Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 781 ggr
Lina
0

Råtta på prov?

Min pojkvän vill jättegärna ha en råtta men jag är/var allergisk och jag undrar ifall det finns någons som är villig att låna ut så man kan få ha råttan på prov innan köp för att se om jag klarar av det.

Det gäller främst i nv skåne men hela skåne är intressant.

[Alenzi]
2

Det finns många uppfödare och råttägare som gärna öppnar sitt hem för de som går i råttankar; hade ju kunnat vara en början att åka hem till någon med råttor och se om du reagerar? =) (Det finns en tråd här på RiF någonstans med kontaktuppgifter) Sen rekommenderar jag att läsa på en hel om råttor innan ni bestämmer er, man blir förvånad över hur mycket där är att tänka på - till exempel är det ett stort no-no att bara ha en råtta; minst två behöver de vara.

hus-musen
0

Finns en del uppfödare i skåne, kollat med dem?
http://rattor.ifokus.se/articles/4d715692b9cb4622210687f9-uppfodarlista
Och som alenzi säger, det är lag på att råttor ska hållas flock, så minst två ska ni ha.

Qui dormit, non peccat

Lina
0

Han har haft råttor tidigare så allt sånt har han koll på.

Jag tänkte mer på om man hade kunnat låna hem djuren i ett par veckor för att se ifall jag klarar av att leva med dem i mitt hem =)

Marsvin klarar jag absolut inte av, inte hamster heller, kanin är rätt så okej men råtta har jag ingen aning om jag klarar eller inte.

Zolah
0

Det kan bli jobbigt för ägaren att låna ut sina råttor, och vad skulle hända om du skulle reagera alldeles för starkt på råttorna?

Hanar bör du nog akta dig för , då dom flesta reagerar mest på dem

Lina
0

Skulle jag reagera på råttorna skulle jag lämna tillbaka dem, det va det som va hela tanken med att ha råttorna på prov.

chade
0

Vart i nordvästra skåne bor du?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lilith
1

Hittar ni ingen som vill låna ut råttorna nu, så kan jag tänka mig att det finns många intresserade till sommaren när folk åker på semester och behöver råttvakter:)

Zakaraa
0

Det svåra med att låna är då att du kanske inte reagerar på låneråttan men du reagerar på köpesråttan. Jag readerade på två av fyra hanar jag hade hemma, de två som är kvar nu tål jag men inte de som gick bort förra året.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lina
0

Jag bor i landskrona.

Ja, det hade vatt en ide att låna en "semester råtta" Glad

Hmm.. ja kanske.. Men jag hade inte velat ha en hane ändå. Honorna är väl lite mer allergivänliga. Men tanken är ju att vi skulle köpa just de råttorna vi har på prov. Men hur kan man tåla en råtta och inte en annan Obestämd

hus-musen
0

En del råttor är mer allergiframkallande än andra, går inte att koppla till päls eller något. 
Jag tål inte honor och har svårt för små ungar. De flesta hanar fungerar utmärkt, men en del hanar reagerar jag på.

Qui dormit, non peccat

[Alenzi]
0

De flesta seriösa uppfödare skulle väl inte tveka att ta tillbaka råttorna eller hjälpa till med omplacering om det inte skulle fungera i det nya hemmet pga allergi?
Tycker det låter som en bra idé med en semesterråtta; men ni kan ju börja med att hälsa på hos någon med råttor - funkar inte det besparas ni (och framförallt råttorna) ju en himla massa meck.

cosmonita
0

Tycker inte att ta emot en råtta på prov / att vara råttvakt samtidigt är så bra idé. Tänk att du tar emot råttorna när ägarna är borta i två veckor - vad händer om du snabbt blir allergisk!!! Då kan du inte lämna tillbaka dem på en gång.

Fridborg
0

Jag har sett tipset att vara besökare på en utställning, förvisso är det många råttor där, men du kan ju även träffa uppfödare/folk irl som du kan få kontakt med, viktigt är ju personkemi också. Det är en stor tillit man lägger i en främmande människas händer med sina djur.

Lina
0

#12 den tanken slog mig med men då får man ha en reservplan som att ha en annan person som kan tänkas ta hand om den.

Men det absolut bästa är om någon vänlig själ hade varit villig att låna ut sina djur under en tid men det är inte det lättaste att hitta verkar det som. Känner ingen som har en råtta heller,,, Obestämd

Varghund88
0

Jag håller med om att det kan vara smidigast att söka upp någon som har råttor och som ni helst enkelt kan hälsa på. Gärna någon som har en del (kanske en uppfödare) och av båda könen så att det blir lite "råttshock" när ni är där. Då borde du ju märka av om du reagerar eller inte, särskilt om du får chansen att borra in näsan i några stycken haha.