Råtthane med annorlunda beteende
Hej! Min råtthane Sue-Ying har börjat bitas, han började sedan kanske några veckor tillbaka och de börjar bli värre. Jag har haft han sedan januari å då har han varit hur snäll som helst men nu har han börjat bitas och visat aggressivt beteende fast inte mot hans två bröder (som han bor ihop med) Han bits bara när han är i buren,aldrig när han är i famnen eller utanför, Men när man är vid buren så sitter han och stirrar på en och vägrar komma ut och i hans blick ser han inte glad ut liksom.. De andra två springer runt när man kommer och är nyfikna å glada, men han bara sitter helt stilla å stirrar. När man sträcker in handen eller har den tex på buren så biter han tag i fingret (jag brukar dra mina fingrar över lite vid gallerdörren för då brukar mina råttor komma å va nyfikna å vill klättra upp på axeln men han regerar knappt om de inte e så att de andra två är där,då kommer han ibland) Som sagt så är han helt normal utanför buren och bits inte, men de känns liksom inte heller som att han är den som styr över bröderna å ska skydda buren heller när man ser hur alla beter sig. -bitandes började när min syster skulle ha honom en gång, jag var inte hemma å hon är 6år så hon visste inte varför han bet henne, men efter det så har han börjat visa mer aggressivt beteende och bits mer, jag vet inte hur man går till botten med varför han bits för jag vet inte hur å varför det startade… Detta är mina första råttor så jag är jätte Tacksam för svar!!

Han kan vara en revirhävdare, dvs han vill försvara sitt revir mot de han inte tycker hör hemma där.
Rätt troligt eftersom han bara har det beteendet i buren och ingen annanstans.
Ett annat alternativ är att din syster skrämde/skadade honom på något sätt, så han försvarar buren därför.
Qui dormit, non peccat
Kan va troligt men om han är en revirhävdare, är den möjligt att få bitandet att sluta?

Japps, kika på vår artikel bitande råttor, ligger under den nålade tråden vanliga frågor längst upp till vänster!
Där kan du få en hel del tips :)
Qui dormit, non peccat
Hah, precis så är min hona Geisha. Det du beskrev var precis som det var beskrivet om Geisha.