Behöver hjälp och tips!! omgående
Hej! jag har två rått hanar på 4 månader och nu nyligen har ena börjat gnaga sönder soffan, och han gnager aldrig på något inne i buren.. vet inte vad jag ska göra för att han ska sluta gnaga på soffan… behöver verkligen hjälp och tips!
Min pojke gnagde som sjutton på mina sängben av trä ett tag. Hade lite allt möjligt för mig för att få honom sluta!
Något som tillsist funkar fint;
Hitta ett effektivt ljud som får din råtta att haja till; exempelvis SCHHH högt, eller klappa händerna eller smacka eller nått… och putta bort försiktigt från gnagstället- få honom att tänka på annat. Nu räcker det att jag bara säger SH så slutar han nästan alltid direkt!
Jag vet annars att med katter som klöser på soffor och sånt kan man lägga citronsaft eller något som inte "luktar gott" för att de ska sluta.
får försöka med de. vill ju lixom inte förbjuda han att vara i soffan för att han gnager lite. lr aa rätt mkt två stora hål som en femma mitt i soffan -.-
Pröva om du kan få tag på någon grov gren eller helst en rot från tex Lönn Oxel Hassel som exp. Det brukar vara intressant för dom.