Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1411 ggr
brunkee
0

hjälp fort!

hej, köpte en hona för 5 dagar sen, och den är verkligen snäll o så, men när den ligger i sängen typ, så kan den "slå" med huvudet liksom fram o tillbaka hela tiden, varför???????

linoleum
0

Hoppas inte du köpte EN råtta? Eller att det åtminstone finns en till hona med henne i buren.

[lucke]
1

För att besvara TS fråga: Är råttan rödögd? Så att den isf "skannar av" omgivningen pga att rödögda råttor ser väldigt dåligt.

brunkee
3

har 3 st, vet att det är lag :) men vaför gör den så??

brunkee
0

nej den är inte det, och man hör att den andas lite tungt ibland ? :(

linoleum
0

Hmm.. det enda jag kan komma på är att det skulle kunna vara något med underlaget kanske? Låter ju som att en annan skulle ha allergi nästan..
Har bara haft förkylda råttor att "diagnostisera" tidigare :/

brunkee
0

testat olika :(

Fridborg
0

Är jag het ue och cyklar när jag säger snedskalle?

Fridborg
0

Ärligt talat, vi kan bara sitta och gissa här tills vi blir gråa i huvudet, men verkar hon väldigt sjuk är det ju självklart att hon ska till veterinär.

brunkee
0

ja håller med dej, tänkte ju på det…. jo ska bort til veterinären med henne, det är ju bäst, men någon måste ju veta. eller?! :O

Fisfia
0

Du kan inte spela in det på en film och lägga upp här? Det är lite svårt att förstå vad hon gör på din beskrivning. Men jag tycker det låter som att det kan vara hicka bara. För hon gör det inte hela tiden eller?

brunkee
0

slärmen är sprucken på telen kan inte, men nästan hela tiden :(

Fridborg
0

#11 Fast det är väl kameralinsen som måste vara sprucken, du kan ju fortfarande spela in ändå?

Fisfia
0

#11 Hm, om hon gör så nästan hela tiden är det nog ingen vanlig hicka heller. Är hon pigg och äter eller slö?

brunkee
0

lyckas ju inte ens sätta på kameran :P ser ingetning på mobilskärmen överhuvudtaget. men man kan tro att råttan är årets rockare, :P den håller på med huvdet som f*n :P

Fridborg
0

#14 Aldrig sett mina göra det :/

Låter ju verkligen inget bra, å andra sidan kan det vara en total banal grej, det är råttor vi pratar om, ibland tror man dom e dödssjuka så har de bara hicka :P

brunkee
0

det är den piggaste av alla,  den klättrar bäst med haha, riktigt matvrak ;)

hus-musen
0

Låter väldigt konstigt på din beskrivning faktiskt..  

Om råttan vajar med huvudet från sida till sida så skannar hon av omgivningen för att få en bild vart saker och ting befinner sig.

Går hon konstant och lutar med huvudet så har hon öroninflammation, eller i värsta fall hjärnblödning/tumör som trycker. Du behöver ta henne till veterinär.
Andas den tungt oxå så är den med all säkerhet sjuk och behöver veterinärvård. Lungproblem är inte ovanliga, jag antar att du har köpt en zooråtta för annars skulle din uppfödare kunna svara.

Qui dormit, non peccat

CamillaS
0

Du kan inte spela in med nåt annat då? Nån digitalkamera kanske?
Det första jag också tänkte på var att hon skannar omgivningen och är rödögd.
Vad är hon för färg?
Håller hon huvudet snett åt ena hållet? Isåfall kan det vara snedskalle.
Annars är det något annat.

mikeiko
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gör råttan såhär? I så fall är det bara att den scannar omgivningen. Jag har själv en svartögd råtta som gör detta.

Fridborg
0

UNDERBART

brunkee
0

den råttan på klippet, svajar ju sidleds med huvudet, min går ju fram o tillbaka, som den nickar i 120 km/h timmen känns det som!

Allamej
0

Varför får jag epilepsi i huvudet när du säger så?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mikeiko
1

#21 Aldrig hört talas om något liknande, har hon andningproblem? Rosslar? Åk snarast till veterinär med henne hursom!

hus-musen
0

Funderar oxå epelepsi? Har hon några andra ryck i kroppen, rör sig konstigt? 
Har du varit hos veterinären än?

Qui dormit, non peccat

brunkee
0

väterinären sa att den var okej, sa inget mer :S

[134643]
0

#25 På telefon då eller? Säg att råttan låter konstigt viilket den inte borde göra och att den rör på huvudet konstigt. De kan omöjligt säga att den råttan mår bra. Annars ringer du en annan klinik ^^

CamillaS
0

#25 Var det en kunnig rått veterinär?

brunkee
0

dom varkunniga ja… men nu bajsar den grönt ochså?

[134643]
0

Fått mycket sallad i det senaste eller annan grön mat? 

Hur är det med henne nu? Rör hon fortfarande huvudet konstigt? Har du pratat med vetten/någon annan vet? :)

hus-musen
0

Grönt kan tyda på diarre, något som är väldig farligt för råttor. Äter och dricker hon normalt? Gett något grönt i kosten som kan ha färgat bajset?

Qui dormit, non peccat

brunkee
1

heej! vetten tyckte den var helt okej, kostade endå bara 250 så, det är ju lungt, gött att höra att den mår bra ju :)  inte så mkt sallad denna månad, lite gurka, Torrfoder med grön del i däremot, gröna runda platta saker :P det kom plösligt dock. nu är den borta hos en kompis och vilar lite, då den antagligen kan vara förkyld, bäst så inte hon smittar den andra isf, den har fått lite  te osv, dock köpte jag godis till den, men röda,gula,gröna och oranga delar i . den håller inte på med huvudet längre iaf.