE sälja dräktiga bebisar :/ Kan de åka dit på rejält.
Hejsan,
här kommer en liten uppdatering!
Jag börjar tvivla på att hon är dräktig, känns som att hennes ballongmage har "pumpats ut" och blivit normal, typ :) Dock äter hon fortfarande rätt mycket och har börjat putsa sig där nere, men som sagt, hon ser inte ut att ha den "bebis-magen" längre.
24/11 vägde hon 164g på kvällen
1/12 vägde hon 186g på eftermiddagen
Och idag har hon bott hos oss i 20 dagar.
Så förhoppningsvis blir det inga bebisar iheller, men om en vecka vet vi med 100% säkerhet :)
Mvh,
Catarina
#34 håller tummarna att det inte är en kull :)
//Ellie
Det vore väl skönt om det vore falskt alarm!
Japp, det vore jätte skönt, så det håller vi tummarna för att det är! Fortfarande inga bebisar i alla fall 
Slänger in en bild på deras nya bur som vi gjort.
Dock är den inte färdig inredd ännu som ni ser, men jag har helt fått hjärnsläpp och noll i inspiration. Men ska ned i källaren och rota igenom råttsakerna vi hade för några år sedan och hänga in där :)
Tack för all hjälp här inne vi fått med våran tös :)
Mvh,
Catarina
Härligt att både ni och hon slapp! :D
Hihihi, vad förnärmad hon skulle bli om hon fick höra att alla trodde hon var på tjocken när det bara var hennes vanliga mage, hihii! ;)
Men vad skönt att allt slutade bra. :)
Hade du börjat planera för bebisar och sånt eller tog du det bara lugnt?
#41 Haha, ja, stackaren. Hon som bara blev en tjockis för godare mat än i djuraffären ^^
Nja, kanske inte jätte mycket. Hon fick ju bo kvar i terrariet som dom bodde i då för att det nya var mycket högre i höjd. Sen fick hon lite mer protein och sådant i maten som jag fick tips på.
Men klart att jag trodde det skulle bli bebisar, då det såg så ut på henne, så det var jag inställd på… Men är glad för att det inte blev några, då vi inte vill ha några ungar + att hon själv bara är ett barn ju och super busig av sig :) Känns skönt att vi & hon slipper det ansvaret :) Och jag kan nu pusta ut och inte oroa mig mer för att något ska gå snett :)
gud så skönt! :D jätte fin bur du hade gjort också :P
" Skendräktighet
En hona kan bli skendräktig. Då går hon upp ca 50-60 gram under de första 2 veckorna och magen blir större. Men den tredje veckan minskar magens omfång igen och hon går tillbaka till sin sin ursprungliga vikt utan att få några ungar. "
http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta#articles-1 :) kanske bara var det!
Majji. :) http://www.nattstad.se/twentyseventh
skööönt att inte hon blev dräktig på riktigt
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3