Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 3465 ggr
Tigerhaj
0

Tips på att göra egna hyllplan?

Vill gärna ha tips/inspiration på hur man kan fixa egna hyllplan till råttburen. Tänkte först köpa sådana där lösa "hörnhyllor" i plast från Ferplast men det borde väl gå att fixa någon typ av hyllor själv? Det står alldeles still i idékammaren här… :oP

Hur har ni gjort??

mandyosv
0

ta överdelen från ett kattklösträd och häng upp :) du kan även hänga upp klösdelen :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

mikeiko
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder plexiglas, måttar upp de storlekar jag vill ha och sågar ut, sen borrar hål i hörnen och hänger upp med ståltråd.

Snyggt och lättstädat, och ger jättebra ljusinsläpp så det inte blir så mörkt och instängt i buren. Lätt också att se var pälsklingarna håller till :)

Virkan
0

Jag tog gamla kylskåpshyllor och satte upp med ståltråd i buren, men det enda man måste tänka på då är att man måste täcka gallret med något (ex tidningspapper, fleece, mattor). ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Tigerhaj
0

Tack, där fick jag några bra tips! :)

#2 Var får man tag i plexiglas? Det blir inte halkigt för dem? :)

mikeiko
0

#4 Jag har använt gamla reklamskyltar och sånt jag hittat, men det borde finnas på byggvaruhus och liknande :) Det är inte halt alls för dem, det är väl som vanligt golv typ.

Itchy
5

brickor från mcdonalds Cool

You can't spell Bitchy without Itchy

Cis-j
0

såg att n¨gon annan här på rif använde skärbrädor från ikea, samma konstruktion som de andra här, borrat hål och fäst upp.
När jag hade min voljär köpte jag ett par vita plastlock (kommer inte ihåg vad de heter) men de är från ikea iaf, och de passa så bra så jag behövde bara sticka in som genom gallret, så satt de jättebra där. Sen när de behövde tvättas plocka jag bara ut dom och diskade dom :) jättesmidigt. Men det kräver ju att man har horisontalt galler på alla sidor av buren.
Kan skicka en bild sedan om det är någon som inte förstår, är på jobbet nu och hjärnan fungerar inte som den ska >.<

Tigerhaj
0

#7 Smart! Såna lock tror jag till och med att jag ska ha någonstans, måste kolla… :)

Elinisa
0

..här var tråden jag tänkte på: http://rattor.ifokus.se/discussions/4f219b5ad4ebea1c92004c6d-plastbackar-som-hyllplan 

Har tänkt på plexiglas, men var också osäker på om det skulle bli halkigt. Hade jag vetat det skulle bli sådär bra hade jag ju kunnat använda det också! :-)

Har samlat på mej en& annan bricka från soprummet, men inte provat använda dem än, så får se då jag installerar dem.. :-)

Sen vet jag att jag tjatar om denna fantastiska grej: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50176916/ som blir till tre st små minihyllor. (man sätter alltså upp de tre hyllorna var för sej) Mina råttors favoritsovplatser! "Ramarna" är i metall& den sätter man fast, medan insatsen är av plast, löstagbar& lätt att rengöra.

[Alenzi]
0

#9 hur stor är den, ca? Står inga mått på hemsidan

Tigerhaj
0

#9 Vilken bra tråd, tack snälla! IKEA-"hyllorna" ser ju supersmarta ut också!

Vi har ju ganska nyligen skaffat våra underbara långsvansar och inrett deras bur och just nu har de inga hyllor/våningsplan alls, bara diverse korgar och liknande, och det märks att de gärna skulle vilja ha någonting att "mellanlanda" på när de klättrar upp och ner i buren. Så nu jäklar ska här fixas hyllor! :oD

Elinisa
0

#10 På varje hylla är sidan 18 cm. Om man mäter från mitten av framkanten till bakre hörnet är avståndet 18.5 cm. Nu lyfte jag ur plastinsatsen då jag mätte. Om man sätter i den får man lägga till några millimeter. 

(Själva ikeahyllan i sin helhet, med alla tre hyllorna fastsatta i varandra vet jag inte måttet på, för har inte kvar metallfästet-"baksidan")

Tigerhaj
0

Nu så! Köpte ett diskställ i trä och meckade isär det, fäste sen fast bitar av dörrmatta på hyllorna och fäste dem i buren med buntband -det blev kanonbra och passade perfekt storleksmässigt! Rådisarna gillar sina nya hyllor och har haft en riktig "klätterfest" här ikväll :o)

Ska försöka slänga in en bild imorgon. Tack igen för era tips! :o)